Basic Course on Qualitative Research (5 cr)
Code: TUTA0201V24-3002
General information
- Enrollment
- 04.12.2024 - 13.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2025 - 31.07.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Teachers
- Suvi Ronkainen
- Veera Pelkonen
- Riikka Homanen
- Teacher in charge
- Suvi Ronkainen
- Course
- TUTA0201V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa laadullisen tutkimusprosessin luonteen
- eritellä erilaisten laadullisten metodien ja lähestymistapojen metodologisia lähtökohtia sekä rajoituksia ja sovelluttavuutta
- tunnistaa laadullisen tutkimuksen erilaisia keinoja yhteiskunnallisten ilmiöiden tulkitsemisessa, selittämisessä ja ymmärtämisessä
- muodostaa tutkimuskysymyksen, rajata aineiston, tehdä alustavaa analyysiä ja raportoida tulokset
- tunnistaa laadulliseen tutkimukseen liittyvät tutkimuseettiset kysymykset.
Execution methods
Opetusprofiili: ETÄ 1.
Johdantoluentojen ja valittujen tutkijapuheenvuorojen kuuntelu, oheislukemistoon ja itsenäisesti haettuun kirjallisuuteen perehtyminen sekä niihin ja tutkijapuheenvuoroihin perustuva itsenäinen, kirjallinen työskentely (essee). Työpaja, jossa harjoitellaan aineiston hankintaa ja alustavaa analyysiä joko oman kandidaatintutkielman aineiston tai opettajan esittelemän valmiin tekstiaineiston kautta.
Accomplishment methods
Johdantoluentojen ja valittujen tutkijapuheenvuorojen kuunteleminen (itsenäinen tehtävä); oheislukemistoon perehtyminen, sen linkittäminen tutkijapuheenvuoroihin ja esseen laatiminen (itsenäinen tehtävä) (3 op).
Osallistuminen yhteen työpajaan, jossa toimitaan itsenäisesti ja opettajan vetämässä ryhmässä (2 op).
Content
Yhteiskuntatieteiden tiedekunnan opiskelijoille suunnattu kurssi, jossa esitellään laadullisen tutkimuksen erilaiset lähestymistavat, traditiot ja suuntaukset, kuten haastattelututkimus, etnografia, diskurssianalyysi, kokemuksen tutkimus, retoriikan analyysi ja mixed methods. Mielekkään tutkimusasetelman rakentaminen avataan tutkimuskysymyksen, jo olemassa olevan tutkimustiedon, aineistojen erilaisuuden ja metodologisten ajattelutapojen kautta. Tutkimusetiikka ja tieteellisen tutkimuksen sidos teoreettiseen ajatteluun esitellään osana metodologisia valintoja.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Kirjalliset suoritukset ovat suppeita ja pintapuolisia, eivätkä vastaa lainkaan tai vastaavat heikosti tehtävänantoa.
Hyväksytty: Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa ja osoittavat, että opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen perusteet, osaa analysoida ja perustella sekä kuvata omaa oppimistaan kirjallisesti.
Qualifications
TUTA0101 Johdatus tieteelliseen ajatteluun ja tutkimukseen