Skip to main content

Additional literature in special education (5 cr)

Code: KERI0317V24-3001

General information


Enrollment
13.08.2024 - 31.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Tanja Äärelä
Katja Anttila
Course
KERI0317V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt erityispedagogista asiantuntemustaan valitsemistaan teemoista
- osaa analysoida valitsemiensa teemojen keskeisiä näkökulmia asianmukaisin käsittein
- osaa soveltaa valitsemansa kirjallisuuden antia tieteenalan näkökulmista kasvatus-, opetus- ja ohjaustyöhön
- osaa liittää valitsemansa teemat laajemmin erityispedagogiseen viitekehykseen.

Execution methods

Itsenäinen tai yhteisöllinen kirjallisuussuoritus (135 h).

Accomplishment methods

Opiskelija valitsee vaihtoehdoista 5 op:n verran kirjallisuutta ja osoittaa teemoihin perehtyneisyytensaä kirjallisuustehtävissä.
Opetusprofiili: ETÄ 2

Content

Opintojakson vaihtoehdoista valittujen teemojen
- keskeinen käsitteistö
- teoreettiset näkökulmat
- kontribuutiot tieteenalalle ja käytäntöön

Materials

Valitse kurssikirjallisuuslistalta kirjallisuutta 5 op:n verran.


Teaching methods

Itsenäinen tai yhteisöllinen kirjallisuussuoritus

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
0 Essee on kapea-alainen, pinnallinen, puutteellinen ja/tai sisältää virheellisiä tietoja, väärinkäsityksiä tai negatiivisia asenteita. Erityispedagoginen ymmärrys valituista näkökulmista on vähäistä.

Tyydyttävä (1-2)
1 Essee on suppea, pintapuolinen ja/tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää peruskäsitteitä ja -teorioita, mutta tuotos on sirpaleinen ja/tai käsittelee ilmiöitä yksipuolisesti, toistaen ja luetteloiden. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 Essee on suppea, pintapuolinen ja/tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää ja tunnistaa peruskäsitteitä ja -teorioita, mutta tuotos jää toistavalle tasolle. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä valitsemansa kirjallisuuden kontribuutiot, mutta soveltaminen erityispedagogiikan eri osa-alueilla on jää niukaksi.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3-4)
3 Essee osoittaa käsitteistön hallintaa ja ymmärtämistä sekä taitoa analysoida, perustella ja tehdä synteesiä teorioista ja sisällöistä. Opiskelija tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa argumentoiden erotella olennaiset asiat epäolennaisista, vertailla ja asettaa vastakkain. Tuotos on monipuolinen ja valinnat ovat argumentoituja.

4 Essee osoittaa opiskelijan kykyä sisältöjen ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksittäisestä yleiseen ja tarkastelemaan erityispedagogisia ilmiöitä eettisesti ja tieteenalan arvosidonnaisuutta kunnioittaen. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia. Suoritus on monipuolinen, valinnat ovat argumentoituja ja kokonaisuus kaikkineen huolella tuotettu.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
5 Essee osoittaa opiskelijan kykyä argumentoituun, kriittiseen ajatteluun. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan erityispedagogisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä tutkimukseen nojaten. Tuotoksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Tuotos on eheä, huolella ja hyvin tuotettu kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Qualifications

Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op) vähintään hyvin tiedoin.

Go back to top of page