Siirry suoraan sisältöön

Aikuisten oppiminen ja aktivoivat työtavat (4op)

Toteutuksen tunnus: OPEDA03V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2024 - 31.07.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sirpa Purtilo-Nieminen
Opintojakso
OPEDA03V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tunnistaa aikuisten oppimisen ominaispiirteet
- tuntee erilaisia aktivoivia työtapoja ja niiden käyttöä opetuksessa
- ymmärtää ja osaa soveltaa linjakkaan opetuksen periaatteita
- osaa laatia opetustilannetta varten kirjallisen suunnitelman
- osaa toteuttaa opetustilanteen suunnitelman pohjalta

Toteutustavat

Luento 4 h ja työpajatyöskentely 12 h, (LÄHI), itsenäinen ja pari-, tai pienryhmätyöskentely 91 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja työpajatyöskentelyyn sekä kirjallinen tehtävä.
- Työpajatyöskentely: opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat pareittain
tai pienryhmissä opetustuokion, jossa hyödynnetään jotain aktivoivaa
opetusmenetelmää.
- Kirjallinen tehtävä: työryhmät tuottavat käyttämästään aktivoivasta
opetusmenetelmästä ja toteutetusta opetustuokiosta teoreettisesti perustellun
kirjallisen kuvauksen verkkolehtiartikkelina.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään aikuisten oppimisen erityispiirteitä. Lisäksi perehdytään aktivoivan ja linjakkaan opetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.

Oppimateriaalit

Kirjallisessa tehtävässä hyödynnetään valittuun opetusmenetelmään soveltuvaa kirjallisuutta



Luettelo oheiskirjallisuudesta jaetaan kurssin oppimisympäristössä.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Aihetta käsitellään epäselvästi ja puutteellisesti. Lähdekirjallisuutta käytetään niukasti tai ei juuri ollenkaan. Valitun opetusmenetelmän ja kuvatun opetustuokion yhteys puuttuu. Asiasisällössä on puutteita tai virheitä. Teksti perustuu lähinnä omille mielipiteille ja arkitietoon. Tekstissä on virheitä eikä ulkoasuun ei ole kiinnitetty huomiota.
1: Tarkasteltavaa opetusmenetelmää käsitellään toteavasti. Teksti perustuu lähinnä omille mielipiteille ja kokemuksille, eikä yhteyttä valitun opetusmenetelmän taustateoriaan löydy. Opetustuokion ja valitun aktivoivan opetusmenetelmän yhteys on vähäinen. Lähteitä on käytetty niukasti ja referoiden. Lähteiden merkintä on puutteellista ja tekstissä on virheitä.
2: Verkkoartikkelissa tuodaan oleellisemmat seikat tarkasteltavasta opetusmenetelmästä esille. Aiheen käsittely jää pinnalliseksi, mutta opetustuokio on kuitenkin pyritty kuvaamaan. Lähteitä on käytetty melko niukasti ja lähinnä referoiden. Artikkelin rakenne on selkeä ja teksti pysyttelee tehtävän aihepiirin rajoissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3: Valittuun opetusmenetelmään on perehdytty, tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty melko laajasti ja monipuolisesti, osittain myös referoiden. Valittu aktivoiva opetusmenetelmä ja sen hyödyntäminen opetustuokiossa on kuvattu tarkasti. Verkkoartikkelin ulkoasu on siisti ja kirjoitustyyli on selkeää.
4: Tekstissä näkyy perehtyneisyys valittuun opetusmenetelmään ja sen taustalla olevaan pedagogiseen malliin tai teoreettiseen viitekehykseen. Lähdemateriaalia käytetty laajasti ja valitun opetusmenetelmän käyttö on perusteltu, kuvattu huolellisesti ja käytännönläheisesti. Asiasisältöjä pohditaan myös omin sanoin, vertaillen ja yhdistellen. Teksti on sujuvaa ja johdonmukaista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Kirjoittajat ovat perehtyneet valittuun aktivoivaan opetusmenetelmään ja sen taustalla olevaan pedagogiseen malliin tai teoreettiseen viitekehykseen monipuolisesti. Teoreettinen perehtyneisyys näkyy tekstissä, valitun opetusmenetelmän perusteluissa ja suunnitellun opetustuokion kuvauksessa. Teoriatietoa vertaillaan, yhdistellään ja tuodaan esille eri näkökulmia. Verkkolehden rakenne on looginen ja teksti etenee sujuvasti. Verkkolehti on sisällöltään ja ulkoasultaan erinomainen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Työpajatyöskentelyn arviointikriteerit
Hyväksytty: osallistuminen luennolle ja työpajatyöskentelyyn.
Hylätty: poissaolot lähiopetuksesta ja työpajatyöskentelystä.

Lisätiedot

Opettajan pedagogisten opintojen (60 op) opiskelijoille ilmoittautuminen lisätään automaattisesti.

Siirry alkuun