Sosiaalityön teoreettiset perusteet (Etä) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SSOS1115V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.08.2024 - 13.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Elina Virokannas
- Vastuuopettaja
- Elina Virokannas
- Ryhmät
-
SSOSperusSosiaalityö perusopinnot
- Opintojakso
- SSOS1115V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- paikantaa ammatillisen sosiaalityön rakentumisen vaiheet osana sosiaaliturvan kehittymisen historiaa
- tunnistaa sosiaalityölle keskeisten teoriaperinteiden lähtökohdat ja sisällöt
- hahmottaa teorian merkityksen sosiaalityön ammattikäytännöille.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI tai ETÄ 2.
Kaksi toteutusta, joista toinen (LÄHI) on suunnattu opiskelijoille, joilla ei ole aiempaa korkeakoulututkintoa, toinen (ETÄ 2) niille, joilla on jo aiempi korkeakoulututkinto suoritettuna.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan sosiaalityön keskeisiin teoreettisiin lähtökohtiin, sosiaaliturvan historiaan ja ammatillisen sosiaalityön tiedeperustaan sekä reflektoidaan teorian merkitystä sosiaalityölle.
Aika ja paikka
Etänä toteutettavan kurssin voi suorittaa periodien 1 ja 2 välisenä aikana omaan tahtiin.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus:
1) Mäntysaari & Pohjola & Pösö (toim.): Sosiaalityö ja teoria (2009).
2) Juhila: Aika, paikka ja sosiaalityö (2018).
3) Payne: How to use social work theory in practice (2020).
4) Kokoelma moodlessa jaettavia artikkeleita.
Opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan tutustumalla kurssikirjallisuuteen, osallistumalla kirjallisuutta koskevaan ryhmäkeskusteluun moodlessa (keskustelu käydään tietyllä aikavälillä mutta ei vaadi tiettynä ajankohtana paikalla oloa) sekä laatimalla Itsenäisesti kirjallisuusessee, jonka aineistona käytetään kurssikirjallisuutta.
135 t, josta 60 tuntia kurssikirjallisuuteen tutustumista, 15 t ryhmäkeskusteluihin osallistumista ja 60 t kirjallisuusesseen laadintaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi suorittaa myös osallistumalla Rovaniemellä periodissa 2 järjestettävälle luentokurssille. Ilmoittaudu tällöin lähi-suoritusmuotoon.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen, niukka tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.
Välttävä (1): Suoritus on sisällöltään suppea ja kurssimateriaalien teemoja käsitellään referoiden ja yksipuolisesti. Suoritus saattaa sisältää sekä sisällöllisiä että kieliasua koskevia epäselvyyksiä, ja suoritus ei muodosta eheää kokonaisuutta. Opiskelija osoittaa kuitenkin kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon minimikriteerit.
Tyydyttävä (2): Suoritus on sisällöltään suppeahko ja kurssimateriaalien teemoja käsitellään pääasiassa referoiden. Suoritus saattaa sisältää sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä, mutta muodostaa melko eheän kokonaisuuden. Opiskelija osoittaa kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon kriteerit tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suoritus muodostaa eheän kokonaisuuden, jossa hyödynnetään kurssimateriaalien sisältöjä ilman merkittäviä sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä. Opiskelija osoittaa sosiaalityön teoreettisten lähtökohtien, sosiaaliturvan historian ja ammatillisen sosiaalityön tiedeperustan ymmärtämisen lisäksi kykyä itsenäiseen ajatteluun esittämällä jonkin verran reflektointia ja argumentointia.
Kiitettävä (4): Suoritus muodostaa monipuolisen ja eheän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa sosiaalityön teoreettisten lähtökohtien, sosiaaliturvan historian ja ammatillisen sosiaalityön tiedeperustan laajaa ymmärrystä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on sujuvaa. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun sekä moniulotteiseen reflektointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suoritus muodostaa monipuolisen ja loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa sosiaalityön teoreettisten lähtökohtien, sosiaaliturvan historian ja ammatillisen sosiaalityön tiedeperustan laajaa ymmärrystä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on erinomaista. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, moniulotteiseen reflektointiin sekä esittää perusteltua kriittistä ajattelua ja argumentointia.
Lisätiedot
HUOM: mikäli olet sosiaalityön pääaineopiskelija ja sinulla EI ole aikaisempaa korkeakoulututkintoa, ET VOI valita tätä suoritusmuotoa, vaan sinun tulee osallistua Rovaniemellä periodissa 2 toteutettavalle luentokurssille!