Näyttöön perustuva sosiaali- ja terveydenhuollon johtaminen ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK226-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 28.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
18.08.2025 - 31.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Uudistuvien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisen asiantuntija
- Opettajat
- Tuulikki Keskitalo
- Outi Mattila
- Leena Viinamäki
- Vastuuopettaja
- Outi Mattila
- Opintojakso
- YAMK226
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja käsitteellistää toimintaympäristön muutosta sekä johtamisen kehittämistarpeita ja -haasteita sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimusnäyttöä kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi.
Opiskelija kykenee analysoimaan vallitsevia toimintatapoja, ennakoimaan sekä ottamaan vastuun näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta, tukirakenteista ja johtamisesta. Hän osaa tunnistaa digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalan toimintojen kehittämisessä.
Opintojaksoon liittyvät geneeriset kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus.
Koulutuskohtaiset kompetenssit: sote-alan asiantuntijaosaaminen, sote-alan tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
Sisältö
• Toimintaympäristön muutos sote-alalla
• Johtaminen sote-alan muutoksessa
• Näytön hyödyntäminen ja käyttöönoton johtaminen
• Tulevaisuuden ennakointiosaaminen
• Digitalisaation ja robotiikan hyödyntäminen
Aika ja paikka
Yhteistä, ohjattua verkko-opetusta:
torstai 28.8.2025 klo 16-18, Zoom
torstai 11.9.2025 klo 15-18, Zoom
tiistai 23.9.2025 klo 16-18, Zoom
Opetusmenetelmät
Itsenäinen ja yhteisöllinen työskentely.
Verkko-oppimisympäristöinä toimivat Moodle ja Zoom.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- tunnistaa melko hyvin toimintaympäristön muutoksen sekä johtamisen kehittämistarpeita ja –haasteita sote-alalla
- osaa hankkia ja arvioida melko hyvin kotimaista ja kansainvälistä tutkimusnäyttöä kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi
- tunnistaa melko hyvin vallitsevia toimintatapoja, ennakointitarpeita sekä näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelu-, toteuttamis-, tukirakenteita ja johtamistarpeita
- tiedostaa melko hyvin digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sote-alan toimintojen kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hallitsee hyvin toimintaympäristön muutoksen sekä johtamisen kehittämistarpeita ja –haasteita sote-alalla
- huomioi hyvin työssään kotimaisen ja kansainvälisen tutkimusnäytön kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi
- ottaa hyvin huomioon työssään vallitsevia toimintatapoja, ennakointitarpeita sekä näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelu-, toteuttamis-, tukirakenteita ja johtamistarpeita
- analysoi hyvin työssään digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sote-alan toimintojen kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hallitsee ja soveltaa hyvin toimintaympäristön muutoksen sekä johtamisen kehittämistarpeita ja –haasteita sote-alalla
- hallitsee ja soveltaa hyvin työssään kotimaisen ja kansainvälisen tutkimusnäytön kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi
- kehittää työssään vallitsevia toimintatapoja, ennakointitarpeita sekä näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelu-, toteuttamis-, tukirakenteita ja johtamistarpeita
- ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sote-alan toimintojen kehittämisessä