Kasvatus- ja koulutusyhteisöjen johtajuus (5 cr)
Code: KKAS2134V24-3001
General information
- Enrollment
- 13.08.2024 - 24.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.05.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Lauri Lantela
- Course
- KKAS2134V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Kurssin jälkeen opiskelija:
• tuntee johtamisen teoreettisia lähtökohtia ja ajankohtaisia kysymyksiä.
• ymmärtää johtamisen osana yhteiskunta-, talous- ja koulutuspolitiikkaa.
• tunnistaa kasvatus- ja koulutusyhteisöjen johtamisen erityiskysymyksiä.
Execution methods
Itsenäinen työskentely: 133 h. Ohjeet opintojakson suorittamiseen löytyvät Moodlesta.
Accomplishment methods
Essee tai tentti.
Content
Johtajuuden teoreettiset lähtökohdat, johtajuusajattelun muutos, koulutusinstituution johtamisen käytäntö, johtajuuden sukupuoli, johtajuus tunnetyönä ja identiteettinä.
Materials
Vastuuopettajan osoittamat teokset (valitaan kaksi viidestä) ja artikkelipaketti Moodlessa (valitaan kolme artikkelia).
Teaching methods
Itsenäinen työskentely: 133 h. Ohjeet opintojakson suorittamiseen löytyvät Moodlesta.
Assessment criteria, satisfactory (1)
0. Opiskelija ei tiedä tai tunnista kasvatus- ja koulutusyhteisöjen johtamisen peruskäsitteitä ja -teorioita tai erityiskysymyksiä. Ymmärrys johtamisesta osana yhteiskunta-, talous- ja koulutuspolitiikkaa on hatara. Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
1. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan tietävän ja tunnistavan kasvatus- ja koulutusyhteisöjen johtamisen peruskäsitteitä ja -teorioita sekä erityiskysymyksiä. Ymmärrys johtamisesta osana yhteiskunta-, talous- ja koulutuspolitiikkaa on kuitenkin hataraa. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti sekä se voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
2. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tietää ja tunnistaa kasvatus- ja koulutusyhteisöjen johtamisen peruskäsitteitä ja -teorioita sekä erityiskysymyksiä. Opiskelija ymmärtää johtamisen osana yhteiskunta-, talous- ja koulutuspolitiikkaa. Suoritus on kuitenkin suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tyytyy luettelemaan asioita irrallisesti tai käsittelemään ilmiöitä yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3-4)
3. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ymmärtää kasvatus- ja koulutusyhteisöjen johtamisen käsitteistön ja teorioita sekä erityiskysymyksiä. Opiskelija tuntee myös johtamisen ajankohtaisia kysymyksiä sekä ymmärtää johtamisen osana yhteiskunta-, talous- ja koulutuspolitiikkaa. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
4. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ymmärtää kasvatus- ja koulutusyhteisöjen johtamisen käsitteistön ja teorioita sekä erityiskysymyksiä. Opiskelija kykenee ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija tuntee johtamisen ajankohtaisia kysymyksiä sekä ymmärtää johtamisen osana yhteiskunta-, talous- ja koulutuspolitiikkaa. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla pieniä puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5)
5. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä hahmottaa laaja kokonaisuus. Tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta, ja on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Suoritus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.