Siirry suoraan sisältöön

Työelämän kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK219-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.03.2025 - 07.04.2025

Ajoitus

18.08.2025 - 30.11.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 250

Opettaja

  • Minna Murto-Unkila
  • Merja Koikkalainen

Vastuuhenkilö

Minna Murto-Unkila

Opiskelijaryhmät

  • R31YR25S
    Riskienhallinnan ja vastuullisen liiketoiminnan asiantuntija, syksy 2025
  • R31YU25S
    Uudistavan liiketoiminnan asiantuntija, syksy 2025
  • R75YH25S
    Hyvinvointi- ja liikuntapalveluiden tuotteistamisen asiantuntija, syksy 2025
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot
  • R31YT25S
    Tiedolla johtamisen asiantuntija, syksy 2025
  • R72YU25S
    Uudistuvien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisen asiantuntija, syksy 2025

Tavoitteet

Opiskelija osaa käsitellä ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Hän osaa soveltaa kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Opiskelija osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Opiskelija osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä. Opiskelija osaa kirjoittaa perusteltua, selkeää ja huoliteltua asiatekstiä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimenetelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä ja kirjoittaminen

Aika ja paikka

Opintojakso avautuu opiskelijoille Moodle oppimisympäristössä 18.8.2025 ja sulkeutuu 30.11.2025. Opintojakso on suunniteltu siten, että opiskelija suorittaa sen noin 4 viikon aikana. Opintojakso on aikataulutettu tarkemmin koulutusten omissa aikatauluissa.

Oppimateriaalit

Opintojakso sisältää Moodle-oppimisympäristössä olevat luennot ja kirjallisen materiaalin. Opintojakso edellyttää myös omaa tiedonhankintaa.



Suositeltava kirjallisuus:

Hirsjärvi S. Remes P., & Sajavaara P. 2013. Tutki ja kirjoita. Hämeenlinna: Tammi.

Kananen J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.

Kankkunen P., & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro.

Nummenmaan, L. 2009. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.

Ojasalo K. Moilanen, T., & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: SanomaPro. 

Salonen K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Puheenvuoroja 72. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. 

Toikko T., & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.

Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juva: Bookwell Oy.



 

Opetusmenetelmät

Opiskelu tapahtuu itsenäisenä opiskeluna ja tapahtuu Moodle-oppimisympäristössä. Opintojaksolla käytetään menetelminä itsenäistä tiedonhakua, vertaisoppimista ja kumuloituvaa oppimista, argumentointia ja case-oppimista.

Opintojaksoon kuuluu opiskelijan yksilötyönä tekemä audiovisuaalinen esitys ja vertaisena toisen esityksen arviointi. Opintojaksolla argumentointi liittyy vertaisen analysointiin ja case-oppiminen muiden tekemien tutkimusten/kehittämismenetelmien analysointiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- Osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa tehdä valintoja tutkimus- ja kehittämismenetelmistä mutta perustelee niitä pinnallisesti.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen, pääosin kotimaisen kirjallisuuden avulla.
- Tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyöhön valittujen menetelmien eettisiä perusteita.
- Osaa kirjoittaa tekstiä, joka täyttää pääosin asiatekstille asetetut vaatimukset, mutta on kielelliseltä esitystavaltaan kankeaa. Osaa käyttää ja merkitä lähteitä, mutta merkinnöissä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- Osaa analysoida ja eritellä tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä ja hyödyntämistä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa analysoida ja perustella eri vaihtoehtojen soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen ja monipuolisen kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla.
- Osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Osaa kirjoittaa kieliasultaan ja tyyliltään hyvää ja lähes virheetöntä asiatekstiä. Osaa referoida lähteitä monipuolisesti pääosin vertailevalla otteella ja merkitä lähteet asianmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija:
- Osaa arvioida ja perustella monipuolisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa analysoida ja arvioida eri tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltuvuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
- Osaa perustella valintansa ajantasaisen, monipuolisen ja monialaisen kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla.
- Osaa perustellen ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Osaa kirjoittaa kieliasultaan erinomaista asiatekstiä. Osaa tuottaa esseetekstille tyyliltään sopivaa alan ammattikielistä tekstiä. Osaa referoida lähdetietoa monipuolisesti vertailevalla otteella sekä merkitä lähteet asianmukaisesti ja yksitulkintaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijoiden osaamista arvioidaan opintojakson arviointikriteereiden mukaisesti.