New Forms of Ethics in Organisation Studies (5 cr)
Code: JOHT1315V24-3001
General information
- Enrollment
- 01.05.2025 - 19.06.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 16.12.2024 - 31.08.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Degree programmes
- Administrative Sciences and Management
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson tavoitteena on avata uusimpia johtamis- ja organisointitutkimuksen tapoja tarkastella etiikkaa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa perinteisen liiketoimintaetiikan tarjoaman ajattelu- ja toimintamallin rajoittuneisuuden
- eritellä vaihtoehtoisia teoreettisia näkökulmia etiikan tarkasteluun
- tarkastella etiikkaa kehollisena, avoimena, arjessa tapahtuvana toimintana, joka ulottuu ihmiskeskeisen ajattelumallin ulkopuolelle
- soveltaa uusia eettisiä näkökulmia johtamisen käytäntöön
- tunnistaa johtamis- ja organisointikäytäntöjen eettisten toimintotapojen roolin organisaation digitalisoituvan arjen ja maapallon monilajisen elämän kannalta.
Execution methods
Opetusprofiili: ETÄ 1.
Luennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, esitehtävät, loppuessee.
Content
Kehollinen etiikka, posthumanistinen etiikka (more-than-human ethics), teknologian etiikka, huolenpito, vastuullisuus, relationaalisuus.
Teaching methods
Luennot Zoomin kautta, kirjallisuuteen perustuvat esitehtävät, ryhmätyöt luentokerroilla, loppuessee.
Completion alternatives
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti kesäopintoina (tehtävien palautus 27.8. mennessä).
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Kurssilla käsiteltyjä asioita ja käsitteitä ei ole ymmärretty. Teksti on epäloogista ja epäjohdonmukaista ilman punaista lankaa. Teksti on liian lyhyt suhteessa vaadittuun laajuuteen eikä siinä noudateta tehtävänantoa.
Välttävä (1): Osoittaa kurssilla eettisten lähestymistapojen niukkaa ymmärtämistä. Teksti saattaa sisältää väärinkäsityksiä ja puutteellisuuksia. Tekstistä ei näy juurikaan omaa ajattelua, vaan teksti on lähinnä luentojen ja/tai muun materiaalin suoraa referointia. Sovellusosio on niukka ja ylimalkainen.
Tyydyttävä (2): Osoittaa kurssilla käsiteltyjen eettisten lähestymistapojen kohtuullista ymmärtämistä. Teksti painottuu luentojen ja/tai muun aineiston toistavaan kuvaamiseen. Omaa ajattelua ja pohdintaa näkyy jonkin verran. Sovellusosio ei viesti kurssin sisällön ymmärtämisestä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Osoittaa kurssilla käsiteltyjen eettisten lähestymistapojen ymmärtämistä. Teksti sisältää omaa ajattelua ja pohdintaa. Laajempi kokonaiskuva ja eri asiakokonaisuuksien yhdistely jää vähemmälle. Sovellusosiossa on käytetty teoriataustaa ymmärrystä osoittavalla tavalla.
Kiitettävä (4): Osoittaa eettisten lähestymistapojen hyvää ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä. Oma ajattelu näkyy kautta linjan, ote on analysoiva, valikoiva ja kokoava. Teksti sisältää käsiteltyjen asioiden kriittistä arviointia, tiedon soveltamista ja taitavaa omaa ajattelua. Sovellusosiossa käytäntö ja teoria integroituvat linjakkaasti.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Osoittaa eettisten lähestymistapojen ja niiden teoriataustojen erittäin syvällistä ymmärtämistä. Teksti on pohtiva, reflektoiva, arvioiva, omakohtainen, rohkea ja ihmettelevä. Teksti muodostaa kokonaisvaltaisen, juonellisen käsityksen tutkielmaan vaadittavista taidoista sekä tuottaa uusia, luovia ja omaperäisiä oivalluksia soveltavassa osiossa.