Hyvinvointioikeus SOTE-aloilla (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK211-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.01.2025 - 14.01.2025
Ajoitus
14.04.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Leena Viinamäki
- Maria Kasanen
Vastuuhenkilö
Leena Viinamäki
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opiskelija hahmottaa SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä. Opiskelija ymmärtää säädösten vaikutuksia SOTE-alan toimintaan.
Opintojaksoon liittyvät kompetenssit: työelämässä toimiminen; eettisyys
Sisältö
Hyvinvointioikeus SOTE-alalla
Aika ja paikka
Ennakkomateriaalit ja ennakkotehtävän ohjeistus opintojakson Moodle-alustalla.
Etätapaamiset (Online):
24.4.2025 klo 9-15
25.4.2025 klo 8.30-16
Oppimateriaalit
Toivonen, V., Mäki-Petäjä-Leinonen, A. & Nykänen, E. (toim.) 2022. Hyvinvointioikeus – kirjoituksia oikeudesta ja hyvinvoinnista. Kauppakamari. (löytyy LUC-Finnasta e-kirjana, vaatii sisäänkirjautumisen)
Ihmisoikeussopimukset
Lait ja asetukset
Muu opintojaksolla suositeltu kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa itsenäisellä tutustumisella opintojakson ennakkomateriaaleihin ja ennakkotehtävän ohjeistukseen 8.4.2025 aukeavalla opintojakson Moodle-alustalla. Ennakkotehtävä tulee olla tehtynä ennen ensimmäistä etätapaamista 24.4.2025. Ensimmäinen etätapaaminen keskittyy hyvinvointioikeuden määritelmään, ihmisoikeuksiin, lakeihin ja asetuksiin sekä hyvinvointioikeuden valvontaan. Opiskelijat myös jakavat omia kokemuksiaan ja osaamistaan ennakkotehtävän sekä keskustelujen avulla. Toinen etätapaaminen 25.4.2025 paneutuu hyvinvointioikeudellisiin näkökulmiin erityisesti sosiaalialan näkökulmasta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2:
Opiskelija
- ymmärtää SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- ymmärtää säädösten vaikutuksia ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- tiedostaa normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen merkityksen SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4:
Opiskelija
- huomioi SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- huomioi säädösten vaikutuksia ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- huomioi normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen merkityksen SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5:
Opiskelija
- soveltaa ja kehittää työtään huomioiden SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- soveltaa ja kehittää työtään huomioiden säädösten vaikutukset ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- hyödyntää työssään innovatiivisesti normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen mahdollisuuksia SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeerinen arviointi perustuu yksilönä suoritettavaan kirjalliseen tehtävään, jossa voit valita joko asiakastapauksen tai sote-palvelujen hyvinvointioikeudellisen näkökulman. Tarkemmat kirjallisen työn ohjeistuksen ja arviointikriteerit löydät opintojakson Moodle-alustalta.