Siirry suoraan sisältöön

Kehittämisosaaminen - ideasta suunnitelmaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK117-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.01.2025 - 14.01.2025

Ajoitus

20.02.2025 - 30.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija

Opettaja

  • Anzelika Krastina
  • Maarit Tihinen
  • Mirva Tapaninen
  • Katri Hendriksson
  • Maria Kasanen

Vastuuhenkilö

Mirva Tapaninen

Opiskelijaryhmät

  • R31YE25K
    Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2025

Tavoitteet

Opiskelija kykenee tuottamaan käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän kykenee analysoimaan ennakoivasti kehittämistoiminnan vaikutuksia ammattieettisten periaatteiden ja monikulttuurisuuden toteutumisen näkökulmista. Hän osaa valita projektiryhmän ja -toimijoiden avointa viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria tukevia toimintamalleja. Hän kehittää osaamistaan toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa oman alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Ennakoiva kehittäminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus,
Lisäksi painottuu koulutuskohtainen kompetenssi: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.

Sisältö

Keskeiset sisällöt:
• Idean jalostaminen hankesuunnitelmaksi
• Hankesuunnittelun vaiheet ja toimintatavat
• Yhteistyö monikulttuurisessa toimintaympäristössä
• Tutkimusintensiivinen tarve- ja käyttäjälähtöinen kehittämistyö
• Ennakoiva vaikuttavuuden arviointi
• Kehittämishankkeen organisoituminen ja tukijärjestelmät organisaatiossa
• Kehittämissuunnitelman keskeinen sisältö

Aika ja paikka

Online
To 20.2.2025 klo 17.00-19.30
Ti 25.2.2025 klo 17-20.30
To 13.3.2025 klo 17-19.30
Ti 8.4.2025 klo 17-21

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman.
- määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä.
- käyttää tehtävässään lähdekirjallisuutta referoiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista.
- analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen.
- arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista.
- käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.