Siirry suoraan sisältöön

Svenska inom idrottsbranschen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R700BE57-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 21.02.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liikunnanohjaajakoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Pia Rajaniemi

Vastuuhenkilö

Pia Rajaniemi

Opiskelijaryhmät

  • RA75L22S
    Liikunnanohjaajakoulutus, Rovaniemi, Syksy 2022
  • RA75L23S
    Liikunnanohjaajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023

Tavoitteet

Osaat toimia oman alasi työympäristössä ruotsin kielellä.
Osaat ilmaista itseäsi ja pystyt osallistumaan keskusteluun niin arkipäivän kuin asiakaspalvelutilanteissakin. Osaa kertoa opinnoistasi ja tulevasta työstäsi ruotsiksi.
Osaat kirjoittaa myös ammattiisi ja alaansi liittyvää sisällöllisesti ehyttä tekstiä.
Osaat osaa hyödyntää ruotsinkielisiä tietolähteitä.
Tavoitteena on saavuttaa kielitaitolaissa (423/2003) määritellyn ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Taitotaso B1.2.

Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Sisältö

Teemat:
Alan koulutus, työnhaku, työpaikat ja työtehtävät (terveydenedistäminen, liikunnanohjaus sekä valmennus), työelämän suulliset ja kirjalliset viestintä- ja asiakaspalvelutilanteet.

Aika ja paikka

Opintojakso viikosta 2 viikkoon 8. Opetus ja ohjaus sekä suulliset keskustelut (näytöt) Zoomin kautta. Kirjallinen tentti Exam-tilassa oman aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodlessa. Jos ruotsin opinnoistasi on aikaa, voit opiskella perussanastoa ja peruskielioppia oppikirjasta Reflex, uppdatera din svenska. Tekijät Timo Jokisalo ja Minni Ritva, Otava 2011.

Opetusmenetelmät

Tällä toteutuksella on reilusti opetusta ja ohjausta, sillä opetusta ja ohjausta Zoomissa on 27 oppituntia (9 x 3 oppituntia) viikoilla 2-8. Suulliset näytöt (pareittain keskustelu opettajan kanssa, varataan 20 minuuttia/pari) viikolla 8 ja kirjallinen tentti Examissa (voit käydä muissakin ammattikorkekoulujen Exam-tiloissa).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suulliset keskustelut eli näytöt viikolla 8. Opiskelijapari varaa 20 minuutin ajan keskustelua varten. Varaus tapahtuu Moodlen kautta.
Kirjallinen tentti Exam-tilassa oman aikataulun mukaan.
Kirjallisen tentin uusinta Examissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija, joka kokee omaavansa B1 tason ruotsi taidon ja hallitsee liikunta-alalla tarvittavan sanaston, voi antaa suullisen ja kirjallisen näytön opettajalle. Suullinen näyttö esimerkiksi jokin esitys sekä haastattelu ja kirjallinen näyttö valvotuissa olosuhteissa tehty kirjallinen tentti (ei Moodle-tentti). Katso B1 tason kriteerit: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=443055c4-afed-4d5c-b12a-b53ef82a2f42

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1:
Arvioinnin kohde: Ruotsin suullinen ja kirjallinen viestintä (työhakemus & CV ja kirjallinen tentti & suullinen ohjaus-, neuvonta- tai valmennustilanne/esitys + keskustelu ja työhaastattelu).
- Osaat viestiä ruotsin kielellä kirjallisesti ja suullisesti yksinkertaisesti, virheitä yleis- ja liikunta-alan sanastossa ja rakenteissa, jotka vaikeuttavat ymmärtämistä.
Vuorovaikutus onnistuu, mutta vaatii tukea keskustelukumppanilta.


Tyydyttävä 2:
Arvioinnin kohde: Ruotsin suullinen ja kirjallinen viestintä (työhakemus & CV ja kirjallinen tentti & suullinen ohjaus-, neuvonta- tai valmennustilanne/esitys + keskustelu ja työhaastattelu).
- Osaat viestiä ruotsin kielellä kirjallisesti ja suullisesti yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi. Yleis- ja liikunta-alan sanavaraston ja rakenteiden niukkuus rajoittaa viestintää.
Vuorovaikutus tutuissa tilanteissa onnistuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3:
Arvioinnin kohde: Ruotsin suullinen ja kirjallinen viestintä (työhakemus & CV ja kirjallinen tentti & suullinen ohjaus-, neuvonta- tai valmennustilanne/esitys + keskustelu ja työhaastattelu).
- Osaat viestiä ruotsin kielellä kirjallisesti ja suullisesti johdonmukaisesti. Yleis- ja liikunta-alan sanavalinnoissa joitakin epätarkkuuksia, hallitset perusrakenteet.
Osaat välittää haluamasi viestin, välillä epäröintiä. Vuorovaikutus onnistuu.

Hyvä 4:
Arvioinnin kohde: Ruotsin suullinen ja kirjallinen viestintä (työhakemus & CV ja kirjallinen tentti & suullinen ohjaus-, neuvonta- tai valmennustilanne/esitys + keskustelu ja työhaastattelu).
- Osaat viestiä ruotsin kielellä kirjallisesti ja suullisesti sujuvasti ja osallistut aktiivisesti vuorovaikutukseen. Hallitset yleissanaston ja liikunta-alaan liittyvän perussanaston ja käytät rakenteita melko monipuolisesti ja oikein.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5:
Arvioinnin kohde: Ruotsin suullinen ja kirjallinen viestintä (työhakemus & CV ja kirjallinen tentti & suullinen ohjaus-, neuvonta- tai valmennustilanne/esitys + keskustelu ja työhaastattelu).
- Osaat viestiä ruotsin kielellä kirjallisesti ja suullisesti sujuvasti, selkeästi ja lähes kieliopillisesti virheettömästi. Hallitset liikunta-alaan liittyvän sanaston sekä yleissanaston ja käytät rakenteita monipuolisesti. Vuorovaikutus on vaivatonta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla erikseen suullinen ja kirajllinen arviointi sekä opintojakson arviointi.
Arviointikohteet esimerkiksi:
Kirjalliset: 1) alkutesti 2) työhakemus + CV ja 3) aine ja/tai 4) tentti
Suulliset: 1) itsensä esittely, 2) työhaastattelu, 3) asiakaspalvelutilanne esimerkiksi ohjaustilanne tai omaan alaan liittyvä esitys ja 4) keskustelu

Viisiportaiset arviointikriteerit:

Hylätty:
Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.

Tyydyttävä 1:
Opiskelija osaa viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa tavallisimman yleiskielen ja omaan alaansa liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Hän tarvitsee tukea viestintään.

Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa viestiä tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen.
Hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein.

Tyydyttävä 3:
Opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa yleiskielen ja omaan alaan liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärtää hyvin toisten viestintää. Hän osaa käyttää kielen perusrakenteita melko virheettömästi.

Hyvä 4:
Opiskelija osaa viestiä hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa. Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen. Opiskelija hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin.

Hyvä 5:
Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti yleisen ja omaan alaan liittyvän sanaston. Hän osaa puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.
Englanniksi

Lisätiedot

Toteutuksen opetus- ja toteutuskieli on ruotsi.