Katsomusaineet (Uskonto & ET) (3op)
Toteutuksen tunnus: LAPE1113V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.08.2024 - 05.11.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.12.2024 - 14.02.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Opettajat
- Anu Köngäs
- Maria Nivasalo
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä LO2-R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO2-R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO2-R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO2-R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO2-R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä POM24 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä LO2-R1
- Harjoitusryhmä LO2-R2
- Harjoitusryhmä LO2-R3
- Harjoitusryhmä LO2-R4
- Harjoitusryhmä LO2-R5
- Harjoitusryhmä POM24
- Opintojakso
- LAPE1113V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy opintojaksolla katsomusaineiden perusteisiin, keskeisiin käsitteisiin ja
elämänkatsomustiedon ja uskonnon oppiaineiden historiaan sekä asemaan nykypäivänä monikulttuuristuvassa yhteiskunnassa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa ja ymmärtää katsomusaineiden opetussuunnitelmien tavoitteita, periaatteita, käsitteitä ja arvoja
• ymmärtää ja hallitsee katsomusaineiden perusluonteen sekä ainesubstanssin
• tiedostaa katsomusaineiden opetuksen roolin oppilaan kokonaisvaltaisessa kehityksessä ja hahmottaa sen yhteyden laaja-alaiseen osaamiseen ja ilmiölähtöiseen oppimiseen
• pystyy rakentamaan katsomusaineiden opetusta oppilaan kasvua ja identiteetin rakentumista tukevista lähtökohdista käsin
• soveltaa opetusmenetelmiä eri oppimisympäristöissä ja konteksteissa katsomusaineiden erityisluonteen huomioon ottaen
• ymmärtää dialogisuuden perusteet ja soveltamisen katsomusaineiden pedagogiikassa
• hahmottaa katsomusaineisiin liittyvää opettajan ammattietiikkaa
• pystyy tarkastelemaan kriittisesti uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmaan ja oppiaineisiin liittyvää sisältötietoa ja arvopohjaa
• hahmottaa opetussuunnitelman arviointiperusteiden käytön ja ymmärtää arvioinnin roolin oppilaan oppimisprosessissa ja sen ohjaamisessa
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHIOPETUS
20h Luennot lähiopetuksena
1h ohjausta etänä
10h harjoitukset ryhmissä
10h ryhmätyötä/parityötä
40h itsenäistä työtä
Yhteensä 81h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luennoilla vaadittujen tehtävien tekeminen.
Sisältö
• Elämänkatsomustiedon ja uskonnon peruskäsitteet ja katsomusaineiden yleissivistävä tehtävä
• Katsomusaineiden lainsäädäntö ja opetussuunnitelma
• Katsomusaineiden didaktiikka ja dialogisuus
• Kriittinen ajattelu ja monilukutaito
• Katsomuksellinen moninaisuus, uskonnolliset suuntaukset ja arvokasvatus
• Radikalisoitumisen ennaltaehkäisy
• Ihmisoikeudet, eläinoikeudet, ympäristöetiikka
• Lapsen katsomuksellinen kehitys, elämänkysymykset ja eettinen pohdinta
• Oikeusvaltio ja yhdenvertaisuus
• Itsetuntemus ja itsetunto
• Kulttuuri, moninaisuus ja identiteetti.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ja materiaalit sovitaan opettajien kanssa opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
1-2 Välttävä ja tyydyttävä
1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4 Hyvä ja kiitettävä
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja.
4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, sekä kokonaisuus huolellisesti tuotettu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa
moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.