Support for learning mathematics (5 cr)
Code: KERI0302V24-3001
General information
- Enrollment
- 13.08.2024 - 31.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.07.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Sami Myllymäki
- Tanja Äärelä
- Course
- KERI0302V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee matematiikan perustaitojen kehittymisen, osaa arvioida perustaitojen hallinnan tason jaymmärtää edellisten merkitystä matemaattisten oppimisvaikeuksien näkökulmasta
- tunnistaa matematiikan oppimisvaikeuksien tunnusmerkkejä eri ikävaiheissa ja tuntee keskeisimmät matemaattisten oppimisvaikeuksien määrittelytavat
- osaa teoria- ja arviointitiedon avulla tunnistaa tuen tarpeita ja suunnitella tukea
- osaa hyödyntää tutkimusperustaisia arviointi- ja opetusmateriaaleja
- osaa soveltaa matematiikan oppimiseen liittyviä kognitiivisia, motivationaalisia ja affektiivisia tekijöitä koskevaa teoreettista tietoa oppimisen tuen keinojen suunnittelussa
Execution methods
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (3 kirjaa ja 3 artikkelia) ja kirjallisuustehtävät (135 h).
Opetusprofiili: ETÄ 2
Accomplishment methods
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät (3 teosta ja 3 artikkelia, joista yhteensä 4 tehtävää).
Content
- matemaattiset perustaidot ja niiden kehittyminen, matematiikan oppimiseen liittyvät kognitiiviset, sosiaaliset ja affektiiviset tekijät
- matematiikan oppimisvaikeudet ja niitä selittävät tekijät ja yhteydet muihin oppimisvaikeuksiin
- matematiikan oppimisvaikeuksien tunnistaminen, arviointi ja kuntoutus
- arviointi- ja seulontamenetelmät, yhteisöllisen ja yksilöllisen tuen järjestämisen tuki ja tuen
vaikuttavuuden seuranta
- matemaattisten taitojen tukeminen ja tuen vaikuttavuuden arviointi eri ikävaiheissa
Teaching methods
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunnista kurssin keskeisiä käsitteitä eikä näe yhteyttä teoreettisten näkökulmien jakäytännön välillä. Hän ei tunne matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita eikä kykenesoveltamaan tietoa matematiikan oppimisen vaikeuksista ja tuen tarpeiden arvioinnista.Matematiikan oppimisen tuen käytännöt ja soveltaminen ovat vain omiin kokemuksiin perustuvaa eikä niitä jäsennetä käsitteellisesti.
Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa joitain kurssin keskeisiä käsitteitä ja niiden yhteyttä teorian ja käytännön välillä.Hän hahmottaa hieman matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita, mutta ei yhdistä niitämatematiikan oppimisen vaikeuksiin ja tuen tarpeiden arviointiin. Opiskelija tunnistaatutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja mutta soveltaminenjää omia kokemuksia reflektoivaksi
ja käsitteellinen jäsentäminen vajavaiseksi.
2 Opiskelija pystyy tarkastelemaan opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiäteorian ja käytännön välillä painottuen omiin kokemuksiin. Hän tunnistaa matemaattisten taitojenkehityksellisiä vaiheita ja kykenee soveltamaan tietoaan käytännössä. Opiskelija tuntee tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja. Soveltaminen on osin argumentoivaa, mutta käsitteellinen jäsentäminen jää pinnalliseksi. Opiskelija tunnistaa joitakin oman työn kehittämiseen liittyviä käsitteitä
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3-4)
3 Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja kykenee osallistumaan keskusteluun ja opetukseen asiantuntijan roolissa. Opiskelija osaa eritellä ja jäsentää matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja kykenee soveltamaan ja jäsentämään sitä koskevaa tutkimustietoa oman aikaisempaan tietämykseensä ja kokemustaustaansa sekä oppimaansa peilaten. Opiskelija on
perehtynyt tutkimusperusteisiin interventiomenetelmiin. Hän hyödyntää arviointi- ja
opetusmateriaaleja sekä soveltaa ja käyttää niitä argumentoiden opetuksen ja tuen kysymyksiin.Hän tunnistaa oman työn kehittämisen merkityksen ja osaa soveltaa sen tarkasteluun käsitteellisiä jäsennyksiä.
4 Opiskelija ymmärtää monipuolisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet. Hän osoittaa asiantuntijuuttaan laajentamalla tarkastelua erilaisilla, perustelluilla näkökulmilla. Hän osaa arvioida matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja rakentaa argumentoidun kokonaiskuvan niiden yhteyksistä. Hän osaa analysoida yksilöllistä kehitystä tutkimustietoon, omaan tietämykseensä ja
kokemustaustaansa peilaten. Opiskelija hallitsee matemaattisten oppimisvaikeuksien teoreettisen taustan. Hän osaa myös itsenäisesti ja luovasti hyödyntää tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja erotellen olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Opiskelija osaa arvioida ja argumentoida oman työnsä kehittämisen teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija operoi asiantuntevasti matematiikan oppimisen ja tuen käsitteillä ja osaalueilla. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Hän jäsentää taitavasti
analysoiden matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita sekä analysoi matematiikan
oppimisvaikeuksien yksilöllisiä kuntouttamisen keinoja arvioiden, vertaillen, soveltaen ja
myös kehittämisnäkökulmia on havaittavissa. Oman työn kehittämisen viitekehys on
selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja
ajattelunsa kriittiseen vertailuun.
Qualifications
Erityispedagogiikan perusopinnot ( 25 op) vähintään hyvin tiedoin.