Aikuiskasvatuksen nykytutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: AKAS3111V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 26.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.10.2024 - 30.11.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Kirsti Lempiäinen
- Ryhmät
-
AIKO4Aikuiskasvatustiede 4.vuosikurssi
-
KASKO5Kasvatustiede 5. vuosikurssi
-
MEDI4Mediakasvatus 4. vuosikurssi
-
MEDI5Mediakasvatus 5. vuosikurssi
-
ERIASI1Erityispedagogiikan asiantuntijan maisteriohjelma, 1.vuosikurssi
-
YHDENVERT4Yhdenvertaisuuden ja jatkuvan oppimisen maisteriohjelma 4. vuosikurssi
- Opintojakso
- AKAS3111V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tuntee aikuiskasvatuksen nykytutkimusta
- oppii aikuiskasvatuksen teoreettista ja menetelmällistä argumentaatiota
- tunnistaa monitieteisyyden ja poikkitieteellisyyden aikuiskasvatuksessa
- tuntee tieteellisen julkaisemisen näkökohtia.
Toteutustavat
Johdatusluento 2 h ja webinaari 13 h, ryhmä- ja itsenäinen työskentely 120 h, kirjallinen lopputyö ryhmissä tai yksin.
Suoritustavat
Johdatusluennolla jakaudutaan työryhmiin, jotka erittelevät valintansa mukaan aikuiskasvatuksen artikkeleita teorian, metodin ja metodologian osalta. Tehtävistä kirjoitetaan lopputyöt joko yksin ja pareittain. Töissä käytettävä kirjallisuus valitaan webinaarissa yhdessä.
Sisältö
Kurssilla tutustutaan aikuiskasvatuksen nykytutkimukseen tieteellisten artikkelien avulla. Jaksolla opitaan, millaista tutkimusta tehdään Suomessa ja muualla, millaiseen teoriaperintöön nykytutkimuksessa sitoudutaan ja millaisia tutkimusmenetelmiä käytetään. Kurssi perehdyttää monitieteisyyteen ja poikkitieteellisyyteen aikuiskasvatuksessa. Lisäksi tutustutaan tieteelliseen julkaisemiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Hylätty
Kirjallinen työ on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ ei vastaa tehtävänantoa. Kirjallisessa tehtävässä ei ole hyödynnetty lähteitä ja tieteellisen kirjoituksen perusasiat puuttuvat.
1 Välttävä
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan tunnistavan aikuiskasvatuksen nykytutkimusta. Kirjallinen tehtävä on toteava ja luetteloiva. Lähteitä on käytetty niukasti eikä tehtävää ole kaikkiaan toteutettu sovitulla tavalla.
2 Tyydyttävä
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa aikuiskasvatuksen nykytutkimuksen metodologiaa ja teoriaa. Kirjallinen tehtävä osoittaa päättelykykyä. Lähteitä on käytetty melko niukasti ja tieteellisen kirjoittamisessa on paikoittain ongelmia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Hyvä
Kirjallinen työ osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa aikuiskasvatuksen nykytutkimuksen metodologiaa ja teoriaa monipuolisesti ja ymmärtää niitä. Kirjallisessa tehtävässä opiskelija tarkastelee ja reflektoi nykytutkimusta tieteellisiin lähteisiin nojautuen. Suoritus on soveltava. Lähteitä on käytetty riittävästi ja kirjallinen tehtävä on kirjoitettu noudattaen jokseenkin johdonmukaista tieteellisen kirjoittamisen tyyliä.
4 Kiitettävä
Kurssisuoritus osoittaa, että opiskelijalla on laaja ja monipuolinen kokonaiskuva ja ymmärrys aikuiskasvatuksen nykytutkimuksesta. Kirjallinen työ osoittaa taitoa soveltaa olennaista käsitteistöä ja teoriaa. Opiskelija kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, vertailee ja asettaa vastakkain tutkimuksellisia näkökulmia. Lähteitä on käytetty laajasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ymmärtää aikuiskasvatuksen nykytutkimusta monipuolisesti ja syvällisesti. Kirjallinen työ osoittaa taitoa analysoida ja soveltaa olennaista käsitteistöä ja teoriaa. Opiskelija osaa argumentoida. Työ osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta, ja on ehjä kokonaisuus. Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen.