Siirry suoraan sisältöön

Koululiikunta: oppiminen ja opettaminen I (9op)

Toteutuksen tunnus: LAER0740V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 02.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettajat
Ari Kunnari
Mikko Ojanaho
Ajoitusryhmät
Ryhmä A (Koko: 10 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä B (Koko: 10 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä C (Koko: 10 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Ryhmä A
Ryhmä B
Ryhmä C
Opintojakso
LAER0740V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa motoristen perustaitojen, havaintomotoristen taitojen sekä liikuntataitojen oppimisen periaatteet teoriassa ja käytännössä, erilaisissa oppimisympäristöissä myös pohjoisen luontoa ja olosuhteita sekä teknologiaa hyödyntäen
- hallitsee koulussa opetettavien liikuntamuotojen tiedot ja taidot niin, että hän pystyy niitä kehittämään, harjoittamaan ja korjaamaan
-osaa hyödyntää koulun ulkopuolisen oppimisympäristön tarjoamat mahdollisuudet

Toteutustavat

Opetusprofiili on lähiopetus

Kontaktiopetus (luennot + harjoitukset) 90 h toteutetaan lähiopetuksena.

Itsenäinen pienryhmätyöskentely 80 h
- retkien ja opetuksen suunnittelu, valmistelu, toteutus sekä arviointi
- oppimisympäristöjen rakentaminen sekä opetustuokiot
- omien taitojen harjoittelu ryhmässä sekä ryhmätentteihin valmistautuminen
- videointi ja analysointitehtävät

Itsenäistä yksilötyöskentelyä 70 h
- tentteihin valmistautuminen
- retkiin valmistautuminen
- omien taitojen harjoittelu
- digitaalisen tai kirjallisen harjoituskansion täydentäminen

Suoritustavat

Aktiivinen opetukseen osallistuminen, opintotehtävien tekeminen, tentit, liikuntamuotojen hallinnan osoittamien.

Sisältö

Luontoliikunta 2 op
Suunnistus 2 op
Talviliikunta: hiihto ja laskettelu 2 op
Talviliikunta: luistelu ja jääpelit 1 op
Vesiliikunta 2 op

- Kokonaiskuvan luominen liikkumisen laajasta kentästä sekä omien tietojen ja taitojen aktiivinen kehittäminen eri liikuntaympäristöissä.
- Havaitsemiseen, liikkumiseen ja oppimiseen liittyvät mekanismit ja liikuntamuotojen keskeiset käsitteet ja niiden opettamisen erityispiirteet
- Liikkumisen perustaidot (motoriset perustaidot, havaintomotoriset taidot) ja niiden yhteydet liikuntamuotoihin ja oppimisen erityispiirteisiin.
- Monipuolisten oppimisympäristöjen rakentaminen, välineet ja niiden hankinta
- Teknologian hyödyntäminen opetuksessa

Oppimateriaalit

Opetusmonisteet ja luennoilla sekä harjoituksissa jaettu materiaali.



Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit



Aulio, O. (2008) Suuri retkeilykirja. Jyväskylä: Gummerus.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(0) Kirjalliset suoritukset eivät vastaa tehtävänantoa. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa ovat täysin puutteellisia.
(1) Kirjalliset suoritukset ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä koulun ulkopuolisista oppimisympäristöjen hyödyntämisestä ovat puutteellisia ja virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa tarvitsevat paljon harjoittelua.
(2) Kirjalliset suoritukset ovat pintapuolisia ja niissä käsitellään asioita yksipuolisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä koulun ulkopuolisista oppimisympäristöjen hyödyntämisestä ovat puutteellisia. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa vaativat vielä harjoittelua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

(3) Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä koulun ulkopuolisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksista. Näissä saattaa kuitenkin olla vielä puutteita. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot kohtuullisen hyvin.
(4) Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä koulun ulkopuolisen oppimisympäristön mahdollisuuksista. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot riittävän hyvin. Eri liikuntamuotojen ja taitojen hallinnan osalla voi taidoissa olla vaihtelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5) Kirjalliset suoritukset ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Opiskelijalle on muodostunut selkeä kuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä koulun ulkopuolisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksista. Näitä osataan myös soveltaa. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot laajasti.

Esitietovaatimukset

Monialaisten opintojen liikunta LAPE0601

Siirry alkuun