Sosioemotionaalisen kasvun tuki (5 op)
Toteutuksen tunnus: KERI0301V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 31.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Sami Myllymäki
- Tanja Äärelä
- Opintojakso
- KERI0301V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
- hahmottaa sosioemotionaalisen kasvun osa-alueet ja niihin vaikuttavia tekijöitä
- tuntee sosioemotionaalisen kasvun ohjaamisen ja käyttäytymisen opettamisen keskeiset teoreettiset perusteet
- tuntee käyttäytymisen yleisen ja joustavasti tehostuvan tuen toteuttamisen periaatteet
- hyödyntää näyttöön perustuvia tukikeinoja tuen eri vaiheissa (suunnittelu, toteutus ja vaikuttavuuden arviointi)
- osaa jäsentää yleisimpien neuropsykiatristen häiriöiden ilmenemistä yksilö- ja yhteisötasolla oppilasta, oppilasryhmää ja lähiyhteisöjä arvostaen tukien
Toteutustavat
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät. (135h)
Opetusprofiili: ETÄ 2.
Suoritustavat
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät (kolme teosta ja kolme artikkelia, joista jokaisesta oma tehtävänsä)
Sisältö
- käyttäytymisen ja psyykkisen hyvinvoinnin tukemisen lähtökohdat ja keskeiset käsitteet
- sosioemotionaalisen kasvun yhteisöllinen tukeminen ja käyttäytymisen opettaminen lapsuudesta nuoreen aikuisuuteen; ryhmän ohjaaminen ja työrauhan edistäminen
- traumatietoinen työote
- yksilöllisen, joustavasti rakentuvan tuen rakentaminen inklusiivisessa toimintaympäristössä
- tilannekuvaukseen perustuvan, näyttöön pohjaavan tukisuunnitelman laadinta pedagogisessa yhteistyössä
- tutustuminen yleisimpiin neuropsykiatrisiin häiriöihin
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty 0 Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä näe yhteyttä teoreettisten näkökulmien ja käytännön välillä. Opiskelija ei hahmota sosioemotionaalisen kasvun osa-alueita ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Hän ei tunne käyttäytymisen ja sosioemotionaalisen kasvun yhteyksiä eikä sosioemotionaalisen kasvun ohjaamisen ja käyttäytymisen opettamisen keskeisiä teoreettisia perusteita. Tukikeinojen soveltaminen on vain omiin kokemuksiin perustuvaa, eikä sitä jäsennetä käsitteellisesti. Neuropsykiatristen häiriöiden jäsentäminen on puutteellista. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.
1 Opiskelija tunnistaa joitain opintojakson keskeisiä käsitteitä ja yhteyksiä teorian ja käytännön välillä. Hän hahmottaa sosioemotionaalisen kasvun osa-alueita ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Käyttäytymisen ja sosioemotionaalisen kasvun yhteyksien ja sosioemotionaalisen kasvun ohjaamisen ja käyttäytymisen opettamisen keskeisten teoreettisten perusteiden tietämys on vähäistä. Opiskelija tunnistaa joitain tutkimusperusteisia tukikeinoja, mutta niiden käsitteellinen jäsentäminen jää koostumattomaksi. Neuropsykiatristen häiriöiden jäsentäminen on vaatimatonta. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.
2 Opiskelija tunnistaa sosioemotionaalisen kasvun osa-alueet ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa nimetä sosioemotionaalisen kasvun ohjaamisen ja käyttäytymisen opettamisen keskeiset teoreettiset perusteet. Hän tuntee tutkimusperustaisia sosioemotionaalisen kasvun tukemisen menetelmiä ja pystyy argumentoiden tarkastelemaan yksittäisiä niihin liittyviä ilmiöitä. Käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista. Opiskelija tunnistaa joitakin oman työn kehittämiseen liittyviä käsitteitä.
Neuropsykiatristen häiriöiden jäsentäminen on orastavaa. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Opiskelija tuntee monipuolisesti sosioemotionaalisen kasvun osa-alueet ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Hän on perehtynyt tutkimusperustaisiin sosioemotionaalisen kasvun tukemisen menetelmiin ja osaa soveltaa ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti tuen kysymyksiin. Opiskelija ymmärtää sosioemotionaalisen kasvun teoreettisen taustan sekä vaikeuksien tunnistamisen ja kuntouttamisen näkökulmia. Hän tunnistaa oman työnsä kehittämisen merkityksen ja pystyy soveltamaan sen tarkasteluun käsitteellisiä jäsennyksiä. Neuropsykiatristen häiriöiden jäsentäminen on hyvätasoista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.
4 Opiskelija osaa arvioida sosioemotionaalisen kasvun osa-alueita ja niiden tukea sekä rakentaa argumentoidun kokonaiskuvan osa-alueiden yhteyksistä. Hän tuntee tutkimusperusteisia sosioemotionaalisen kasvun tukemisen menetelmiä ja hallitsee teoreettisen taustan, vaikeuksien tunnistamisen sekä kuntouttamisen erotellen olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Opiskelija osaa arvioida ja argumentoida oman työnsä kehittämisen teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia. Neuropsykiatristen häiriöiden jäsentäminen on soveltavaa ja osin ansiokastakin. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija operoi asiantuntevasti sosioemotionaaliseen kasvuun liittyvillä käsitteillä ja osa-alueilla. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Opiskelija analysoi sosioemotionaalisen kasvun yksilöllisiä kuntouttamisen keinoja arvioiden, vertaillen, soveltaen ja kehittäen. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon. Neuropsykiatristen häiriöiden jäsentäminen on osaavaa ja tasokasta. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.
Esitietovaatimukset
Erityispedagogiikan perusopinnot suoritettu (25 op) vähintään hyvin tiedoin