Sosiaalityön käytäntö I: Toimijuuden tukemisen perusteet (Lähiopetus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SSOS1109V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 08.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Katriina Sirkka
- Vastuuopettaja
- Katriina Sirkka
- Ryhmät
-
SSOSperusSosiaalityö perusopinnot
-
ONLINE-YTKOnline YTK
- Opintojakso
- SSOS1109V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä toimijuutta osana yksilön ja yhteiskunnan välistä suhdetta
- tarkastella toimijuuden ja sen tukemisen mahdollisuuksia ja ehtoja
- tunnistaa ihmisten haastavien elämäntilanteiden merkitystä arjessa sekä niiden kohtaamisen eettisiä lähtökohtia.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI ja ETÄ 1.
Kaksi toteutusta, joista toinen (LÄHI) on suunnattu opiskelijoille, joilla ei ole aiempaa korkeakoulututkintoa, toinen (ETÄ 1) niille, joilla on jo aiempi korkeakoulututkinto suoritettuna.
Sisältö
Opintojaksolla sosiaalityön käytäntöyhteys kiinnittyy ihmisten elämäntilanteisiin ja niiden kohtaamiseen kokemusasiantuntijuuden kautta. Toimijuuden rakentumisen ehtoja tarkastellaan ihmisten välisessä, yhteiskunnallisessa ja organisatorisessa vuorovaikutuksessa. Toimijuuden tukemisen mahdollisuuksia tarkastellaan erityisesti sosiaalityön eettiset lähtökohdat huomioiden.
Oppimateriaalit
Kirjallisuuslista löytyy Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Opetusprofiili Lähi 1. Luento- ja kokemusasiantuntijapäiviä sisältävä opintokokonaisuus Lapin yliopistolla. Aktiivinen osallistuminen luennoille ja kokemusasiantuntijapäiviin. Kokemusasiantuntijapäiviin sisältyy myös ryhmätehtäviä. Ryhmässä laadittava oppimispäiväkirja, jossa hyödynnetään luentojen ja kokemusasiantuntijapäivien ohella kurssikirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot (8h). Kokemusasiantuntijapäivät (28h). Kirjallinen ryhmätyö (oppimispäiväkirja, 99h)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen, niukka tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.
Välttävä (1): Suoritus on sisällöltään suppea ja toimijuuden rakentumisen ehtoja ja toimijuuden tukemisen mahdollisuuksia käsitellään referoiden ja yksipuolisesti. Suoritus saattaa sisältää sekä sisällöllisiä että kieliasua koskevia epäselvyyksiä, ja suoritus ei muodosta eheää kokonaisuutta. Opiskelija osoittaa kuitenkin kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon minimikriteerit.
Tyydyttävä (2): Suoritus on sisällöltään suppeahko ja toimijuuden rakentumisen ehtoja ja toimijuuden tukemisen mahdollisuuksia käsitellään pääasiassa referoiden. Suoritus saattaa sisältää sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä, mutta muodostaa melko eheän kokonaisuuden. Opiskelija osoittaa kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon kriteerit tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suoritus muodostaa eheän kokonaisuuden, jossa hyödynnetään toimijuuden rakentumisen ehtoja ja toimijuuden tukemisen mahdollisuuksia ilman merkittäviä sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä. Opiskelija osoittaa kurssisisältöjen ymmärtämisen lisäksi kykyä itsenäiseen ajatteluun esittämällä jonkin verran reflektointia ja argumentointia.
Kiitettävä (4): Suoritus muodostaa monipuolisen ja eheän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa laajaa ymmärrystä toimijuuden rakentumisen ehdoista ja toimijuuden tukemisen mahdollisuuksista. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on sujuvaa. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun sekä moniulotteiseen reflektointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suoritus muodostaa monipuolisen ja loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa laajaa ymmärrystä toimijuuden rakentumisen ehdoista ja toimijuuden tukemisen mahdollisuuksista. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on erinomaista. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, moniulotteiseen reflektointiin sekä esittää perusteltua kriittistä ajattelua ja argumentointia.