Aikuisten oppiminen ja aktivoivat työtavat (4op)
Toteutuksen tunnus: OPEDA03V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.02.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.08.2024 - 31.07.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Sirpa Purtilo-Nieminen
- Opintojakso
- OPEDA03V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tunnistaa aikuisten oppimisen ominaispiirteet
- tuntee erilaisia aktivoivia työtapoja ja niiden käyttöä opetuksessa
- ymmärtää ja osaa soveltaa linjakkaan opetuksen periaatteita
- osaa laatia opetustilannetta varten kirjallisen suunnitelman
- osaa toteuttaa opetustilanteen suunnitelman pohjalta
Toteutustavat
Luento 4 h ja työpajatyöskentely 12 h, (LÄHI), itsenäinen ja pari-, tai pienryhmätyöskentely 91 h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja työpajatyöskentelyyn sekä kirjallinen tehtävä.
- Työpajatyöskentely: opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat pareittain
tai pienryhmissä opetustuokion, jossa hyödynnetään jotain aktivoivaa
opetusmenetelmää.
- Kirjallinen tehtävä: työryhmät tuottavat käyttämästään aktivoivasta
opetusmenetelmästä ja toteutetusta opetustuokiosta teoreettisesti perustellun
kirjallisen kuvauksen verkkolehtiartikkelina.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään aikuisten oppimisen erityispiirteitä. Lisäksi perehdytään aktivoivan ja linjakkaan opetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.
Oppimateriaalit
Kirjallisessa tehtävässä hyödynnetään valittuun opetusmenetelmään soveltuvaa kirjallisuutta
Luettelo oheiskirjallisuudesta jaetaan kurssin oppimisympäristössä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Aihetta käsitellään epäselvästi ja puutteellisesti. Lähdekirjallisuutta käytetään niukasti tai ei juuri ollenkaan. Valitun opetusmenetelmän ja kuvatun opetustuokion yhteys puuttuu. Asiasisällössä on puutteita tai virheitä. Teksti perustuu lähinnä omille mielipiteille ja arkitietoon. Tekstissä on virheitä eikä ulkoasuun ei ole kiinnitetty huomiota.
1: Tarkasteltavaa opetusmenetelmää käsitellään toteavasti. Teksti perustuu lähinnä omille mielipiteille ja kokemuksille, eikä yhteyttä valitun opetusmenetelmän taustateoriaan löydy. Opetustuokion ja valitun aktivoivan opetusmenetelmän yhteys on vähäinen. Lähteitä on käytetty niukasti ja referoiden. Lähteiden merkintä on puutteellista ja tekstissä on virheitä.
2: Verkkoartikkelissa tuodaan oleellisemmat seikat tarkasteltavasta opetusmenetelmästä esille. Aiheen käsittely jää pinnalliseksi, mutta opetustuokio on kuitenkin pyritty kuvaamaan. Lähteitä on käytetty melko niukasti ja lähinnä referoiden. Artikkelin rakenne on selkeä ja teksti pysyttelee tehtävän aihepiirin rajoissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Valittuun opetusmenetelmään on perehdytty, tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty melko laajasti ja monipuolisesti, osittain myös referoiden. Valittu aktivoiva opetusmenetelmä ja sen hyödyntäminen opetustuokiossa on kuvattu tarkasti. Verkkoartikkelin ulkoasu on siisti ja kirjoitustyyli on selkeää.
4: Tekstissä näkyy perehtyneisyys valittuun opetusmenetelmään ja sen taustalla olevaan pedagogiseen malliin tai teoreettiseen viitekehykseen. Lähdemateriaalia käytetty laajasti ja valitun opetusmenetelmän käyttö on perusteltu, kuvattu huolellisesti ja käytännönläheisesti. Asiasisältöjä pohditaan myös omin sanoin, vertaillen ja yhdistellen. Teksti on sujuvaa ja johdonmukaista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Kirjoittajat ovat perehtyneet valittuun aktivoivaan opetusmenetelmään ja sen taustalla olevaan pedagogiseen malliin tai teoreettiseen viitekehykseen monipuolisesti. Teoreettinen perehtyneisyys näkyy tekstissä, valitun opetusmenetelmän perusteluissa ja suunnitellun opetustuokion kuvauksessa. Teoriatietoa vertaillaan, yhdistellään ja tuodaan esille eri näkökulmia. Verkkolehden rakenne on looginen ja teksti etenee sujuvasti. Verkkolehti on sisällöltään ja ulkoasultaan erinomainen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Työpajatyöskentelyn arviointikriteerit
Hyväksytty: osallistuminen luennolle ja työpajatyöskentelyyn.
Hylätty: poissaolot lähiopetuksesta ja työpajatyöskentelystä.
Lisätiedot
Opettajan pedagogisten opintojen (60 op) opiskelijoille ilmoittautuminen lisätään automaattisesti.