Complex Phenomena of Social Work at the Intersections of Adult Social Work and Child Protection (10 cr)
Code: SSOS1353V24-3001
General information
- Enrollment
- 01.12.2024 - 14.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2025 - 31.07.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Degree programmes
- Social Work
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää sosiaalityön kompleksisia kohdeilmiöitä ja niiden toisiinsa liittymistä
- hahmottaa sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta lastensuojelun ja aikuissosiaalityön risteävät työprosessit
- tunnistaa ja arvioida lasten, nuorten ja heidän huoltajiensa avun ja tuen tarpeita
- tiedostaa lapsen edun mukaisen arvioinnin ja päätöksenteon suhteessa vanhempien kanssa tehtävään aikuissosiaalityöhön.
Execution methods
Opetusprofiili: ETÄ 1.
Content
Opintojaksolla syvennytään erityisesti päihteiden käyttöön, väkivaltaan, rikollisuuteen sekä mielenterveydellisiin kysymyksiin toisiinsa liittyvinä, sosiaalityön kompleksisina kohdeilmiöinä. Näihin kysymyksiin perehdytään lastensuojelun ja aikuissosiaalityön risteävinä haasteina, jotka edellyttävät tiivistä vuorovaikutusta, moninäkökulmaista arviointia ja sensitiivistä päätöksentekoa suhteessa lapsiin ja aikuisiin.
Location and time
Periodit 3–4. Aloitusseminaari verkossa 15.1.2025 klo 15–17.
Materials
Kirjallisuus ilmoitetaan moodlessa.
Teaching methods
Kurssi sisältää verkossa tapahtuvan aloitusseminaarin (2 t) ja 10 x 2 t luentotallenteita kirjallisuusviitteineen. Luentotallenteisiin ja niitä koskevaan kirjallisuuteen tutustutaan itsenäisesti. Jokaisen luentoteeman yhteydessä käydään pienryhmissä verkkokeskusteluita, joiden pohjalta laaditaan pieni kirjallinen raportti (max 1 liuska). Kurssin päätteeksi laaditaan kurssimateriaaleja sekä keskusteluita ja niistä laadittuja raportteja hyödyntävä reflektoiva essee.
Yhteensä 270 t, josta 2 t verkossa tapahtuvaa läsnäoloa, 40 t luentotallenteiden läpikäynti ja muistiinpanojen laatiminen, 58 t kurssikirjallisuuteen tutustumista, 20 t ryhmäkeskustelut verkossa ja niitä koskevat raportit, 150 t kurssisisältöjen omaksuminen ja niiden pohjalta laadittavan esseen kirjoittaminen.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen, niukka tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä eikä vastaa tehtävänantoon. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.
Välttävä (1): Suoritus on sisällöltään suppea, pintapuolinen, mutta vastaa tehtävänantoon ja osoittaa, että opintomateriaaleihin on tutustuttu ja sisäistetty ne pintapuolisesti.
Tyydyttävä (2): Suortius on sisällöltään suppeahko, mutta opintomateriaalien sisältöjä on omaksuttu. Opintomateriaaleja sovelletaan tehtävänannon mukaisesti, mutta asioiden käsittely paikoitellen referoivaa ja pintapuolista.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Suoritus on tehtävänannon mukainen ehyt kokonaisuus. Opintomateriaalia hyödynnetään ja sovelletaan tavalla, joka osoittaa perehtyneisyyttä ja kykyä jäsentää ja reflektoida opittua.
Kiitettävä (4): Suoritus muodostaa monipuolisen ja eheän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa laajaa ymmärrystä opintomateriaalien sisällöistä ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti, argumentoiden, analyyttisesti. Suoritus osoittaa kriittistä ajattelua ja se on rakenteeltaan looginen ja perusteltu.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Suoritus on ehyt ja perusteellinen kokonaisuus ja analyyttistä ja reflektoivaa ajattelua sekä kriittistä pohdintaa osoittava. Annettuun tehtävään vastataan monipuolisesti, analyyttisesti ja argumentoiden, opittua osataan jäsentää ja soveltaa syvällisesti. Kirjallinen tehtävä on looginen, tieteellisesti argumentoiva ja erinomaista itsenäistä analyyttista osaamista osoittava.
Further information
Aloitusseminaariin 15.1.2025 klo 15–17 osallistuvat kaikki verkossa samanaikaisesti. Tämän jälkeen kukin opiskelija etenee omaa tahtiaan kuitenkin siten, että luentoteemoista käydään toisten opiskelijoiden kanssa pienryhmäkeskusteluita moodlessa. Refelktoiva essee palautetaan viimeistään periodin 4 päättymiseen mennessä.