Korkeakouluopetuksen pedagoginen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KKPEDA03V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.08.2024 - 19.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää omat henkilökohtaiset ja ammatilliset lähtökohtansa opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen
- osaa soveltaa pedagogista tutkimustietoa mielekkään oppimiskokonaisuuden suunnitteluun ja toteutukseen
- osaa arvioida ja kehittää omaa opetustaan sekä toimintaansa opettajana
Toteutustavat
Opetusprofiili: ETÄ1
Opiskelija laatii kehittämistehtävää varten kirjallisen suunnitelman erillisen ohjeen mukaan. Suunnitelmassa kuvataan kehitettävä opintojakso, opintojen osa tai vastaava, kehittämistyölle asetetut tavoitteet, suunnitelma käytännön toteutukseksi, sekä määritellään omat oppimistavoitteet. Suunnitelman tekemisessä hyödynnetään nimetyn mentorin apua.
Opiskelija toteuttaa kehittämistyön laatimansa suunnitelman mukaan osana omaa opetustaan. Toteutuksen jälkeen opiskelija laatii kehittämistyöstä erillisen ohjeen mukaisen raportin, johon sisältyy myös arvioiva osuus sekä mentorin kirjallinen palaute toteutuksesta.
- verkkotapaaminen 2 h
- itsenäinen työskentely 131 h
Suoritustavat
- Kehittämistehtävän kirjallinen suunnitelma
- Kehittämistehtävän toteutus osana omaa opetustyötä
- Kehittämistehtävän raportti ja itsearviointi
Sisältö
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa oman opetuksen kehittämistehtävän, joka kiinnittyy johonkin omalla opetusvastuulla olevaan opintojaksoon, opintojen osaan tai vastaavaan ja sen toteutukseen. Kehittämistehtävässä tulee olla pedagogiikkaa uudistava ote, joka toteutuu tutkimusperustaisen suunnittelutyön ja uusien pedagogisten toimintatapojen kokeilemisen ja arvioinnin myötä. Kehittämistyötä mentoroi nimetty, mielellään pedagogisesti pätevä kollega, joka työskentelee oppilaitoksessa opetustehtävässä.
Oppimateriaalit
Biggs, J. & Tang, C. (2007). Teaching for quality learning at university: What the student does (3rd Edition). Open University Press.
Parpala, A., & Postareff, L. (2022). HowUTeach -itsearviointityökalu laadukkaan korkeakouluopettamisen tukena. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 23(4), 61–67. https://doi.org/10.54329/akakk.113327
Himanka, J. (2018). Korkein opetus—Opettamisen lähtökohdat yliopistoissa ja korkeakouluissa: johdatus opettajalle. Vastapaino. (soveltuvin osin)
Murtonen, M. (toim.) (2017). Opettajana yliopistolla—Korkeakoulupedagogiikan perusteet. Vastapaino. (soveltuvin osin)
Tuomainen, S. (2023). Supporting students through high-quality teaching. Inspiring practices for university teachers. Springer.
Lisäksi muuta opintojaksolla ilmoitettavaa kirjallisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija on tehnyt kaikki vaadittavat suoritukset ohjeiden mukaan. Kehittämistehtävä on toteutettu suunnitelman mukaan ja todennettu mentorilta saadulla kirjallisella palautteella. Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista.
Hylätty: Kaikkia vaadittavia suorituksia ei ole tehty. Kehittämistehtävän käytännön toteutuksesta ei ole esitetty saatua kirjallista palautetta tai toteutuksessa on ollut merkittäviä puutteita. Kokonaisuutena kehittämistyön toteutuksesta puuttuu suunnitelmallisuus ja jäsentyneisyys. Opintojakson sisältöjen hallinta jää välttävälle tasolle.
Lisätiedot
Opintojakso on suunnattu vain Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun henkilökunnalle.