Siirry suoraan sisältöön

Metodologisia lähestymistapoja (5 op)

Toteutuksen tunnus: UKUL0213V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Opettajat
Pälvi Rantala
Pilvikki Lantela
Vastuuopettaja
Pälvi Rantala
Ryhmät
UKULaine
Kulttuurihistoria aineopinnot
ONLINE-YTK
Online YTK
Opintojakso
UKUL0213V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä ja tunnistaa kulttuurihistoriallisen tutkimuksen lähestymistapoja ja tutkimussuuntauksia
- eritellä kulttuurihistorian lähestymistapojen keskeisiä metodologisia kysymyksiä, haasteita ja mahdollisuuksia.

Toteutustavat

Opetusprofiili: ETÄ 2.

Suoritustavat

Kirjallisuustentti, lukupäiväkirja, essee tai kurssimuotoinen suoritus.

Sisältö

Opintojaksoilla paneudutaan tiettyyn kulttuurihistoriallisen tutkimuksen metodologiseen lähestymistapaan. Opiskelija tutustuu vaihtoehtoisesti yhteen seuraavista: mikrohistoria, tunteiden historia, kokemuksen historia, muistitietohistoria.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on suoritettavissa itsenäisesti periodeissa 1 - 4 sekä kesäopintoina.
Vaihtoehtoiset suoritusmuodot ovat Exam-tentti, lukupäiväkirja tai essee.

Lukuvuoden 2024-2025 aikana on tarjolla kolme temaattista vaihtoehtoa, joista valitaan yksi:

- Mikrohistoria
- Tunteiden ja kokemusten historia
- Muistitietohistoria

Exam-tenttiin luettavat kirjat - huomaathan, että koko kirjapaketti tulee tenttiä kerralla:

Mikrohistoria, tentaattori Pilvikki Lantela:

1 Guðný Hallgrímsdóttir: A tale of a fool? A microhistorical study of an 18th-century peasant woman. Routledge 2019.
2 Ginzburg, Carlo: Juusto ja madot. 1500-luvun myllärin maailmankuva. Käännös: Vuola, Aulikki. Gaudeamus, 2007.
3 Cohen, Thomas: Roman Tales. A Reader’s Guide to the Art of Microhistory. Routledge 2019.

Tunteiden ja kokemusten historia, tentaattori Pälvi Rantala:

1 Eletty historia. Toim. Johanna Annola, Ville Kivimäki, Ville & Antti Malinen). Vastapaino 2019.
2 Boddice, Rob: Tunteiden historia. (Suom. Jyrki Vainonen) Vastapaino 2022.
3 Kivimäki, Ville (2013), Murtuneet mielet. Taistelu suomalaissotilaiden hermoista 1939–1945. Helsinki: WSOY.

Muistitietohistoria, tentaattori Pälvi Rantala:

1 Muistitietohistorian paikka. Teoriat, käytännöt ja muutos. Toim. Ulla Savolainen ja Riikka Taavetti. SKS, 2022.
2 Opas muistitietohaastattelun tekemiseen. Anne Heimo, Tuula Juvonen ja Heidi Kurvinen. Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura, 2021.
3 Fingerroos, Outi & Riina Haanpää & Anne Heimo & Ulla-Maija Peltonen (toim.) (2006) Muistitietotutkimus: metodologisia kysymyksiä. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Lukupäiväkirja- ja esseesuorituksiin löytyy ohjeistus ja kirjallisuus Moodlen työalueelta syyslukukauden 2024 alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisista korvaavista luennoista tai kursseista ilmoitetaan erikseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.

Välttävä (1): Osoittaa jonkin osa-alueen hallintaa, mutta tekstin tarkoitus, tavoitteet ja käsitteistö saattavat puuttua tai jäädä epäselviksi. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.

Tyydyttävä (2): Tekstissä on käsitelty aiheeseen liittyviä keskeisiä kysymyksiä, mutta käsittely on luettelomaista ja mekaanista. Tarkastelu voi olla liian suppea, laaja, epälooginen tai huonosti rajattu. Työn rakenne on osin jäsentymätön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Suoritus vastaa tehtävänasettelua, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Aiheeseen liittyviä keskeisiä kysymyksiä on käsitelty, mutta työssä on joitakin puutteita tai epäloogisuutta. Tekstin rakenne on jäsentynyt, mutta tieteellisessä argumentaatiossa saattaa olla puutteita.

Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänasettelua, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Tekstissä käytetyt käsitteet on selkeästi esitelty. Tekstin rakenne on jäsentynyt ja työ osoittaa kykyä itsenäiseen, kriittiseen argumentaatioon. Tieteellinen argumentaatio on moitteetonta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Tekstin käsitteistö on perusteltu osoittaen erityistä perehtyneisyyttä. Käytetyn kirjallisuuden käsittely ja tulkinta ovat huolellista ja monipuolista. Työn rakenne ja sisältö kertoo taidosta jäsentää ja toteuttaa tieteellistä argumentaatiota. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Lisätiedot

Huomio Taiteiden tiedekunnan opiskelija: Jos suoritat tämän opintojakson osaksi valinnaisia tutkimusopintoja, esitietovaatimuksena on Kulttuurihistorian peruskurssin suorittaminen.

Siirry alkuun