Projekti: ratkaisun jäljillä (5 op)
Toteutuksen tunnus: K502K202OJ-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Päivi Honka
- Raimo Ruoppa
- Petri Kesälahti
- Arto Jäntti
- Juha-Matti Raappana
- Reetta Mustonen
- Timo Kauppi
Vastuuhenkilö
Timo Kauppi
Opiskelijaryhmät
-
K52K22SInsinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
-
KA52K22Sr1Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
KA52K22SInsinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
KA52K22Sr2Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
KA52K22Sr3Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Projektissa toteutat omaan ammattialaasi liittyvän työelämästä saadun toimeksiannon vaatimat lisäselvitykset ja raportoinnin. Opit tuottamaan projektinviestintään olennaisesti liittyvää teknistä tekstiä. Projektissa jatketaan ”Työelämälähtöinen projekti” opintojaksossa kehitetyn ratkaisumallin läpivientiä. Tavoitteena on tuottaa opinnäytetyön kriteerit täyttävä tekninen raportti kehitetystä ratkaisusta. Opintojaksossa keskitytään CDIO - mallin kahteen viimeiseen vaiheeseen: I (Implement): Projektiryhmä viimeistelee ja dokumentoi ratkaisun. O (Operate): Ratkaisu esitellään toimeksiantajalle ja luovutetaan käytettäväksi.
Sisältö
Projektissa tehdään ”Työelämälähtöinen projekti” opintojaksossa kehitetyn ratkaisumallin vaatimat lisäselvitykset ja tulosten raportointi. Jokainen projektiryhmä tutustuu teknisen tekstin tuottamisen vaatimuksiin sekä opinnäytetyön mallipohjaan, jota käytetään raportoinnissa. Jokainen opiskelija osallistuu kirjoitustyöhön projektisuunnitelman mukaisesti. Raporteille tehdään väli- ja loppukatselmukset lukujärjestyksen mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan ja oman ryhmän opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Projektisuunnitelman laatimisessa ja noudattamisessa on suuria puutteita.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta ja omalta ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Projektisuunnitelman noudattaminen on vielä osin suunnittelematonta ja opiskelija tarvitsee opastusta työn läpiviennissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.
Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja dokumentointi täyttää muutoinkin sille asetetut keskeiset vaatimukset. Projektisuunnitelman noudattaminen on hallinnassa ja määritellyt tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.
Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa ja tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee projektin aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään projektisuunnitelman pohjalta ja edetä tehtävissään myös oma-aloitteisesti. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät selvästi määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuista ja opiskelija kykenee uuden tiedon ja ratkaisun tuottamiseen. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee projektin aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.
Esitietovaatimukset
K502K201 Työelämälähtöinen projekti