Siirry suoraan sisältöön

Metsänhoito (5 op)

Toteutuksen tunnus: R604ML146-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

20.01.2025 - 30.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Minna Tuominen
  • Kari Pasanen

Vastuuhenkilö

Kari Pasanen

Opiskelijaryhmät

  • R64M24S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, Syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa metsänkasvatuksen menetelmiä ja osaa soveltaa menetelmiä maastossa
- Tietää metsäkäsittelyn vaikutuksen puun raaka-aineominaisuuksiin
- Ymmärtää eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuuden metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- Tietää kasvatusmetsien bioottiset ja abioottiset tuhot
- Tietää metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa ottaa niiden erityispiirteet huomioon metsänhoidon suunnittelussa
- Tietää lannoituksen vaikutuksen metsän kasvuun eri kohteissa.

Sisältö

Jaksollinen metsän käsittely
Metsän jatkuva kasvatus
Puuntuotoskyvyn parantaminen
Metsätuhoriskit ja niiden hallinta
Kannattavuus ja kustannustehokkuus metsänhoidossa
Talousmetsien luonnonhoito
Metsälaki ja muut metsänhoitoon vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen metsänhoidossa
Metsänhoitoon liittyvät KEMERA-tuet

Aika ja paikka

Kevät 2025

Oppimateriaalit

Huuskonen, S., Hynynen, J. ja Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus - menetelmät ja kannattavuus Hynynen, J., Valkonen, S. ja Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2012. Metsänuudistaminen Pukkala, T., Lähde, E. ja Laiho, O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus Uotila, K., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot Äijälä, O. ym. (toim.) 2014.Hyvän metsänhoidon suositukset

Opetusmenetelmät

Yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen tiedonhaku, luennot (osa tallenteina etukäteen), ohjaustunnit.

Sisällön jaksotus

Kasvatusmetsien käsittelymenetelmät
Talousmetsien luonnonhoito
Metsätuhot varttuneissa metsissä
Metsä- ja luonnonsuojelulainsäädännön keskeiset säädökset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät. Hän osaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt.

2
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät sekä osaa tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Opiskelija tietää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.

4
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia ja ymmärtää niiden ekologiaa sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät. Hän osaa arvioida eri ratkaisuvaihtoehtojen mahdollisuuksia ja riskejä ja tarjota metsänomistajalle hänen tavoitteitaan edistäviä vaihtoehtoja. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsätuhojen aiheuttajat maassamme ja ymmärtää niiden ekologiaa. Hän tietää niiden torjuntaan liittyviä ohjeita ja säädöksiä ja osaa ottaa huomion niiden vaikutuksia metsänkäytönratkaisuja tehdessään. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen tentti metsien käsittelymenetelmistä ja metsätuhoista
Oppimistehtävien arviointi