Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä (8 op)
Toteutuksen tunnus: A72H0007-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 23.03.2025
Ajoitus
24.03.2025 - 25.04.2025
Laajuus
8 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Marianne Karttunen
- Mira Oinas-Mäenalanen
Vastuuhenkilö
Mira Oinas-Mäenalanen
Opiskelijaryhmät
-
KA72T24STerveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2024
Tavoitteet
3 op = Osaat kohdata eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita uudistuvissa sote-alan toimintaympäristöissä.
Osaat vuorovaikuttaa asiakasta kunnioittavasti ja luottamusta herättävästi.
Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Osaat tunnistaa erilaisia kolmannen sektorin tarjoajia ja niiden yhteistoiminnan osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää.
5 op = Kykenet ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat kohdata haavoittuvia ja eri kulttuureista tulevia asiakasryhmiä yksilöllisesti.
Osaat työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä.
Osaat toteuttaa palveluohjausta tiedottaen erilaisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja ohjata asiakasta niitä koskevien valintojen tekemisessä.
Ymmärrät digitalisaation tuomat muutostarpeet sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuvissa toimintaympäristöissä.
Aika ja paikka
Harjoittelu tapahtuu:
- Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksen Hyvinvointipysäkillä, jossa on myös koulun ulkopuolista toimintaa.
- Koulun ulkopuolella erilaisissa toimipisteissä, järjestöissä, yhdistyksissä, tapahtumissa ja ONNI-auton matalan kynnyksen palveluissa Kemin ja lähikuntien alueella.
- Hyvinvointipysäkillä suorittamisesta voi kysyä Katja Jussilta.
Oppimateriaalit
Tapahtumien järjestäminen tapahtuu projektimallia hyödyntäen. Projektimalli sisältää suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin (itse- ja vertaisarviointia) sekä palautekyselyn kohderyhmälle. HOX! Mikäli suoritat harjoittelun projekteina, sisältyy harjoitteluun kolme erilaista ja eri kohderyhmille suunnattua projektia.
Yhdistysten/järjestöjen toimintaan perehtyminen ja tiedon hakeminen
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava opintojakso
Moodle alustalla tietoa harjoittelun suorittamisesta.
Projektimallin mukaisesti työskentelyä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Sote harjoittelun ajankohta: vkot 13-17 eli 24.3-25.4.2025. Huomioi, että harjoittelun kesto on pidempi kun suoritat harjoittelun järjestössä. Harjoittelun voi myös suorittaa osissa/pidemmällä aikavälillä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun voi suorittaa:
- Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä/yhdistyksissä esim. SPR, Seurakunnat, Sydän yhdistys, Maksa-ja munuaisliitto, Hengitysliitto, Tornion perheiden talo
- Hyvinvointipysäkillä
- Erilaiset toimeksiantajien tapahtumien järjestäminen esim. Koulujen EA-päivät, Lapin AMK valintakoepäivien EA-päivystys, Kehitysvammaisten parissa, yhditysten toimintaan osallistuminen
- Voitte itse ottaa yhteyttä eri toimeksiantajiin ja suunnitella toiminta/aktivointitapahtuman
Sisällön jaksotus
Info harjoittelun ajankohdasta laitetaan yhteinen viesti ryhmille, muistutuksena. Erillistä infoa ei pidetä vaan moodlen ohjeistuksen avulla hakeuduttu itsenäisesti harjoittelun pariin.
Lisätietoja opiskelijoille
MOODLE: Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä
- Moodlessa ohjeistus harjoittelun suorittamista varten
- Lääkelaskut eivät tarvitse olla hyväksyttynä sote harjoitteluita varten
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
3 op osuus = Osaat kohdata eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita uudistuvissa sote-alan toimintaympäristöissä.
Osaat vuorovaikuttaa asiakasta kunnioittavasti ja luottamusta herättävästi.
Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Osaat tunnistaa erilaisia kolmannen sektorin tarjoajia ja niiden yhteistoiminnan osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää.
5 op osuus = Kykenet ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat kohdata haavoittuvia ja eri kulttuureista tulevia asiakasryhmiä yksilöllisesti.
Osaat työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä.
Osaat toteuttaa palveluohjausta tiedottaen erilaisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja ohjata asiakasta niitä koskevien valintojen tekemisessä.
Ymmärrät digitalisaation tuomat muutostarpeet sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuvissa toimintaympäristöissä.
Hylätty:
3 op osuus = Et osaa kohdata eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita uudistuvissa sote-alan toimintaympäristöissä.
Et osaa vuorovaikuttaa asiakasta kunnioittavasti ja luottamusta herättävästi.
Et ymmärrä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä osana hoito- ja palveluketjua.
Et osaa tunnistaa erilaisia kolmannen sektorin tarjoajia ja niiden yhteistoiminnan osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää.
5 op osuus = Et kykene ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Et osaa kohdata haavoittuvia ja eri kulttuureista tulevia asiakasryhmiä yksilöllisesti.
Et osaa työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä.
Et osaa toteuttaa palveluohjausta tiedottaen erilaisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja ohjata asiakasta niitä koskevien valintojen tekemisessä.
Et ymmärrä digitalisaation tuomia muutostarpeita sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuvissa toimintaympäristöissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Hyväksytty/hylätty
Arvioinnin perusteena: Pyydetyt dokumentit ja blogi-/päiväkirja palautetaan asiallisesti täytettynä
Toimeksiantajien tapahtumissa käytetään projektimallia, joka sisältää: suunnittelun, totetutuksen, arvioinnin (itse- ja vertaisarviointia) sekä palautekysely kohderyhmälle. Näissä on myös opettaja mukana, jotta projekti saadaan liikkeelle.