Baltian ja Venäjän historia (3 op)
Toteutuksen tunnus: LAER0523V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 31.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Ville Yliaska
- Ryhmät
-
LO3-R1Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
-
LO3-R2Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
-
LO3-R3Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
-
LO3-R4Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
-
LO3-R5Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
-
LO4Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
-
LO5Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
-
ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
- Opintojakso
- LAER0523V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- osaa selittää Baltian ja Venäjän historian keskeiset tapahtumat
- osaa selittää Baltian ja Venäjän kulttuurihistorian perusteet
- osaa erottaa keskeisimmät tapahtumat
- osaa perustella keskeisimpien tapahtumien syyt ja seuraukset
Toteutustavat
Etä 2
Opiskelijan itsenäinen, pari- tai ryhmätyöskentely 80 h.
Suoritustavat
Suomeksi
Suoritusvaihtoehdot
1. Exam-tentti kirjallisuudesta
2. essee
3. opetuskokonaisuus
4. lukupiiri (vähintään 2 henkilöä, mieluummin 3 tai enemmän)
5. podcast (2-3 henkilöä)
6. sovittu suoritustapa
Ota yhteys vastuuopettajaan ja sovi haluamasi suoritustapa.
Sisältö
- Baltian maiden historia ennen ja jälkeen itsenäistymistä
- Baltian maiden Itsenäistymisprosessi ja merkitys
- Ihmisen arkielämä eri historiallisissa tapahtumissa
- Ulkopoliittiset suhteet ja niiden merkitys
Venäjän historia
- keskiajan viikinki- ja mongolivaikutukset
- Venäjän laajeneminen ja sen merkitykset länteen ja itään
- Venäjän kulttuuri, tiede ja taide
- Merkkihenkilöt ja heidän vaikutuksensa historiallisissa tapahtumissa
- Ulko- ja sisäpoliittiset linjaukset
Oppimateriaalit
Heikki Kirkinen: Venäjän historia. Otava.
Kai Alenius: Viron, Latvian ja Liettuan historia. Atena
Opetusmenetelmät
Opiskelijan itsenäinen, pari- tai ryhmätyöskentely
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty:
Opiskelijan suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai se sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei vastaa kurssin tavoitteita ja osoittaa merkittävää epäonnistumista.
1:
Opiskelija on suoriutunut tehtävästä, mutta suoritus on suppea, pintapuolinen tai se vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus sisältää virheitä tai epäselvyyksiä
2:
Suoritus vastaa tehtävänantoa, mutta se on suppea tai pintapuolinen, ja asioita on lueteltu irrallisesti sekä yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3:
Suoritus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta suorituksessa saattaa olla joitakin puutteita tai heikkouksia.
4:
Opiskelija on suoriutunut tehtävästä erittäin hyvin. Suoritus vastaa erinomaisesti tehtävänantoa ja osoittaa vahvaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, ja suorituksessa ei ole paljoa puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5:
Suoritus on erinomainen. Opiskelija hahmottaa laajan kokonaisuuden ja osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti tai sijoittaa sen eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu, ja se muodostaa ehjän kokonaisuuden, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Muu kuin kirjatentti: arviointina hyväksytty/hylätty.
Hylätty:
Tehty työ on erittäin puutteellinen, virheellinen, sisältää huomattavia väärinkäsityksiä tai vastaa heikosti tehtävänantoa.
Hyväksytty:
Tehty työ vastaa tehtävänantoa, osoittaa kokonaisuuden hallintaa, ymmärtämistä ja sovellustaitoa.
Esitietovaatimukset
Ei ole