Siirry suoraan sisältöön

Opiskeluhuolto ja monitoimijainen yhteistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: KOJO2107V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.02.2024 - 03.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.02.2025 - 27.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Arto Kauppi
Lauri Lantela
Ryhmät
LO4
Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
LO5
Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
AIKO4
Aikuiskasvatustiede 4.vuosikurssi
AIKO5
Aikuiskasvatustiede 5.vuosikurssi
KASKO4
Kasvatustiede 4. vuosikurssi
KASKO5
Kasvatustiede 5. vuosikurssi
MEDI4
Mediakasvatus 4. vuosikurssi
MEDI5
Mediakasvatus 5. vuosikurssi
Opintojakso
KOJO2107V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kuvata lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja hyvinvoivan kouluyhteisön lähtökohdat
• tunnistaa monitoimijaisen yhteistyön prosesseja opiskeluhuollollisissa asioissa
• tuntee opiskeluhuoltoon ja lapsen oikeuksiin liittyvän keskeisen lainsäädännön
• tuntee monitoimijaisen yhteistyön toimijakentän lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa arvioida monitoimijaisen yhteistyön merkitystä ja edellytyksiä toiminnallisesta, toimintakulttuurisesta ja osallisuuden näkökulmista osana lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen yhteistyöverkostoja
• osaa jäsentää ratkaisuvaihtoehtoja monitoimijaiseen yhteistyöhön ja sen johtamiseen liittyviin haasteisiin

Toteutustavat

Opintojakso toteutetaan verkkovälitteisesti opintojakson alussa kerrottua aikataulua noudattaen.
- Verkko-opetus:
• luennot 12 tuntia
• luentoihin liittyvät tehtävät; pari- tai pienryhmätyöskentelyä (65 h)
- Kirjallinen oppimistehtävä:
• essee tai muu oppimistehtävä; itsenäistä yksilöllistä tai parityöskentelyä (53 h)

Suoritustavat

• Verkko-opetukseen osallistuminen ja tehtävien tekeminen (2 op).
• Kirjallinen oppimistehtävä (3 op), arviointi asteikolla 0-5.

Sisältö

• opiskeluhuollon johtaminen laajempana näkökulmana
• johtamistyön arki ja erilaiset koulun arjessa ilmenevät opiskeluhuollolliset asiat
• opiskeluhuoltoon ja lapsen oikeuksiin liittyvä keskeinen lainsäädäntö
• monitoimijaisen yhteistyön edellytykset, toimintatavat ja toimintakulttuuri, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmat
• turvallisuus ja terveys oppilaitoksessa (turvallisuutta koskevat suunnitelmat)

Oppimateriaalit

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, lastensuojelulaki, soveltuvin osin rikoslaki ja vahingonkorvauslaki


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0/hylätty Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöjä. Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, eivätkä esitetyt asiat liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden välttävää hallitsemista. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija esittää asioita jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden tyydyttävää hallitsemista. Opiskelija osaa soveltaa käsitteitä ja tarkastella niitä eri näkökulmista. Asioiden käsittely on kuitenkin luettelonomaista ja toteavaa, ja siitä puuttuvat soveltaminen ja perustellut päätelmät. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on melko heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista. Opiskelija tunnistaa syy- seuraussuhteita ja tekee niistä päätelmiä. Hän osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista ja käsittelee niitä eritellen ja vertaillen. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä on puutteita. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on kohtalaista; opiskelija osaa käyttää jonkin verran lähteistöä ajattelunsa tukena.

4 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden kiitettävää hallitsemista. Opiskelija käsittelee asioita sekä yksittäisellä että yleisellä tasolla ja näkökulmia yhdistellen. Hän osaa tiivistää olennaisen, tehdä hypoteeseja ja uusia avauksia analyyttisesti ja perustellen. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla joitain puutteita. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on hyvää; opiskelija osaa käyttää lähteistöä ajattelunsa tukena ja osaa esittää jonkin verran argumentteja sen pohjalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden erinomaista hallitsemista. Opiskelija osaa tarkastella sisältöjä laajasti ja moniulotteisesti ja arvioida asioita ja näkökulmia analyyttisesti ja kriittisesti pohtien. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin ja oivaltavasti toisiinsa. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa itsenäistä otetta ja argumentointitaitoa. Oppimistehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista; opiskelija osaa hyödyntää lähteitä oman ajattelunsa pohjana, osaa esittää argumentteja lähteiden pohjalta ja ilmaista perusteltuja mielipiteitä.

Lisätiedot

Opintojaksolle ei tarvitse ilmoittautua. Ilmoittautuminen lisätään automaattisesti niille opiskelijoille, jotka on valittu Koulutusjohtaminen ja opetushallinto -sivuainekokonaisuuteen erillisellä haulla.

Siirry alkuun