Kokemuksen psykologia (5op)
Toteutuksen tunnus: JOPS1310V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 16.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Hallintotieteiden ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa tapoja, joiden kautta ihminen tajunnallisesti ymmärtää elämäntilannettaan ja itseään
- eritellä keskeisten kokemuslaatujen yleisiä ja yksilöllisiä ominaisuuksia
- arvioida, miten ihmisen omat kokemukset ja käsitykset ovat yhteydessä siihen, miten hän ymmärtää itseään ja muita ihmisiä.
Toteutustavat
Opetusprofiilit: Lähiopetus (LÄHI). Vaihtoehtona kirjallisuustentti (ETÄ 2).
Suoritustavat
Lähiopetus tai kirjallisuustentti EXAMissa.
Sisältö
Opintojakson aikana perehdytään koetun todellisuuden ominaisuuksiin, erityisesti ihmiskäsityksiin ja kokemuslaatuihin. Viitekehyksenä on filosofiseen ihmistutkimukseen pohjautuva eksistentiaalis-fenomenologinen psykologia, jonka mukaan omakohtainen kokemus toimii ymmärtämisen ja tiedon lähtökohtana. Työskentelyssä painottuu opiskelijoiden omien kokemusten ja käsitysten peilaaminen teoreettiseen tietämykseen.
Oppimateriaalit
Kirjatentissä tentitään seuraava kirjallisuus (kirjallisuus luettavissa Ebook Centralissa):
Gladwin, D. (2021). Rewriting our stories: Education, empowerment, and well-being. Cork: Cork University Press.
Schneide, K. J. (ed.) (2014). The handbook of humanistic psychology: Theory, research, and practice. Thousand Oaks: SAGE. Luvut 1-12, 20-24, 47.
Opetusmenetelmät
Vaihtoehtoina (1) lähiopetus, (2) kirjallisuustentti tai (3) lukupiiri. Ks. tarkempi kuvaus kohdasta Toteutuksen valinnaiset suoritustavat.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
(1) Lähiopetus (12 t) sisältää luentoja ja pienryhmätyöskentelyä (ei etänä). Lisäksi suoritustapa sisältää luentojen välillä tehtäviä itsenäisiä tehtäviä (n. 3 t) ja esseen (n. 120 t.). Tämä suoritusvaihto on mahdollinen opiskelijoille, jotka eivät ole suorittaneet Kokemuksen psykologia -nimistä opintojaksoa lähiopintoina aineopinnoissa. Jos opiskelija on suorittanut kyseisen aineopintojakson lähiopintoina, hänen tulee suorittaa opintojakso joko kirjallisuustentillä tai lukupiirillä. Jos opiskelija on suorittanut kyseisen aineopintojakson kirjallisuustentillä, hänen tulee valita suoritusmuodoksi joko lähiopinnot tai lukupiiri.
(2) Kirjallisuustentissä tentitään Examissa kirjallisuus, jonka tiedot löytyvät kohdasta Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus.
(3) Lukupiirissä opiskelijat toimivat 3-4 hengen ryhmissä Moodle-työtilasta löytyvien ohjeiden mukaisesti. Lukupiirin osallistujat päättävät itsenäisesti suoritusajankohdasta (ohjeiden raameissa pysyen).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei tunnista tai ymmärrä opintojakson keskeisiä käsitteitä. Argumentointi jää toteavaksi. Tehtävän ohjeistusta ei ole noudatettu tai siinä on merkittäviä puutteita, kuten liian lyhyt teksti tai liian vähän lähteitä.
Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä ja osoittaa aiheiden niukkaa ymmärtämistä. Argumentointi on pinnallista ja rakentuu lähdekirjallisuuden tai luentojen toteavan referoinnin ja omien perustelemattomien mielipiteiden varaan. Tehtävän muodollista ohjeistusta on kuitenkin pääpiirteissään noudatettu.
Tyydyttävä (2): Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä. Hän pystyy nimeämään ja tarkastelemaan aihealueen oleellisia kysymyksiä. Argumentointi on kuitenkin pääosin referoivaa tai luentoja toistavaa, eikä sisällä juurikaan omaa kriittistä pohdintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Argumentointi sisältää myös omaa kriittistä pohdintaa. Laajemman kokonaiskuvan luominen, asioiden yhdistely tai tiedon soveltaminen on kuitenkin vähäistä tai toteavaa.
Kiitettävä (4): Opiskelija ymmärtää ja kykenee arvioimaan opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita. Hän pystyy rakentamaan kokonaiskuvan aihealueen oleellisista kysymyksistä ja merkityksistä. Opiskelija osoittaa kriittisesti analysoivaa otetta aihealueen käsittelyssä. Argumentointi rakentuu oman pohdinnan ja lähdekirjallisuuden väliselle tieteelliselle dialogille, joka ei kuitenkaan kaikilta osin ole johdonmukaisen syvällistä tai moniulotteista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Opiskelija ymmärtää ja kykenee arvioimaan opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita. Hän pystyy rakentamaan perustellun kokonaiskuvan aihealueen oleellisista kysymyksistä ja merkityksistä. Opiskelija osoittaa syvällistä ja kriittisesti analysoivaa otetta aihealueen käsittelyssä. Argumentointi rakentuu oman kriittisen pohdinnan ja lähdekirjallisuuden väliselle tieteelliselle dialogille, joka on johdonmukaista, moniulotteista ja oivaltavaa.