Lapsen oikeudet ja asema moniammatillisissa verkostoissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SSOS1329CV24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 29.08.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Nikupeteri
- Outi Hokkanen
- Arto Kauppi
- Suvi Lakkala
- Maarit Hovila
- Vastuuopettaja
- Anna Nikupeteri
- Ryhmät
-
SSOSsyvSosiaalityö syventävät opinnot
- Opintojakso
- SSOS1329CV24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää lasten oikeuksien ja aseman sisältöjä ja merkityksiä moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida lasten oikeuksien ja aseman todentamista moraalisesti haastavien ilmiöiden kohtaamisessa
- hahmottaa sosiaalityöntekijän erityisosaamista moniammatillisessa työskentelyssä
- hahmottaa sosiaalityöntekijän aseman, oikeudet ja velvollisuudet moniammatillisessa kontekstissa
- tiedostaa dialogisuuden ja vuorovaikutuksen merkityksiä osana moniammatillista ongelmanratkaisuprosessia.
Toteutustavat
Opetusprofiili: ETÄ 1.
Kurssi toteutetaan verkkokurssina.
Suoritustavat
Aloitusseminaariin osallistuminen.
Verkkosisältöihin perehtyminen.
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn oman alan asiantuntijaryhmässä ja moniammatillisessa ryhmässä.
Tapausesimerkin analysointi, toimintasuunnitelma ja videon toteuttaminen pienryhmässä.
Reflektoivan esseen kirjoittaminen.
Sisältö
Opintojaksossa syvennytään lasten oikeuksiin ja asemaan sosiaalityön, opettajan työn ja hyvinvointioikeuden näkökulmista. Moniammatillista työskentelyä lähestytään eri ammattilaisten asiantuntijuutta ja osaamista vaativien, moraalisesti latautuneiden ilmiöiden kohtaamisessa. Tapausanalyysien avulla syvennytään moniammatilliseen dialogisuuteen ja vuorovaikutukseen lasten oikeuksien ja aseman arvioinnissa.
Aika ja paikka
Kaikille opiskelijoille yhteiset verkkovälitteiset tapaamiset.
to 5.9. klo 14-16 Opintojakson aloitustapaaminen
ti 10.9. klo 14-16 Tiedonsiirrot opetuksen ja sosiaalitoimen välillä, Arto Kauppi sekä
Koulupsykologin ja -kuraattorin puheenvuoro
Muutoin opiskelijan työskentely opintojaksolla tapahtuu pienryhmissä ja itsenäisesti.
Oppimateriaalit
Hakalehto & Toivonen (toim.): Lapsen oikeudet lastensuojelussa (2016). Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee koulukuraattori ja koulupsykologi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Aloitustapaaminen (3 h).
Luennot ja virikemateriaaliin perehtyminen (9 h).
Pienryhmätyöskentely (63 h).
Itsenäinen työskentely (60 h).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Videon arviointikriteerit:
Hylätty (0): Oman tapauksen suunnitelma ja toteutus on puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Yhteinen päämäärä ja eri toimijoiden lähestymistavat puuttuvat. Teoreettiset näkökulmat puuttuvat kokonaan.
Välttävä (1): Suunnitelma omasta tapauksesta on jäsentymätön. Ryhmässä on tunnistettu kunkin tieteenalan perusasiat. Eri toimijoiden lähestymistavat esitellään erillisinä ja yhteinen näkemys on puutteellinen. Suunnitelma saattaa sisältää väärinkäsityksiä, jotka estävät asian ymmärtämistä. Teoreettisten näkökulmien huomioiminen on puutteellista.
Tyydyttävä (2): Suunnitelma omasta tapauksesta on jäsentymätön. Ryhmässä on tunnistettu tapauksen haasteet kunkin toimijan kannalta/tieteenalan perusasiat, ja niistä on pyritty muodostamaan yhteistä näkemystä. Sosiaalityön, pedagogiikan ja oikeustieteen näkökulmia saatetaan käsitellä suppeasti tai epäselvästi. Teoreettisten näkökulmien huomioiminen on pinnallista.
Esseen arviointikriteerit:
Hylätty (0): Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Se ei vastaa tehtäväksiantoa.
Välttävä (1): Esseelle asetettu kysymyksenasettelu ei vastaa oman tieteenalan näkökulmaa tai sen rajaamisessa on puutteita. Lapsen oikeuksien ja aseman tarkastelu monitoimijaisessa verkostossa on suppeaa ja kuvailevaa. Siinä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Essee voi sisältää virheitä tai väärinkäsityksiä, mitkä estävät asian ymmärtämistä. Reflektiivinen ja analyyttinen ote puuttuu. Ohjeistuksen mukaisessa tieteellisten lähteiden käytössä voi olla puutteita.
Tyydyttävä (2): Esseelle asetettu kysymyksenasettelu ei vastaa oman tieteenalan näkökulmaa tai sen rajaamisessa on puutteita. Lapsen oikeuksien ja aseman tarkastelu monitoimijaisessa verkostossa on kuvailevaa ja siinä voidaan toistaa muuta materiaalia/lähdekirjallisuutta. Siinä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Essee osoittaa kohtuullista asian ymmärtämistä, mutta reflektiivinen ja analyyttinen ote on heikko. Essee voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Ohjeistuksen mukaisessa tieteellisten lähteiden käytössä voi olla puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Videon arviointikriteerit:
Hyvä (3): Suunnitelma omasta tapauksesta on selkeä. Videon tekemisessä on tehty yhteistyötä. Omaa tapausta käsitellään eri toimijoiden työnjaon ja vastuiden kautta. Sosiaalityön, pedagogiikan ja oikeustieteen näkökulmien käsittely saattaa paikoin jäädä irralliseksi toisistaan. Moniammatillisen yhteistyön alueet hahmotetaan. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty.
Kiitettävä (4): Suunnitelma omasta tapauksesta on selkeä. Videon rakenne osoittaa, että se on yhteisen keskustelun tulos. Omaa tapausta käsitellään eri toimijoiden työnjaon ja vastuiden kautta, ja niistä on muodostettu yhtenäinen suunnitelma. Sosiaalityön, pedagogiikan ja oikeustieteen näkökulmat on esitelty ja sovitettu tapaukseen sopivaksi. Moniammatillisen yhteistyön merkitys on ymmärretty osana tapauksen ratkaisua. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty.
Esseen arviointikriteerit:
Hyvä (3): Esseeseen on määritetty omalle tieteenalalle relevantti ja rajattu kysymyksenasettelu, johon myös vastataan. Essee on reflektiivinen osoittaen tekijän analyyttisyyttä ja ymmärrystä käsiteltävästä aiheesta. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva perustasolla. Tieteellisiä lähteitä on käytetty omien näkemysten tukena.
Kiitettävä (4): Esseeseen on määritetty omalle tieteenalalle relevantti ja rajattu kysymyksenasettelu, johon myös vastataan. Essee on reflektiivinen osoittaen tekijän omaa ajattelua, analyyttisyyttä ja ymmärrystä lapsen oikeuksista ja asemasta monitoimijaisessa verkostossa. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva. Essee voi osoittaa ymmärrystä eri tieteenalojen merkityksestä suhteessa lapsen oikeuksiin ja asemaan. Essee on johdonmukainen kokonaisuus. Tieteellisiä lähteitä on käytetty hyvin omien näkemysten argumentoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Videon arviointikriteerit:
Erinomainen (5): Eri toimijoiden panos näkyy tuotoksessa erinomaisesti. Ryhmä on ymmärtänyt yhteisen päämäärän, työnjaon ja vastuiden merkityksen tapauksen ratkaisemisessa. Sosiaalityön, pedagogisen ja oikeudellisen näkökulman merkitykset on oivallettu ja hyödynnetty. Yhteistyön ja jatkoseurannan tarve on tunnistettu ja huomioitu. Suunnitelmaa ohjaa jokin käsitteellinen kehys. Teorian yhteys käytäntöön on osoitettu ja ymmärretty hyvin.
Esseen arviointikriteerit:
Erinomainen (5): Esseeseen on määritetty omalle tieteenalalle relevantti ja hyvin rajattu kysymyksenasettelu. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva, joka osoittaa ilmiön laajaa ymmärtämistä, muun muassa muiden tieteenalojen näkökulmien huomioimista. Essee osoittaa itsenäistä ajattelua, analyyttisyyttä, syvää ymmärrystä ja oivallusta lapsen oikeuksista ja asemasta monitoimijaisessa verkostossa. Essee on johdonmukainen ja hyvin kirjoitettu kokonaisuus, joka sisältää moniulotteista reflektointia tai kriittistä pohdintaa. Tieteellisiä lähteitä on käytetty monipuolisesti omien näkemysten argumentoinnissa.
Esitietovaatimukset
SSOS1217 Sosiaalityön käytäntö II
Lisätiedot
Opiskelijoille lähetetään Moodlen rekisteröitymisavain sähköpostilla.