Siirry suoraan sisältöön

Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytännön osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE12-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 14.01.2025

Ajoitus

15.01.2025 - 09.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät

  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet
- osaa toimia työyhteisön lähijohtajana julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ- ja virkasuhteen perusteet

Sisältö

Sisältö:

- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja lähijohtamista ohjaava lainsäädäntö

Aika ja paikka

Kevät 2025. Lapin AMK, Kemin kampus, Tietokatu 1.

Oppimateriaalit

Opintojakson kirjallisuutta, joka tarkennetaan Moodle-alustalla: 



Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434



Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.



Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y 



Niiranen, V. & Seppänen-Järvelä, R.& Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. (2010): Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.



Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus. 



Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (2017): Sosiaali-ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanomapro.



Opintojaksolla on myös muita materiaalia käytössä, kuten aiheisiin liittyviä tutkimuksia ja artikkeleita, jotka löytyvät Moodlesta.

Opetusmenetelmät

Monimuotototeutuksessa opetusta 30 h ja itsenäistä opiskelua 105 h. Opetuksesta lähiopetusta 16 h Lapin AMK:n Kemin kampuksella, Tietokatu 1 ja verkko-opetuksena zoomissa 16 h. Itsenäinen opiskelu Moodle alustalla, yksilö- ja ryhmätehtävin.

Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä. Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon.
Opintojaksoon sisältyviä oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti sekä kirjallinen oppimistehtävä numeerisesti (asteikolla Hylätty-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely vaativat aktiivista läsnäoloa opetuksessa ja työskentely tukee itsenäisen tehtävän suorittamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen työelämävierailija luennolla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen viikolla 9. Arviointi numeraalinen Hylätty- 5. Toinen ja kolmas suoritusmahdollisuus tarjotaan tarpeen mukaan, aikataulu sovitaan erikseen.

Kirjallisen oppimistehtävän palautus viikolla 9. Arviointi numeraalinen: Hylätty-5
Kaikkien oppimistehtävien palautuspäivämäärä 2.3.2025, toinen ja kolmas uusintapalautuspäivä sovitaan orientaatiossa ja merkitään tiedoksi Moodleen

Sisällön jaksotus

Opetus kampuksella vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti ja Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana. Kontaktiopetukseen liittyen oppimistehtäviä. Kontaktiopetuksen jälkeen verkkotentti. Kirjallista oppimistehtävää on tarkoituksen mukaista työstää ajantasaisesti luentojen edetessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei tiedä johtamisteorioita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tiedä johtamiseen sisältyviä osa-alueita eikä tiedä henkilöstöhallinnon sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tunnista, eikä tiedä hyvän hallinnon ja päätöksenteon toimintaperiaatteiden merkitystä asiakastyössä. Opiskelija ei osaa noudattaa sosiaalialan eettisiä periaatteita asiakastyössä.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä vähintään yhden johtamisteorian sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin johtamisen osa-alueita. Opiskelija osaa tunnistaa joiltakin osin henkilöstöhallinnon keskeisiä sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää sosiaalialan eettiset periaatteet, joita noudattaa asiakastyön tilanteissa ja tunnistaa hyvän hallinnon mukaista toimintaa asiakastyöntilanteissa.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää johtamisen osa-alueet ja tietää pääpiirteittäin henkilöstöhallinnon keskeisen sisällön ja periaatteet.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hyvän hallinnon käytäntöjen merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida erilaisia johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytänteissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija selittää henkilöstöhallinnon sisällön ja periaatteet sekä sen toteutuksen.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan eettiset periaatteet ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija perustelee ja arvioi erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytännöissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä henkilöstöhallinnosta ja sen toteutumisesta.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija analysoi sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskeilja osaa rakentaa hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija osaa ehdottaa ja tuottaa uusia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytäntöihin ja johtamisen osa-alueisiin. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää henkilöstöhallinnon toteutumista.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskeilja osaa arvioida sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskelija osaa rakentaa hyvän hallinnon ja eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkotentin arviointi ja kirjallisen oppimistehtävän arviointi numeraalinen arviointi asteikolla HYL-5 annetujen arviointikriteeiden mukaisesti.

Muut opintojakson oppimistehtävät arvioidaan HYV/HYL. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti vaatii kaikkien oppimistehtävien tekemistä ja palauttamista tehtäväkohtaisten ohjeiden mukaisesti ja hyväksytysti. Tämä sekä aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan myös kokonaisarvosanaan laskevasti tai korottavasti vaikuttavana.