Pedagoginen seminaari I (2op)
Toteutuksen tunnus: LKAS1102V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 14.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.11.2024 - 04.02.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Opettajat
- Ulla Kemi
- Tuija Turunen
- Reetta Pahtaja
- Vastuuopettaja
- Reetta Pahtaja
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä LO1-R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä LO1-R1
- Harjoitusryhmä LO1-R2
- Harjoitusryhmä LO1-R3
- Harjoitusryhmä LO1-R4
- Opintojakso
- LKAS1102V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa monenlaisia ihmis- ja oppimiskäsityksiä ja ymmärtää niiden merkityksellisyyden ohjauksen ja opetuksen lähtökohtina.
- identifioida oppilaiden yksilöllisiin oppimis- ja kehityspiirteisiin liittyviä tekijöitä inklusiivisen kasvatuksen lähtökohtina.
- havainnoida luokan vuorovaikutusta, ryhmädynaamisia ja sosiokulttuurisia ilmiöitä sekä pedagogista toimintaa ja tarkastella niitä teoreettisen tiedon valossa.
- kuvailla etnografisen tutkimusotteen metodologisia erityispiirteitä ja soveltaa etnografiaa tutkivana opettajana.
- tunnistaa tutkivan, yhteistoiminnallisen ja eettisen opettajuuden lähtökohtia.
- Työskennellä aktiivisena ja kollegiaalisena opiskelijaryhmän jäsenenä.
- analysoida opintojaksolla sekä Orientoivassa harjoittelussa toimintaansa ja oppimaansa yksin ja yhdessä vähintään kuvailevan reflektion tasolla.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI
Seminaarityöskentely
- Kontaktiopetusta 22h: Luentoja 10h ja pienryhmätyöskentelyä 12h
Harjoittelukouluun ja omaan harjoitteluluokkaan tutustuminen: 10h
Itsenäistä yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä 22h
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen luennoille ja pienryhmätyöskentelyyn
- Oman ihmiskäsityksen ja ammatillisen kasvun reflektointi pedagogisessa portfoliossa
- Etnografian tehtävä
- Muiden opintojaksolla annettujen tehtävien suorittaminen
Sisältö
- Lapsen kehityksen yleiset ja yksilölliset piirteet
- Opetussuunnitelma koulutyötä ohjaavana asiakirjana
- Ihmis- ja oppimiskäsitykset
- Oppilas osana luokka- ja kouluyhteisöä
- Opettajan pedagoginen toiminta ja opetustilanteiden suunnittelu
- Etnografinen tiedonhankinta, analyysi ja etiikka opettajan työssä
Oppimateriaalit
Keltikangas-Järvinen, L. 2011. Temperamentti ja koulumenestys. WSOY.
Keltikangas-Järvinen, L. 2019. Ujot ja introvertit. WSOY.
Lappalainen, S., Hynninen, P., Kankkunen, T., Lahelma, E. & Tolonen, T., toim. 2007. Etnografia metodologiana: lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Vastapaino.
Marttila, M. 2016. Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus. Jyväskylän yliopisto.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Opetushallitus.
Rantala, T. 2005. Oppimisen iloa etsimässä: Kokemuksen etnografiaa alkuopetuksessa. Lapin yliopisto.
Äärelä, R. 2016 ”Dat ii leat dušše dat giella” – ”Se ei ole vain se kieli”: tapaustutkimus saamenkielisestä kielipesästä saamelaisessa varhaiskasvatuksessa. Lapin yliopisto.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty vähintään arvosanalla 3:
- Kaikkien opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Kaikkien opintojaksolle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttaminen
Hylätty:
- Opintojakson ja harjoittelun aikana annettujen tehtävien suorittamatta jääminen
- Yhden tai useamman opintojaksolle asetetun osaamistavoitteen saavuttamatta jääminen
Esitietovaatimukset
- Aktiivinen osallistuminen LYLE0207 Yliopisto-opintoihin ja opettajuuteen orientoituminen -opintojaksolle
- Suoritetaan yhtä aikaa LKAS1103 Orientoivan harjoittelun kanssa