Nuorten kanssa tehtävä työ (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S028-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.03.2025 - 22.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
23.10.2025 - 04.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Kirsi Poikajärvi
- Ryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
- Opintojakso
- K701S028
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää nuoruuteen liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
• tuntee nuoren kasvun ja kehityksen tekijöitä ja nuoruutta ikävaiheena
• ymmärtää nuoren kohtaamisen erityisyyden ja osallisuuden merkityksen
• tietää nuorten parissa tehtävän työn lainsäädäntöä
• tietää nuorten kanssa tehtävän työn moninaiset toimintaympäristöt.
Sisältö
• nuoruus ikävaiheena
• nuoruuteen liittyvät ilmiöt ja erityiskysymykset
• nuorten kohtaaminen ja osallisuuden tukeminen
• työn tekemistä ohjaava lainsäädäntö (esim. nuorisolaki)
• nuorten kanssa tehtävän työn toimintaympäristöt
Aika ja paikka
Syksy 2025
Kemin kampus, ZOOM-työtila, Moodle-alusta
Oppimateriaalit
Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali.
Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta Kemin kampuksella, Verkko-opetusta ZOOM-työtilassa, Moodle-alustalla
- Oppimistehtävä, joka linkittyy työelämään
- Tuntitehtävät ryhmissä
- Itsenäinen työskentely
- Oppimiskeskustelut
- Itsearviointi
-Ryhmäarviointi
Opetusmenetelmät tarkentuvat opintojakson alkaessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämään liittyvä oppimistehtävä
Mahdollisuuksien mukaan työelämävierailija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 135 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää nuoruuteen liittyviä keskeisiä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- tunnistaa ja tietää keskeiset tekijät nuoren kasvussa ja kehityksessä ja osaa kuvata nuoruutta ikävaiheena
- tunnistaa ja tietää nuoren kohtaamisen erityisyyden ja osallisuuden tukemisen merkityksen siinä
- tunnistaa ja tietää nuorten parissa tehtävän työn lainsäädäntöä
- tunnistaa ja tietää nuorten kanssa tehtävän työn moninaiset toimintaympäristöt.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa antaa esimerkkejä nuoruuteen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteiskunnallisistaa ilmiöistä ja erityiskysymyksistä ymmärtäen niiden huomioimisen merkityksen nuorten kanssa tehtävässä työssä
- osaa kuvata nuoren kasvun ja kehitykseen liittyviä keskeisiä tekijöitä ja ymmärtää nuoruuden erityisenä ikävaiheena
- ymmärtää nuoren kohtaamisen erityisyyden ja osallisuuden tukemisen merkityksen siinä
- ymmärtää nuorten parissa tehtävän työn taustalla olevan lainsäädännön merkityksen
- ymmärtää nuorten kanssa tehtävän työn moninaiset toimintaympäristöt.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa huomioida työskentelyotteessaan ja työmenetelmien valinnassa nuoruuteen liittyvät yksilölliset ja yhteiskunnalliset ilmiöt ja erityiskysymykset
- osaa selittää nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyviä tekijöitä huomioiden nuoruuden omana erityisenä ikävaiheenaan
- osaa soveltaa tietoa nuoren kohtaamisen erityisyydestä tukiessaan nuoren osallisuutta
- ymmärtää ja osaa soveltaa nuorten parissa tehtävän työn lainsäädäntöä
- ymmärtää ja osaa soveltaa tietoperustaa nuorten kanssa tehtävän työn moninaisissa toimintaympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida nuoruuteen liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia ilmiöitä ja erityiskysymyksiä ja analysoinnin perusteella soveltaa tietämystään työskentelyotteeseen
- osaa analysoida nuoren kasvun ja kehitykseen liittyvien tekijöiden perusteella nuoruutta ikävaiheena ja tehdä perusteltuja näkökulmia niiden merkityksestä nuorten kanssa tehtävään työhön.
- osaa analysoida nuoren kohtaamiseen liittyvää erityisyyttä ja osallisuuden merkitystä kohtaamisessa
- osaa soveltaa ja analysoida nuorten parissa tehtävää työtä ja lainsäädännön merkitystä siinä
- osaa analysoida ja vertailla nuorten kanssa tehtävän työn moninaisia toimintaympäristöjä ja soveltaa tietoperustaa erilaisissa toimintaympäristöissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kokonaisvaltaisesti arvioida nuoruuteen liittyvien yksilöllisten ja yhteiskunnallisten ilmiöiden sekä erityiskysymysten merkitystä ja ehdottaa uusia näkökulmia nuorten parissa työskentelyyn
- osaa teoriatietoon pohjautuen arvioida nuoren kasvua ja kehitystä ja tehdä sen pohjalta perusteltuja johtopäätöksiä nuoruuden ikävaiheen tukemiseksi sekä nuorten kanssa tehtävään työhön
- osaa tietoon pohjautuen analysoida nuoren kohtaamisen erityisyyttä ja analysoinnin perusteella ehdottaa uusia näkökulmia nuoren kohtaamiseen ja osallisuuden tukemiseen
- osaa kriittisesti analysoida nuorten parissa tehtävää työtä ehdottaen uusia näkökulmia ja huomioiden kokonaisvaltaisesti ja laajasti lainsäädännön
- osaa kriittisesti analysoida nuorten kanssa tehtävän työn moninaisia toimintaympäristöjä sekä kehittää niissä työskentelyä ehdottaen työhön uusia näkökulmia