Toimijuus vammaissosiaalityössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SSOS1329LV24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 02.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 70
- Koulutus
- Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Liisa Hokkanen
- Vastuuopettaja
- Liisa Hokkanen
- Ryhmät
-
SSOSsyvSosiaalityö syventävät opinnot
- Opintojakso
- SSOS1329LV24
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tiiviisti aikataulutettua osallistumista edellyttänä osuus ajoittuu opintojakson ensimmäiselle kuukaudelle.
Esseen työstämisen voi ajoittaa rinnan ryhmätyöosuuden kanssa tai sen jälkeen.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa vammaisuuden historiallisen ulottuvuuden ja ajankohtaisen tilanteen
- hahmottaa erilaiset tavat käsitteellistää vammaisuutta sekä niiden seuraukset toimijuudelle
- tiedostaa vammaissosiaalityön yhteiskunnallisen aseman
- soveltaa sosiaalityön eettisiä periaatteita vammaissosiaalityössä
- jäsentää vammaissosiaalityössä tarvittavaa asiantuntijuutta.
Toteutustavat
Opetusprofiili: ETÄ 1.
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakson toteutus on kaksiosainen: 1) verkkopohjainen ryhmätyöskentely koosteineen ja 2) essee. Ohjatussa ryhmäosuudessa opiskelijat perehtyvät osoitettuun materiaaliin, keskustelevat materiaalin pohjalta ja työstävät keskustelustaan koosteen. Esseeseen opiskelija valitsee rajatun teeman, jota käsittelee hyödyntäen annettua sekä aihealueelta itse hakemaansa kirjallisuutta.
Suoritustavat
Itsenäinen perehtyminen osoitettuun materiaaliin.
Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöosuuden verkkokeskusteluun ja koosteen tuottaminen keskustelusta.
Kirjallinen työ.
Sisältö
Opiskelijat perehtyvät opintojaksolla vammaisuuteen yhteiskunnallisena, sosiaalisena ja kokemuksellisena kysymyksenä sekä sosiaalityön kohdeilmiönä. Perehtyminen erilaisiin toimijuuksiin vammaissosiaalityössä sekä vammaissosiaalityön yhteiskunnallisiin ja ammatillisiin lähtökohtiin tapahtuu kirjallisuuden ja videomateriaalin pohjalta sekä vuorovaikutteisesti osaamista kehittäen. Opintojakso kohdentuu kolmeen teemaan: 1) Vammaisuuden menneisyys ja nykyisyys, 2) Vammaisuuden ja sen kokemisen moninaisuus sekä 3) Vammaissosiaalityön asiantuntijuus.
Aika ja paikka
Verkkototeutus Lapin yliopiston Moodle-oppimisympäristössä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Moodlessa.
Viikkokeskuutelujen materiaali avautuu viikko kerrallaan. Avausviikon ohjeistus ja oppimateriaali sekä esseen vastaavat ovat nähtävissä heti oppimisalustan avauduttua.
Opetusmenetelmät
1. Ohjeistetut, jaettuun materiaaliin perustuvat ryhmäkeskustelut
2. Viikkokoosteen tuottaminen vastuuviikon ryhmäkeskustelusta
3. Esseen itsenäinen työstäminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Esseen viimeinen palautusajankohta on 9.12.2024 klo 8.00.
Mahdolisesta rästipalautuspäivästä ilmoitetaan Moodlessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tiiviisti aiaktaulutettua osallistumista edellyttänä osuus ajoittuu opintojakson ensimmäiselle kuukaudelle.
- Aloitusviikko: videomateriaaliin perehtyminen ja ryhmiin organisoituminen, 5 h
- 3 ryhmissä työskentely viikkoa: Jaettuun materiaaliin perehtyminen, 3 x 6 h, ja siihen pohjaava keskustelu, 3 x 6 h
- Vastuuviikon (1 viikko kolmesta) keskustelun fasilitointi ja koosteen tuottaminen, 1 x 8 h
- Essee kirjallisuuteen perehtyminen (edellisten materiaalien ohella), 40 h
- Esseen laadinta, 35 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ryhmätyöosuus ja essee muodostavat arvioinnissa kokonaisuuden. Yhden osuuden heikompaa suoritusta voi kompensoida toisen osuuden paremmalla suorituksella.
Ryhmätyöosuus:
Hylätty (0): Kaikkiin verkkokeskusteluosuuksiin tai oman vastuuviikkokoosteen tekemiseen ei ole osallistuttu tai keskusteluihin osallistuminen on toimintatavoiltaan ollut selkeästi sosiaalityön arvoperustan kysenalaistavaa.
Välttävä (1): Vastuuviikon toimintaan osallistuminen on ollut erityisen niukkaa ja viikkokooste on hyvin hajanainen kokoelma viikon keskusteluista. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on vaihdellut viikoittain ollen kokonaisuutena hyvin vähäistä tai myöhäistä.
Tyydyttävä (2): Vastuuviikon toimintaan osallistuminen on ollut niukkaa ja viikkokooste on melko hajanainen kokoelma viikon keskusteluista. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on vaihdellut viikoittain ollen kokonaisuutena vähäistä tai myöhäistä.
Essee:
Hylätty (0): Essee ei vastaa tehtävänantoa. Se ei käsittele opintojakson aihealuetta, käytä lähteitä, on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Essee sivuaa hyvin vähäisessä määrin opintojakson aihealuetta tai sen rajaaminen tai rakenne ovat hyvin heikkoja. Essee on jäsentymätön kokonaisuus irrallisia asioita tai sisältää väärinkäsityksiä tai on muutoin hyvin puutteellinen. Lähteiden käyttö on heikkoa tai vähäistä.
Tyydyttävä (2): Esseen aihevalinnassa, rajaamisessa tai rakenteessa on selkeitä puutteita. Essee keskittyy luettelemaan asioita ilman analyyttistä otetta. Essee voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Lähteiden käyttö on heikkoa tai vähäistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ryhmätyöosuus:
Hyvä (3): Vastuuviikon toimintaan osallistuminen osoittaa aihealueen hallintaa, on ollut ryhmää fasilitoivaa ja viikkokoosteesta rakentuu selkeä kokonaisuus. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on pääsoin annetun ohjeen mukaista, oikea-aikaista ja ryhmän toimintaa eteenpäin vievää.
Kiitettävä (4): Vastuuviikon toimintaan osallistuminen osoittaa hyvää perehtymistä annettuun materiaaliin sekä ryhmässä käytyyn keskusteluun, se on ollut ryhmää fasilitoivaa ja viikkokoosteesta rakentuu ryhmän keskusteluja yhteennivova kokonaisuus. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on annetun ohjeen mukaista, oikea-aikaista ja ryhmän toimintaa eteenpäin vievää.
Essee:
Hyvä (3): Esseen rajaus ja rakenne ovat toimivat. Esseessä on asioiden esittelyn ohella myös omaehtoista, analyyttistä otetta. Teksti osoittaa asioiden ymmärtämistä. Väärinymmärryksiä esiintyy vain satunnaisesti. Lähteiden käsittely on osaavaa ja tehtävänannon mukaista.
Kiitettävä (4): Esseen rajaus, kysymyksenasettelu ja rakenne ovat toimivat. Essee muodostaa selkeän kokonaisuuden. Essee osoittaa hyvää ymmärrystä ja omaehtoista, kirjallisuuteen perustuvaa, ajattelua. Tieteellisiä lähteitä on käytetty hyvin omien näkemysten argumentoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ryhmätyöosuus:
Erinomainen (5): Vastuuviikon toimintaan osallistuminen osoittaa eriomaista paneutumista annettuun materiaaliin sekä sen oivaltavaa tulkintaa tai soveltamista, se on ollut ryhmää fasilitoivaa ja rakentavasti haastavaa. Viikkokoosteesta rakentuu ryhmän keskusteluja oivaltavasti koostava kokonaisuus. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on annetun ohjeen mukaista, oikea-aikaista ja ryhmän toimintaa eteenpäin vievää.
Essee:
Erinomainen (5): Esseen rajaus, kysymyksenasettelu ja rakenne ovat erityisen johdonmukaisia. Essee hyvin kirjoitettu kokonaisuus, joka sisältää oivaltavaa omaehtoista reflektointia tai kriittistä pohdintaa, hyödyntäen osaavasti tieteellisiä lähteitä argumentoinnissa.
Esitietovaatimukset
Sosiaalityön perusopinnot sekä pitkälle edenneet aineopinnot