Siirry suoraan sisältöön

Ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: R301DL5OJ-19006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 22.11.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • International Business

Opettaja

  • Pia Rajaniemi

Vastuuhenkilö

Pia Rajaniemi

Opiskelijaryhmät

  • R31D24S
    International Business (full time day studies) Rovaniemi, Autumn 2024
  • R81D24S
    R81D24S Tourism, Rovaniemi, Autumn 2024

Tavoitteet

He/she is able to use work and field related language in Swedish (Finnish students).
He/she is able to understand the importance of language and communication skills as part of his/her profession.
He/she is able to tell about his/her background, studies and work in Swedish and is capable of managing in work and business field related everyday situations.
The student knows the Nordic operating environment. He/she obtains oral and written skills of Swedish required in the Act on the Knowledge of Languages Required of Personnel in Public Bodies (424/2003, A352/2003, 8§).

Competences: Internationality and Multiculturalism Competence

Sisältö

- Communication in everyday situations
-Pronunciation
-Vocabulary, grammatical structures

Aika ja paikka

Opintojakson opetus ja ohjaus viikolta 37 viikolle 47, ei viikolla 43.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on Moodlessa eli sinun ei tarvitse hankkia oppikirjaa. Halutessasi voit lukea seuraavia oppikirjoja: Gå med Vinst! Affärssvenska för högskolor, tekijät: Hanska-Aare Sari Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia, Edita 2017 Flexhandel Svenska för högskolor, tekijät Christian Sandberg & Maria Tuunanen, Finnlectura 2011. Flexservice - Svenska för högskolor, tekijät Jokisalo Timo & Minni Ritva, Otava 2013.

Opetusmenetelmät

Opetus ja ohjaustunteja koululla noin 40. Tunneilla parityöskentelyä sekä ryhmätyöskentelyä. Kotitehtäviä ja palautettavia tehtäviä.
Opintojaksolla kirjallinen tentti ja suullinen näyttö/näyttöjä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti on opintojakson viimeisellä kerralla ja suullinen näyttö toiseksi viimeisellä kerralla.
Kirjallisen uusinta Examissa tai voimme yhdessä sopia uusintapäivät ensimmäisellä tapaamiskerralla. Suullisen uusinta sovitaan opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos koet, että hallitset alasi ruotsin kielen eurooppalaisen viitekehyksen B1 tasolla, voit antaa vain suullisen ja kirjallisen näytön osaamisestasi, jolloin sinun ei tarvitse osallistua opintojaksolle. Ota tällöin yhteyttä opettajaasi ja sovi näytöistä.
Tässä linkki eurooppalaiseen viitekehykseen, jotta voit arvioida oman ruotsin kielen taitotasosi:
https://europass.cedefop.europa.eu/sites/default/files/cefr-fi.pdf

Lisätietoja opiskelijoille

Kannattaa aktivoida omaa ruotsin kielitaitoaan ennen opintojakson alkua mm. "kaivamalla" vanhat ruotsin oppikirjat esille ja kertaamalla sanastoa ja kielioppia. Voit katsoa myös pohjoismaalaisia elokuvia ja sarjoja TV:sta, Yle Areenasta ja muutenkin netistä ja laita tektityskin ruotsin kielelle. Lue iltapäivälehtiä kuten Expressen ja Aftonbladet netistä. Puhu ruotsia perheesi tai kavereidesi kanssa! Puhumalla oppii puhumaan!
Muista oma asenteesi on se tärkein! Ruotsin kieli on oikeasti melko helppo ja kiva kieli!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Level 1
He/she is able to use basic language and intercultural skills in simple situations.

Level 2
He/she is able to use basic language and intercultural skills in very simple related situations.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Level 3
He/she is able to use basic language and intercultural skills in simple work related situations.

Level 4
He/she is able to use language and intercultural skills in normal work related situation.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Level 5
He/she is able to use language and intercultural skills in work related situations.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Saavutat ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alasi työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opintojakso arvioidaan 0-5, suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen (T/H). Opettaja kertoo opintojakson alussa tarkemmat arviointikriteerit.

Arviointikriteerit:
Hylätty:
Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.

Tyydyttävä 1:
Opiskelija osaa viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa tavallisimman yleiskielen ja omaan alaansa liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Hän tarvitsee tukea viestintään.

Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa viestiä tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen.
Hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein.

Tyydyttävä 3:
Opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa yleiskielen ja omaan alaan liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärtää hyvin toisten viestintää. Hän osaa käyttää kielen perusrakenteita melko virheettömästi.

Hyvä 4:
Opiskelija osaa viestiä hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa. Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen. Opiskelija hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin.

Hyvä 5:
Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti yleisen ja omaan alaan liittyvän sanaston. Hän osaa puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.