Maailmanhistorian perusteet (8 op)
Toteutuksen tunnus: LAER0521V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 31.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 1
- Opettajat
- Ville Yliaska
- Ryhmät
-
LO3-R1Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
-
LO3-R2Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
-
LO3-R3Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
-
LO3-R4Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
-
LO3-R5Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
-
LO4Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
-
LO5Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
-
ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
- Opintojakso
- LAER0521V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Kurssin jälkeen opiskelija:
- osaa selittää maailmanhistorian eri aikakausien keskeiset piirteet ja tapahtumat
- osaa selittää tuntee eri maanosien kulttuurihistorian peruspiirteet
- osaa erottaa aikakaudet toisistaan ja osaa vertailla vertailemaan niitä keskenään.
Toteutustavat
Etä 2
Opiskelijan itsenäinen, pari- tai ryhmätyöskentely
- Vanha-ja keskiaika (4op) 106 h
- Uusi ja uusin aika (4op) löytöretkistä eteenpäin 106 h
Suoritustavat
Suoritusvaihtoehdot
1. Exam-tentti kirjallisuudesta
2. essee
3. opetuskokonaisuus
4. lukupiiri (vähintään 2 henkilöä, mieluummin 3 tai enemmän)
5. podcast (2-3 henkilöä)
6. sovittu suoritustapa
Ota yhteys vastuuopettajaan ja sovi haluamasi suoritustapa.
Maailmanhistoria kokonaisuus koostuu kahdesta 4op osasuorituksesta.
Sisältö
Maailmanhistoria, osa 1 - Vanha-ja keskiaika
- maanviljely, työnjako ja kulttuurin synty
- suurten jokilaaksojen kulttuurit
- Välimeren talousalue ja yhteiskunnat antiikin aikana
- feodaaliyhteiskunta
- keskiajan väestö, kauppa ja kaupunki
- ihmisen elämä eri aikakausina
- merkkihenkilöiden vaikutus historiallisten tapahtumin kulussa
- eri ajanjaksojen taide ja tiede
Maailmanhistoria osa 2 - Uusi ja uusin aika löytöretkistä eteenpäin
- löytöretkien edellytykset ja seuraukset yhteiskunnille
- kolonialismi ja globaalin talouden ensiaskeleet
- modernin tieteen ja teknologian kehitys, tuottavuuden kasvu ja elintason nousu
- muutokset ihmisten arkielämässä
- muuttoliikkeet ja ympäristövaikutukset
- verkottuva maailma
- merkkihenkilöiden vaikutus historiallisten tapahtumien kulussa
- eri ajanjaksojen taide ja tiede
Oppimateriaalit
Seppo Zetterberg (toim.) Maailmanhistorian pikkujättiläinen 2006 (tai jokin muu painos). Helsinki - WSOY
Opetusmenetelmät
Opiskelijan itsenäinen, pari- tai ryhmätyöskentely
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty:
Opiskelijan suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai se sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei vastaa kurssin tavoitteita ja osoittaa merkittävää epäonnistumista.
1:
Opiskelija on suoriutunut tehtävästä, mutta suoritus on suppea, pintapuolinen tai se vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus sisältää virheitä tai epäselvyyksiä
2:
Suoritus vastaa tehtävänantoa, mutta se on suppea tai pintapuolinen, ja asioita on lueteltu irrallisesti sekä yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3:
Suoritus vastaa tehtävänantoa ja osoittaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta suorituksessa saattaa olla joitakin puutteita tai heikkouksia.
4:
Opiskelija on suoriutunut tehtävästä erittäin hyvin. Suoritus vastaa erinomaisesti tehtävänantoa ja osoittaa vahvaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, ja suorituksessa ei ole paljoa puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5:
Suoritus on erinomainen. Opiskelija hahmottaa laajan kokonaisuuden ja osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti tai sijoittaa sen eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu, ja se muodostaa ehjän kokonaisuuden, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia