Kasvun ja kehityksen kriisiytyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KAPS0113V24-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.05.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 500
Opettaja
- Lauri Lantela
Vastuuhenkilö
Lauri Lantela
Opiskelijaryhmät
-
ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa nuoruusiän kehityksen kriittiset vaiheet ja kehityksen häiriintymisen syitä, seurauksia sekä ennaltaehkäisemisen mahdollisuuksia
- ymmärtää nuoruusiän kehityksen herkkyyden sekä syrjäytymisen ilmiön kasvatuspsykologisena haasteena ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa
- on saanut valmiuksia ja välineitä tukea ja ohjata nuoren tasapainoista psyykkistä kasvatusta ja kehitystä kasvatuspsykologisin keinoin sekä yksilö- että yhteisötaso huomioiden ja monialaisia näkökulmia hahmottaen -
Sisältö
Opintojaksossa tarkastellaan nuoren pahoinvoinnin erilaisia voimakkaimpia ilmenemismuotoja sekä niistä selviytymistä. Opintojaksossa tuodaan esiin kipeimpiä syrjäytymiskierteeseen johtavia väyliä ja osoitetaan tapoja ennaltaehkäistä kehityksen vinoutta. Opintojaksossa haetaan vastauksia siihen, miten taata nuorille myönteinen kasvu- ja kehitysrauha ja mikä on nuoren tasapainoisen kasvun kannalta tärkeää.
Oppimateriaalit
Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:
- Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma
- Rakkaus ja ihmissuhteet
- Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen
- Hyvinvointi ja työssä menestyminen
- Arktisuudesta ammentaen
- Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asteikko:
0 Opiskelija ei ymmärrä nuoren kasvun ja kehityksen kriisiytymisen peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta nuoren tasapainoisen psyykkisen kasvatuksen kehityksen tukemiseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Kirjallinen tehtävä on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän nuoren kasvun ja kehityksen kriisiytymisen
peruskäsitteet sekä nuoruusiän kehityksen kriittiset vaiheet ja kehityksen häiriintymisen syitä, seurauksia sekä ennaltaehkäisemisen mahdollisuuksia ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman nuoren tasapainoisen psyykkisen kasvatuksen kehityksen tukemisen tarkastelussa. Kirjallinen tehtävä on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa tehtävässä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen tehtävä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa nuoren kasvun ja kehityksen kriisiytymisen peruskäsitteitä sekä kykyä soveltaa nuoruusiän kehityksen kriittisiin vaiheisiin ja kehityksen häiriintymisen syihin, seurauksiin sekä ennaltaehkäisemisen mahdollisuuksiin liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman nuoren tasapainoisen psyykkisen kasvatuksen kehityksen tukemisen tarkastelussa. Kirjallinen tehtävä on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa nuoren kasvun ja kehityksen kriisiytymisen käsitteistön ja niihin liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden nuoruusiän kehityksen kriittisiin vaiheisiin ja kehityksen häiriintymisen syihin, seurauksiin sekä ennaltaehkäisemisen mahdollisuuksiin liittyvää tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen tehtävä vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä nuoren kasvun ja kehityksen kriisiytymisen tutkimukseen nojaten. Kirjallisessa tehtävässä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen tehtävä osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen tehtävä on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Lisätiedot
Kurssin voi suorittaa myös kesäopintoina.