Skip to main content

Perspectives on special educational enviroments (5 cr)

Code: KERI0313V24-3001

General information


Enrollment
13.08.2024 - 31.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Tanja Äärelä
Katja Anttila
Course
KERI0313V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- havainnoida, toteuttaa ja osallistua oppimista ja osallisuutta edistävään toimintaan
- analysoida erityispedagogisia ilmiöitä ja niiden taustaa käytännön toiminnassa, hallinnossa ja johtamisessa
- etsiä esteellisyyttä tuottavia elementtejä tukipalveluissa ja muussa toiminnassa ja on osallistunut esteettömyyden kehittämiseen
- hahmottaa erityispedagogiikan työkentän laaja-alaisuuden sekä oman ammatillisen identiteetin prosessoinnin tärkeyden
- analysoida monialaista yhteistyötä eri näkökulmista ja tukea sen toteutumista.

Execution methods

- Opiskelija hankkii tutustumispaikan oman kiinnostuksensa mukaan opetuksen, ohjauksen, konsultaation, hallinnon, suunnittelun tai tutkimuksen tehtäviin.
- Opintojakson vastuuopettaja hyväksyy tutustumispaikan.
- Opiskelijalla tulee olla nimetty ohjaaja.
- Opiskelija osallistuu toimintaympäristön arkeen ohjaajan kanssa sovitusti.

Accomplishment methods

- työskentely toimintaympäristössä 80 h
- ajankohtaisiin tutkimuksiin ja raportteihin perehtyminen 30 h
- tutustumisraportin laatiminen 25 h
Opetusprofiili: ETÄ 2

Content

- työssäoppiminen toimintaympäristöön tutustuen, toimintaan osallistuminen erityispedagogisia näkökulmia huomioiden
- tutustuminen soveltuvaan käytäntöpohjaiseen tutkimukseen

Teaching methods

itsenäinen suoritus

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty
Opiskelija ei kykene analysoimaan erityispedagogisia ilmiöitä eikä havainnoimaan niitä käytännön toiminnassa ja rakenteissa. Hän ei havaitse esteellisyyttä tuottavia elementtejä eikä esteettömyyden merkitystä eri toimintaympäristöissä. Tutustuneisuus alan tutkimukseen ja kehittämistyöhön jää kevyeksi ja vaillinaiseksi. Kurssisuoritus on toteava ja luetteloiva, tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

Hyväksytty
Tutustumisraportti osoittaa opiskelijan kykenevän havaitsemaan ja analysoimaan erityispedagogisia ilmiöitä käytännön toiminnassa ja rakenteissa. Hän ymmärtää erityispedagogiikan työkentän laaja-alaisuuden sekä ammatillisen identiteetin tärkeyden. Hän tunnistaa ja pystyy nimeämään esteettömyyttä tuottavia elementtejä. Hän osoittaa tutustuneensa alan tutkimukseen ja kehittämistyöhön pystyen erottelemaan olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Ihanteellisimmillaan hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

Qualifications

Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op) vähintään hyvin tiedoin.

Go back to top of page