Siirry suoraan sisältöön

Ympäristöoppi: fysiikka ja kemia (3op)

Toteutuksen tunnus: LAPE1412V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 17.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.03.2025 - 23.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Partow Izadi
Pieti Tolvanen
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä LO1-R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä POM24 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Harjoitusryhmä LO1-R1
Harjoitusryhmä LO1-R2
Harjoitusryhmä LO1-R3
Harjoitusryhmä LO1-R4
Harjoitusryhmä POM24
Opintojakso
LAPE1412V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä, kuvailla ja luokitella perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa esitettyjä fysiikan ja kemian ilmiöitä
- selittää lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä luonnonlakien perusteella
- tunnistaa fysiikan ja kemian opetuksen erityispiirteitä
- osaa ottaa huomioon oppiaineen tiedon luonteen oman opetuksensa suunnittelussa
- tunnistaa ja tietää virhekäsityksiä ja niiden merkityksiä sekä niiden vaikutuksen opetuksen suunnittelussa
- välittää myönteisiä asenteita fysiikkaa ja kemiaa kohtaan

Toteutustavat

- Toteutustapa: Lähi
- kontaktiopetus 34 h: suurryhmäopetus 17 h, pienryhmäopetus 17 h
- itsenäinen työskentely 29 h
- yhteisöllinen työskentely 18 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen suurryhmä- ja pienryhmäopetukseen
Välikokeiden tai tentin hyväksytty suorittaminen
Kurssitehtävien hyväksytty suorittaminen

Sisältö

Pedagoginen sisältötieto
- peruskoulun opetussuunnitelmassa alaluokkien ympäristöopin fysiikan ja kemian sisällöt: avaruus, aurinkokunta, aineen rakenne ja rakenneosien vuorovaikutukset aineessa, aineen olomuodot, energian muodot, kappaleiden väliset vuorovaikutukset ja voimat, veden ominaisuudet, ääni ja valo, sähkö- ja magneettisia ilmiöitä
- luonnontiedon opetuksen työtapoihin tutustumista
- kokeellisen työskentelyn suunnittelu ja toteutus
- LUMA-toiminta

Oppimateriaalit

Lisäkirjallisuutta: Virrankoski, Marjatta. Luonnontiedettä luokanopettajille: kemiaa, fysiikkaa ja tähtitiedettä (2002).


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:
Opiskelija ei osaa nimetä, kuvailla eikä luokitella eikä selittää perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä tai selitykset ovat virheellisiä. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset jäävät tunnistamatta ja huomioimatta opetuksen suunnittelussa.

Arvosana 1:
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä joitakin fysiikan ja kemian ilmiöitä ja antaa yksinkertaisia kuvauksia ja luokituksia niille sekä selittää suppeasti perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset jäävät osin tunnistamatta ja huomioimatta opetuksen suunnittelussa.

Arvosana 2:
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella joitakin fysiikan ja kemian ilmiöitä sekä selittää kohtalaisen selkeästi perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset tunnistetaan osittain ja niitä huomioidaan osittain opetuksen suunnittelussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3:
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella sekä selittää oikein perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyviä fysiikan ja kemian ilmiöitä. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset tunnistetaan osittain ja niitä huomioidaan opetuksen suunnittelussa.

Arvosana 4:
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella sekä selittää yksityiskohtaisesti ja tarkasti perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyvät fysiikan ja kemian ilmiöt. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset tunnistetaan ja huomioidaan opetuksen suunnittelussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5:
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan osaavan nimetä, kuvailla ja luokitella sekä selittää erittäin yksityiskohtaisesti ja tarkasti perusopetuksen alaluokkien opetussuunnitelmassa ja lasten kokemusmaailmassa esiintyvät fysiikan ja kemian ilmiöt. Oppiaineen tiedon luonne, opetuksen erityispiirteet ja virhekäsitykset tunnistetaan ja huomioidaan laajasti opetuksen suunnittelussa.

Siirry alkuun