Siirry suoraan sisältöön

Vammaistyön erityiskysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE24-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 24.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tarja Jussila

Opiskelijaryhmät

  • KA71S23K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
  • KA71S23K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitojaan asiakastyössä

Sisältö

Sisältö:
- päihteet, seksuaalisuus, ikääntyminen, mielenterveyttä vaarantavat tekijät, haastava käyttäytyminen erityishaasteina
- erilaiset kuntoutusmuodot ja terapiat
- turvallisuutta edistävät työmenetelmät haastavissa tilanteissa

Aika ja paikka

Kevät 2025; 1.periodi. Kontaktitinnit zoomissa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy moodlesta.

Opetusmenetelmät

Aktiivinen läsnäolo zoom -luennoilla.
Vuorovaikutuksellista luennointia ja ryhmäkeskusteluja.
Itsenäistä työskentelyä, sisältäen välitehtävät, joita käsitellään myös tunneilla.
Opintojakson tehtävä suoritetaan toiminnallisena työelämäyhteydessä ja siitä sovitaan yhteisesti opintojakson aloituksessa. Toiminnallisesta tehtävästä kirjallinen tuotos (essee).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävä suoritetaan työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välitehtävien palautus opintojakson aikana.
Kirjallisen tehtävän palautus opintojakson lopussa.
Tutkintosäännön mukaisesti oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita.

Heikko (1):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä heikosti. Hän kuvaa palvelujärjestelmää, lainsäädäntöä ja toimintaa suppeasti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita heikosti. Opiskelija tuntee joitakin ammatillisia työmenetelmiä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.


Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa heikosti asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija tunnistaa heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti työtilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee muutamia ammatillisia työmenetelmiä, lainsäädäntöä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa pinnallisesti/suppeasti osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita huomioiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet ja osaa käyttää erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita, prosesseja ja lainsäädäntöä. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja pyrkii ohjaamaan heitä työtilanteissa. Opiskelija tuntee ammatillisia työmenetelmiä, lainsäädäntöä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja tunnistaa ammattialan arvot ja eettiset periaatteet.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja tunnistaa sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kehittää sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Hän toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

H-5