Siirry suoraan sisältöön

Baltian ja Venäjän historia (3 op)

Toteutuksen tunnus: LAER0523V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Ville Yliaska
Ryhmät
LO3-R1
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
LO3-R2
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
LO3-R3
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
LO3-R4
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
LO3-R5
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
LO4
Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
LO5
Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
ONLINE-Kasvatustiede
Online kasvatustiede
Opintojakso
LAER0523V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:

- osaa selittää Baltian ja Venäjän historian keskeiset tapahtumat
- osaa selittää Baltian ja Venäjän kulttuurihistorian perusteet
- osaa erottaa keskeisimmät tapahtumat
- osaa perustella keskeisimpien tapahtumien syyt ja seuraukset

Toteutustavat

Etä 2
Opiskelijan itsenäinen, pari- tai ryhmätyöskentely 80 h.

Suoritustavat

Suomeksi
Suoritusvaihtoehdot

1. Exam-tentti kirjallisuudesta
2. essee
3. opetuskokonaisuus
4. lukupiiri (vähintään 2 henkilöä, mieluummin 3 tai enemmän)
5. podcast (2-3 henkilöä)
6. sovittu suoritustapa

Ota yhteys vastuuopettajaan ja sovi haluamasi suoritustapa.

Sisältö

- Baltian maiden historia ennen ja jälkeen itsenäistymistä
- Baltian maiden Itsenäistymisprosessi ja merkitys
- Ihmisen arkielämä eri historiallisissa tapahtumissa
- Ulkopoliittiset suhteet ja niiden merkitys
Venäjän historia
- keskiajan viikinki- ja mongolivaikutukset
- Venäjän laajeneminen ja sen merkitykset länteen ja itään
- Venäjän kulttuuri, tiede ja taide
- Merkkihenkilöt ja heidän vaikutuksensa historiallisissa tapahtumissa
- Ulko- ja sisäpoliittiset linjaukset

Oppimateriaalit

Heikki Kirkinen: Venäjän historia. Otava.



Kai Alenius: Viron, Latvian ja Liettuan historia. Atena


Opetusmenetelmät

Opiskelijan itsenäinen, pari- tai ryhmätyöskentely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:
Opiskelijan suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai se sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei vastaa kurssin tavoitteita ja osoittaa merkittävää epäonnistumista.

1:
Opiskelija on suoriutunut tehtävästä, mutta suoritus on suppea, pintapuolinen tai se vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus sisältää virheitä tai epäselvyyksiä

2:
Suoritus vastaa tehtävänantoa, mutta se on suppea tai pintapuolinen, ja asioita on lueteltu irrallisesti sekä yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3:
Suoritus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta suorituksessa saattaa olla joitakin puutteita tai heikkouksia.

4:
Opiskelija on suoriutunut tehtävästä erittäin hyvin. Suoritus vastaa erinomaisesti tehtävänantoa ja osoittaa vahvaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, ja suorituksessa ei ole paljoa puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
Suoritus on erinomainen. Opiskelija hahmottaa laajan kokonaisuuden ja osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti tai sijoittaa sen eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu, ja se muodostaa ehjän kokonaisuuden, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Muu kuin kirjatentti: arviointina hyväksytty/hylätty.

Hylätty:
Tehty työ on erittäin puutteellinen, virheellinen, sisältää huomattavia väärinkäsityksiä tai vastaa heikosti tehtävänantoa.

Hyväksytty:
Tehty työ vastaa tehtävänantoa, osoittaa kokonaisuuden hallintaa, ymmärtämistä ja sovellustaitoa.

Esitietovaatimukset

Ei ole

Siirry alkuun