Siirry suoraan sisältöön

Maailmanhistorian perusteet (8 op)

Toteutuksen tunnus: LAER0521V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 1
Opettajat
Ville Yliaska
Ryhmät
LO3-R1
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
LO3-R2
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
LO3-R3
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
LO3-R4
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
LO3-R5
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
LO4
Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
LO5
Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
ONLINE-Kasvatustiede
Online kasvatustiede
Opintojakso
LAER0521V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Kurssin jälkeen opiskelija:

- osaa selittää maailmanhistorian eri aikakausien keskeiset piirteet ja tapahtumat
- osaa selittää tuntee eri maanosien kulttuurihistorian peruspiirteet
- osaa erottaa aikakaudet toisistaan ja osaa vertailla vertailemaan niitä keskenään.

Toteutustavat

Etä 2

Opiskelijan itsenäinen, pari- tai ryhmätyöskentely
- Vanha-ja keskiaika (4op) 106 h
- Uusi ja uusin aika (4op) löytöretkistä eteenpäin 106 h

Suoritustavat

Suoritusvaihtoehdot

1. Exam-tentti kirjallisuudesta
2. essee
3. opetuskokonaisuus
4. lukupiiri (vähintään 2 henkilöä, mieluummin 3 tai enemmän)
5. podcast (2-3 henkilöä)
6. sovittu suoritustapa

Ota yhteys vastuuopettajaan ja sovi haluamasi suoritustapa.

Maailmanhistoria kokonaisuus koostuu kahdesta 4op osasuorituksesta.

Sisältö

Maailmanhistoria, osa 1 - Vanha-ja keskiaika
- maanviljely, työnjako ja kulttuurin synty
- suurten jokilaaksojen kulttuurit
- Välimeren talousalue ja yhteiskunnat antiikin aikana
- feodaaliyhteiskunta
- keskiajan väestö, kauppa ja kaupunki
- ihmisen elämä eri aikakausina
- merkkihenkilöiden vaikutus historiallisten tapahtumin kulussa
- eri ajanjaksojen taide ja tiede

Maailmanhistoria osa 2 - Uusi ja uusin aika löytöretkistä eteenpäin
- löytöretkien edellytykset ja seuraukset yhteiskunnille
- kolonialismi ja globaalin talouden ensiaskeleet
- modernin tieteen ja teknologian kehitys, tuottavuuden kasvu ja elintason nousu
- muutokset ihmisten arkielämässä
- muuttoliikkeet ja ympäristövaikutukset
- verkottuva maailma
- merkkihenkilöiden vaikutus historiallisten tapahtumien kulussa
- eri ajanjaksojen taide ja tiede

Oppimateriaalit

Seppo Zetterberg (toim.) Maailmanhistorian pikkujättiläinen 2006 (tai jokin muu painos). Helsinki - WSOY

 


Opetusmenetelmät

Opiskelijan itsenäinen, pari- tai ryhmätyöskentely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:
Opiskelijan suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai se sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei vastaa kurssin tavoitteita ja osoittaa merkittävää epäonnistumista.

1:
Opiskelija on suoriutunut tehtävästä, mutta suoritus on suppea, pintapuolinen tai se vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus sisältää virheitä tai epäselvyyksiä

2:
Suoritus vastaa tehtävänantoa, mutta se on suppea tai pintapuolinen, ja asioita on lueteltu irrallisesti sekä yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3:
Suoritus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta suorituksessa saattaa olla joitakin puutteita tai heikkouksia.

4:
Opiskelija on suoriutunut tehtävästä erittäin hyvin. Suoritus vastaa erinomaisesti tehtävänantoa ja osoittaa vahvaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, ja suorituksessa ei ole paljoa puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
Suoritus on erinomainen. Opiskelija hahmottaa laajan kokonaisuuden ja osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti tai sijoittaa sen eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu, ja se muodostaa ehjän kokonaisuuden, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia

Siirry alkuun