Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen, ohjaus ja opettaminen / TUTKINTO-OPISKELIJOILLE (5 op)

Toteutuksen tunnus: KKAS1123V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 28.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2024 - 31.08.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Kestävyyskasvatuksen kandidaatti- ja maisteriohjelma
Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Opettajat
Outi Kyrö-Ämmälä
Ryhmät
LO1-R1
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R1
LO1-R2
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R2
LO1-R3
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R3
LO1-R4
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R4
LO1-R5
Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R5
KASKO1
Kasvatustiede 1. vuosikurssi
KEKA1
Kestävyyskasvatuksen ko 1. vuosikurssi
ERILO1
Erityisopettajan ko. 1. vuosikurssi
Opintojakso
KKAS1123V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tarkastella ihmisen oppimista jatkuvana ja elinikäisenä tapahtumana
• tunnistaa ja ymmärtää keskeisiä oppimiseen, ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä ja teorianäkökulmia
• kuvailla oppimisen arviointiprosessia ja erilaisia arviointimenetelmiä
• kuvailla opetussuunnitelman eri tasoja sekä opetussuunnitelman merkityksellisyyttä opetusprosessissa
• hahmottaa oppimisen ohjaajan osaamiseen kuuluvia tekijöitä monenlaisen oppijan oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa
• reflektoida analyyttisesti omaa toimintaansa oppijana sekä omaa pedagogista ajatteluaan ja omia pedagogisia lähtökohtiaan ja ratkaisujaan

Toteutustavat

Perustutkinto-opiskelijat LÄHI opetusprofiili:
Opetus järjestetään yliopistolla lähiopetuksena ilmoitetun luentoaikataulun mukaisesti. Opintojakson suorittamisen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen luennoille.
Lähiopetuksen aikana ja lisäksi toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.

Avoimen yliopiston opiskelijat ETÄ 2 opetusprofiili:
Toteutukseen sisältyy itsenäisesti suoritettavia tehtäviä (tallenteet, yksilölliset ja yhteisölliset tehtävät, tentti), jotka opiskelija voi suorittaa toteutuksen avautumisen jälkeen oman aikataulun mukaisesti sovittuun määräpäivään mennessä.

• luento-opetusta 12 h
• itsenäinen yhteisöllinen työskentely 25 h
• itsenäinen yksilöllinen työskentely 96 h

Suoritustavat

• aktiivinen osallistuminen opetukseen
• opetusmateriaaliin perehtyminen (esitysdiat, muu kirjallinen materiaali)
• yksilöllisten ja yhteisöllisten tehtävien suorittaminen ja itsearviointi
• kirjallisuuteen perehtyminen
• tentti (luennot ja kirjallisuus)

Sisältö

• Ihminen oppijana: oppimisen psykologian peruskäsitteet (oppiminen, motivaatio, kognitiivinen kehitys, muisti, metakognitio)
• Pedagogiikan, andragogiikan ja geragogiikan perusteet: oppimisen perusprosessit ja oppimisteoriat, opetuksen suunnittelu ja toteutus, opetusmenetelmät/-strategiat, oppimisen arviointi
• Opetussuunnitelmat opetuksen sisältöjen ja käytäntöjen ohjaajana
• Oppimisen ohjaajan kompetenssi ja monenlaisten oppijoiden tarpeiden huomiointi inklusiivisessa opetuksessa (UDL)
• Minä oppijana ja opettajana: pedagoginen ajattelu ja toiminta

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana Moodlen työtilan kautta jakoon tuleva materiaali.



Kurssikirjallisuus:




  • Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A., & Vainikainen, M-P. (2016). Ajattelun taidot ja oppiminen. PS-Kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-722-5

  • Motivaatio ja oppiminen. (2018). Toim. Salmela-Aro K. PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-928-1 Luostarinen, A., & Nieminen, J. H. (2019). Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-811-6

  • Mahdoton inkluusio – Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Toim. Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-961-8



Lisäksi vaihtoehtoisina seuraavat kirjat eli valitse yksi näistä:




  • Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. (2016). Opettajan didaktiikka. PS-kustannus. ISBN 978-952-451-697-6 TAI

  • Lemmetty, S. & Collin, M. (2022). Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3 TAI

  • Tam, M. (2014) A distinctive theory of teaching and learning for older learners: why and why not?, International Journal of Lifelong Education, 33:6, 811-820, DOI: 10.1080/02601370.2014.972998


Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkinto-opiskelija voi osallistua opintojaksolle myös Avoimen yliopiston kautta.
Avoimen yon opetus järjestetään ETÄ2 optetusprofiilin mukaan ja perustuu tallenteisiin ja tehtäviin, jotka ovat Moodlen oppimisympäristössä.
Lisätietoja toteutuksesta
KKAS1123V24-3002 Oppiminen, ohjaus ja opettaminen, AVOIN YLIOPISTO

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 hylätty
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat erittäin puutteellisia, virheellisiä tai sisältävät huomattavia väärinkäsityksiä. Niiden perusteella ei voi päätellä, että osaamistavoitteet olisi saavutettu. Tuotettu sisältö on hajanaista eikä liity olennaisesti opintojakson aihepiiriin ja sisältöihin.
1
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä. Suoritukset osoittavat opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita vain hieman, ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti ja ne voivat sisältää epäselvyyksiä tai virheitä. Opintojakson sisältöjä on käsitelty hyvin pintapuolisesti ja hajanaisesti. Osaamistavoitteet on saavuttu välttävästi.
2
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä. Suoritukset osoittavat opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Opintojakson sisältöjä on käsitelty jokseenkin pintapuolisesti, asioiden väliset yhteydet jäävät jossain määrin epäselviksi ja itsenäinen pohdinta jossain määrin puutteellista. Osaamistavoitteet on saavuttu tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Suoritukset (tehtävät ja tentti) vastaavat tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta niissä saattaa olla hieman puutteita. Opintojakson sisällöt hallitaan hyvin ja niiden käsittely on pohtivaa sekä asioita toisiinsa suhteuttavaa. Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin.
4
Suoritukset (tehtävät ja tentti) vastaavat tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Tuotokset sisältävät pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Opintojakson sisältöjen käsittely on jokseenkin analyyttistä ja systemaattisesti hallittua sisältäen hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua ja osoittaen myös yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu ilmeisen kiitettävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Suorituksissa (tehtävät ja tentti) hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritukset osoittavat itsenäistä otetta ja oivallusta, ne muodostavat ehjän kokonaisuuden, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä sekä kriittistä pohdintaa. Opintojakson sisältöjen käsittely on monipuolista ja erittäin analyyttistä, valinnat on argumentoitu erinomaisesti ja tuotokset sisältävät hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua. Sekä yleiset akateemiset osaamistavoitteet että opintojakson osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Suoritukset ovat kaiken kaikkiaan monipuolisia, ja muodostaat opintojakson sisällöistä soveltaen ammentavan, monipuolisen, jäsennellyn ja huolellisesti laaditun kokonaisuuden.

Lisätiedot

Opintojakson voi suorittaa kesäopintoina loppuun seuraavasti:
- luentotentti EXAM:ssa (edellytyksenä, että on osallistunut luennoille syksyllä 2024)
- kirjallisuustentti EXAM:ssa
- lukupiiri ja tuotosten palauttaminen

Siirry alkuun