Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutusjohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK138-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

16.01.2025 - 20.02.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 70

Opettaja

  • Merja Koikkalainen
  • Teija Mutanen

Vastuuhenkilö

Merja Koikkalainen

Opiskelijaryhmät

  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista organisaatiossa. Opiskelija tunnistaa viestinnän ja vuorovaikutuksen elementit ja osaa soveltaa tietoa työyhteisössä. Opiskelija hallitsee hybridiviestintään liittyvät vuorovaikutuksen haasteet.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys

Sisältö

- vuorovaikutusosaaminen, empatia
- työyhteisöviestintä
- hybridiviestintä
- ikä- ja elinkaarijohtaminen

Aika ja paikka

Kontaktiopetus verkossa:
16.1.2025 klo 12.30 - 16.00
30.1.2025 klo 14.00 - 16.00 (pienryhmien ohjaustapaaminen)
20.2.2025 klo 12.30 - 16.00

Kontaktiopetukseen osallistuminen on pienryhmätyöskentelyn vuoksi pakollista. Kontaktiopetuksesta poissaolo johtaa opintojakson hylkäämiseen. Poissaoloa ei voi korvata muilla tehtävillä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan ongelmaperustaisella pedagogiikalla: pienryhmä laatii ohjatusti ensimmäisellä kontaktikerralla oppimistehtävän. Oppimistehtävän laatimisen jälkeen jokainen opiskelija raportoi tiedohaunsuunnitelman ja pienryhmä tuottaa hakemansa tiedon avulla vastauksen laatimaansa kysymykseen (essee). Toisella kontaktikerralla pienryhmä jäsentää ohjatusti oppimaansa ajatuskarttaan ja esittää sen muille ryhmille. Toisessa kontaktitapaamisessa osaamista vahvistetaan myös paneelikeskustelulla.

Opintojakso sisältää asiantuntijaesityksiä, yksilötehtävän, ryhmätyöskentelyä ja kehittämistehtävän. Kehittämistehtävään sisältyy itsenäistä tiedonhankintaa, työskentelyä verkossa ja raportointia.

Opintojaksolla on tavoitteena vuorovaikuttaa pienryhmässä ja sen vuoksi siinä on pakollinen läsnäolo kontaktitapaamisissa 16.1.2025 klo 12.30 - 16.00 ja 20.2.2025 klo 12.30 - 16.00. Poissaoloa ei voi korvata muilla tehtävillä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli sinulla on opintojakson sisältöihin ja oppimistavoitteisiin liittyvä osaaminen, voit tehdä opintojaksolla osaamisen näytön.
Näyttö sovitaan opettajan kanssa keskustellen ja sopien näytön sisällöstä. Näyttö tällä opintojaksolla on mahdollista tehdä valmistelemalla noin 1h mittainen asiantuntijaluento muille opiskelijoille. Mikäli näyttöä on tarvetta täydentää luennon jälkeen, tästä sovitaan erikseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Huom! 50 paikkaa Lapin AMKin opiskelijoille + 20 paikkaa Digivisio-tarjontaan

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa vuorovaikutusosaamisen elementtejä omassa työympäristössään.
- osaa tunnistaa erilaisia vuorovaikutustilanteita työympäristössään.
- tunnistaa vuorovaikutusjohtamisen haasteita erilaisissa tilanteissa sekä ymmärtää erilaisten viestimien heikkoudet ja mahdollisuudet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa hyödyntää vuorovaikutusjohtamisen elementtejä omassa työympäristössään.
- osaa monipuolisesti perustellen analysoida vuorovaikutusjohtamisen tilaa työympäristössään.
- osaa kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista työympäristössään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa luovasti analysoida vuorovaikutusjohtamista omassa työympäristössään.
- osaa luovasti ja arvioida ja kehittää vuorovaikutusjohtamisen tilaa työympäristössään.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista työympäristössään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmät tukevat tavoitteellista osaamisen kehittymistä. Opettajan antaman arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja saama palaute on sekä numeraalista että laadullista.