Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapeutti ennaltaehkäisevän toiminnan osaajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: R705F002-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 05.11.2024

Ajoitus

06.11.2024 - 05.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Paula Korteniemi
  • Riikka Köngäs
  • Anne Rautio
  • Paula Yliniemi
  • Johanna Husa-Russell

Vastuuhenkilö

Johanna Husa-Russell

Ajoitusryhmät

  • A1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • A2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • B3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • B4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • RA75F24S
    Fysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2024

Koulutusryhmat

  • A1
  • A2
  • B3
  • B4

Tavoitteet

Osaat kertoa suomalaisten keskeisistä kansansairauksista ja niiden vaikutuksista yksilön toimintakykyyn.
Osaat kertoa suomalaisesta terveyspolitiikasta sekä terveyden edistämistyön taustoista ja tavoitteista.
Tiedät suomalaisten terveyttä uhkaavia ja terveyseroihin vaikuttavia tekijöitä.
Osaat kuvata terveyden edistämistyön toimintakenttää ja fysioterapeutin roolia osana sitä.
Osaat kertoa terveysliikunnan mahdollisuuksista terveyden edistämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä.
Tiedät fysioterapeutin erilaiset roolit viestijänä.
Sinulla on valmiuksia asiakkaan kohtaamiseen ja haastatteluun.

Sisältö

Teema 1: Terveyden edistäminen
Suomalaisten keskeiset kansansairaudet
Suomalainen terveyspolitiikka ja terveyden edistämistyö
Terveyskäyttäytyminen ja väestön terveyserot
Terveysliikunta

Teema 2: Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutus fysioterapiassa
Vuorovaikutustaidot ja dialogisuus
Hyvän viestinnän elementit fysioterapeutin työssä
Motivoiva haastattelu terveyden edistämisessä

Aika ja paikka

06.11.2024 - 13.12.2024, moodle-verkko-oppimisympäristö ja Lapin ammattikorkeakoulu, Rantavitikan kampus.

Oppimateriaalit

Aittasalo M. 2016. Vaikuttavaa liikuntaneuvontaa aikuisille ― haasteita ja ratkaisuja. Fysioterapia 6/2016, 10. 



Kiviluoto L. & Harmokivi-Saloranta P. 2018. Liikuntaneuvonnan ryhmästä tukea liikunnan lisäämiseen. Fysioterapia 4/2018, 42. 



Patja K., Absetz P., Rautava P. (toim.). 2022. Terveyden edistäminen. 



Kivimäki S. 2022. Fysioterapeutti liikuntaneuvojana — hyvinvoinnin moniosaaja. Fysioterapia 04/2022. 



THL:n verkkosivusto (thl.fi). 



Liikkuva aikuinen verkkosivusto (liikkuvaaikuinen.fi)

Opetusmenetelmät

Opetus toteutuu verkossa kontaktiopetuksena, opiskelijan itsenäisenä opiskeluna sekä kontaktipäivänä koululla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodletentti terveysliikunnasta 27.11.2024. 1. uusinta 4.12.2024, 2. uusinta kevätlukukaudella 2025. Ajankohta sovitaan erikseen.
Kolme kappaletta käsitekarttatehtäviä opintpjakson aikana. 1. uusinta syyslukukaudella 2024, 2. uusinta kevätlukukaudella 2025. Ajankohdat sovitaan erikseen.
Terveyden edistämisen ryhmätehtävä, palautus 5.12.2024. Mahdollisesta täydennystarpeesta ilmoitetaan ja täydenys tapahtuu syslukukaudella 2024.
Oppiportin Motivoiva keskustelu verkkokurssien todistuksen palautus 8.12.2024 mennessä.
Kontaktipäivänä terveyden edistämisen tehtävän esitys 9.12.2024.
Terveyden edistämisen tehtävän vertais-ja itsearviointitehtävä, palautus 13.12.2024 mennessä.


Skholen verkkokurssien todistusten palautus 13.12.2024 mennessä.

Sisällön jaksotus

Teema 1 (3,5 op) Terveyden edistäminen toteutuu ajalla 6.-28.11.
Se on jaettu kahteen osaan: Terveyden edistämistyö ja Terveysliikunta.


Teema 2 (1,5 op) Vuorovaikutus ja dialogisuus fysioterapiassa toteutuu ajalla 29.11.-13.12.
Se on jaettu kolmeen osaan: Vuorovaikutustaidot ja dialogisuus, Hyvän viestinnän elementit sekä Kansansairaudet.

Terveyden edistämisen tehtävän esitys koululla 9.12.2024.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Et saavuta T1-tasoista osaamista.

T1
Tunnistat joitain suomalaisten keskeisistä kansansairauksia ja niiden vaikutuksia yksilön toimintakykyyn.
Osaat kertoa jotain suomalaisesta terveyspolitiikasta sekä terveyden edistämistyöstä.
Tunnistat joitain suomalaisten terveyttä uhkaavia tekijöitä.
Tunnistat terveyden edistämistyön toimintakentän.
Tunnistat terveysliikunnan mahdollisuuksista terveyden edistämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä.
Tunnistat fysioterapeutin erilaiset roolit viestijänä.
Sinulla on jonkin verran valmiuksia asiakkaan kohtaamiseen ja haastatteluun.

T2
Tunnistat suomalaisten keskeiset kansansairaudet ja niiden vaikutuksia yksilön toimintakykyyn.
Osaat kertoa jonkin verran suomalaisesta terveyspolitiikasta sekä terveyden edistämistyön taustoista ja tavoitteista.
Tunnistat joitain suomalaisten terveyttä uhkaavia ja terveyseroihin vaikuttavia tekijöitä.
Tunnistat terveyden edistämistyön toimintakentän ja fysioterapeutin roolia osana sitä.
Ymmärrät terveysliikunnan mahdollisuuksista terveyden edistämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä.
Ymmärrät fysioterapeutin erilaiset roolit viestijänä.
Sinulla on alustavia valmiuksia asiakkaan kohtaamiseen ja haastatteluun.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3
Osaat kertoa suomalaisten keskeisistä kansansairauksista ja niiden vaikutuksista yksilön toimintakykyyn.
Osaat kertoa suomalaisesta terveyspolitiikasta sekä terveyden edistämistyön taustoista ja tavoitteista.
Tiedät suomalaisten terveyttä uhkaavia ja terveyseroihin vaikuttavia tekijöitä.
Osaat kuvata terveyden edistämistyön toimintakenttää ja fysioterapeutin roolia osana sitä.
Tiedät terveysliikunnan mahdollisuuksista terveyden edistämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä.
Tiedät fysioterapeutin erilaiset roolit viestijänä.
Sinulla on valmiuksia asiakkaan kohtaamiseen ja haastatteluun.

H4
Osaat kertoa laajasti suomalaisten keskeisistä kansansairauksista ja niiden vaikutuksista yksilön toimintakykyyn.
Osaat kuvata laajasti suomalaista terveyspolitiikkaa sekä terveyden edistämistyön taustoja ja tavoitteita.
Osaat kuvata pääosin suomalaisten terveyttä uhkaavat ja terveyseroihin vaikuttavat tekijät.
Osaat kuvata laajasti terveyden edistämistyön toimintakenttää ja fysioterapeutin roolia osana sitä.
Osaat soveltaa asiakaslähtöisesti terveysliikunnan mahdollisuuksista terveyden edistämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä.
Osaat kertoa fysioterapeutin erilaisista rooleista viestijänä.
Sinulla on perustaidot asiakkaan kohtaamiseen ja haastatteluun.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5
Osaat kuvata laajasti ja perustellen suomalaisten keskeisistä kansansairauksista ja niiden vaikutuksista yksilön toimintakykyyn.
Osaat kuvata kattavasti suomalaista terveyspolitiikkaa sekä terveyden edistämistyön taustoja ja tavoitteita.
Osaat kuvata monipuolisesti suomalaisten terveyttä uhkaavat ja terveyseroihin vaikuttavat tekijät.
Osaat kuvata monipuolisesti terveyden edistämistyön toimintakenttää ja fysioterapeutin roolia osana sitä.
Osaat soveltaa ja asiakaslähtöisesti ja perustellen terveysliikunnan mahdollisuuksia terveyden edistämisessä ja sairauksien ennaltaehkäisyssä.
Osaat kuvata laajasti fysioterapeutin erilaisia rooleja viestijänä.
Sinulla on hyvät perustaidot asiakkaan kohtaamiseen ja haastatteluun.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moodletentti terveysliikunnasta, arviointi hyl-K5.
Kolme kappaletta käsitekarttatehtäviä, arviointi hyv-hyl.
Terveyden edistämisen ryhmätehtävä, arviointi hyl-K5.
Terveyden edistämisen tehtävän vertais-ja itsearviointitehtävä, arviointi hyv-hyl.
Kontaktipäivinä tehtävän purkuun osallistuminen, arviointi hyv-hyl.
Skholen ja Oppiportin verkkokurssit, arviointi hyv-hyl.