Yhteisöllisyys, ohjaus ja hyvinvointi korkeakouluopetuksessa (5op)
Toteutuksen tunnus: KKPEDA02V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 13.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.07.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Hanna Vuojärvi
- Opintojakso
- KKPEDA02V24
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee pedagogisen hyvinvoinnin, pedagogisen kulttuurin ja opiskelukyvyn käsitteet
- tunnistaa korkeakouluopiskelijoiden ja korkeakouluopettajien hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- tuntee opiskelijoiden ohjaamiseen liittyviä pedagogisia käytäntöjä ja toimintamalleja
- ymmärtää yhteisöllisyyden ja pedagogisen hyvinvoinnin merkityksen korkeakouluopetuksen ja oppimisen kannalta
- osaa arvioida opetusta ja koulutusta pedagogisen kulttuurin ja pedagogisen hyvinvoinnin näkökulmista ja kehittää toimintaa nämä näkökulmat huomioiden
                    
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI
Opintojakso toteutetaan käänteisen opetuksen (flipped classroom) menetelmin.
- materiaaleihin perehtyminen ja ennakkotehtävien tekeminen itsenäisesti ennen lähiopetusta 4 h
- lähiopetus 9 h, osallistuminen lähiopetukseen on pakollista
- kirjallisen tehtävän tekeminen 120 h
                    
Suoritustavat
- ennakkotehtävät
- pienryhmätyöskentely
- itsenäinen kirjallinen tehtävä, jossa opiskelija arvioi ja pohtii korkeakouluopetusta sekä sen kehittämistä yhteisöllisyyden, ohjauksen, pedagogisen hyvinvoinnin ja pedagogisen kulttuurin näkökulmista
                    
Sisältö
- korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi ja opiskelukyky
- ohjaaminen korkekoulutuksessa
- pedagoginen kulttuuri ja pedagoginen hyvinvointi korkeakouluopetuksessa
                    
Oppimateriaalit
Korkeakouluhenkilöstön hyvinvointiosaamisen koulutus -materiaali (erikseen ilmoitettu osuus). https://aoe.fi/#/materiaali/2348
Klemola U., Ikäheimo, H., & Hämäläinen T. (toim.) (2020). OHO-opas. Opiskelukykyä, hyvinvointia ja osallisuutta korkeakouluihin. Jyväskylän yliopisto, koulutuspalvelut. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8110-5
Vanhanen-Nuutinen, L., & Penttinen, L. (2022). Korkeakouluopettajan pedagoginen hyvinvointi etätyössä. Teoksessa K. Mäki & L. Vanhanen-Nuutinen (toim.), Korkeakoulupedagogiikka—Ajat, paikat ja tulkinnat (s. 246–260). Haaga-Helian julkaisut 7/2022. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2022-08/Korkeakoulupedagogiikka_screen.pdf
Honkanen, E., Nikander, L., Postareff, L., & Isacsson, A. (2022). Pedagogisia ratkaisuja korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin. Teoksessa K. Mäki & L. Vanhanen-Nuutinen (toim.), Korkeakoulupedagogiikka—Ajat, paikat ja tulkinnat (s. 261–272). Haaga-Helian julkaisut 7/2022. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2022-08/Korkeakoulupedagogiikka_screen.pdf
Vehviläinen S. (2014). Ohjaustyön opas. Vastapaino.
Upsher, R. ym. (2023). Understanding how the university curriculum impacts student wellbeing: a qualitative study. Higher Education, 86:1213–1232. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00969-8
Lisäksi muuta opintojaksolla ilmoitettavaa kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Kirjallisen työn laatimisessa ei ole huomioitu yhteisöllisyyttä, ohjausta tai hyvinvointia koskevaa tutkimuskirjallisuutta tai muuta materiaalia. Työ ei sisällä arvioiva näkökulmia, eikä tekstissä ole kehittävää otetta. Teemojen käsittely jää työssä kuvailevalle tasolle.
1: Yhteisöllisyyttä, ohjausta ja hyvinvointia koskevaa tutkimuskirjallisuutta ja muuta materiaalia on hyödynnetty vain pintapuolisesti. Työ ei juurikaan sisällä arvioivia tai kehittäviä näkökulmia, pohdinta jää välttävälle tasolle.
2: Yhteisöllisyyttä, ohjausta ja hyvinvointia koskevaa tutkimuskirjallisuutta ja muuta materiaalia on hyödynnetty jossain määrin. Arvioivia näkökulmia tai kehittämisideoita ei perustella, pohdinta ei yllä hyvälle tasolle.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Työ on taustoitettu verrattain hyvin valitulle yhteisöllisyyttä, ohjausta ja hyvinvointia koskevalle tutkimuskirjallisuudelle ja muulle materiaalille. Teksti sisältää sekä arvioivia näkökulmia että perusteltuja kehittämisideoita. Teemoja käsitellään useista eri näkökulmista käsin.
4: Työ on taustoitettu hyvin valitulle ja monipuoliselle yhteisöllisyyttä, ohjausta ja hyvinvointia koskevalle tutkimuskirjallisuudelle ja muulle materiaalille. Teksti sisältää sekä arvioivia näkökulmia että perusteltuja ja oivaltavia kehittämisideoita. Teemoja käsitellään syvällisesti useista eri näkökulmista käsin.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Työ on taustoitettu poikkeuksellisen hyvin valitulla ja monipuolisella yhteisöllisyyttä, ohjausta ja hyvinvointia koskevalla tutkimuskirjallisuudella ja monipuolisella muulla materiaalilla. Taustamateriaali sisältää sekä kotimaista että kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Teksti sisältää monipuolisia arvioivia näkökulmia, esitetyt kehittämisideat ovat perusteltuja, oivaltavia ja laaja-alaisia. Teemoja käsitellään useista eri näkökulmista käsin myös kriittisesti pohtien.
                    
Lisätiedot
Opintojakso on suunnattu vain Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun henkilökunnalle.
                    
