Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: A72H0002-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 29.09.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 13.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Anne Puro
- Marianne Karttunen
- Päivi Hietala
- Mira Oinas-Mäenalanen
Vastuuhenkilö
Mira Oinas-Mäenalanen
Opiskelijaryhmät
-
KA72T24STerveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2024
Tavoitteet
Osaat kohdata ammatillisesti ja olla dialogisesti vuorovaikutuksessa eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat huomioida kulttuuritaustan asiakkaan ja potilaan vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa.
Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä.
Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiantuntevasti alan käytänteiden ja Lapin AMKin ohjeiden mukaisesti.
Sisältö
- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä ja työyhteisöissä
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Asiakaslähtöinen dialoginen vuorovaikutus
- Moniammatillisuus ja tiimityö
- Tavoitteellinen ja tilanteen mukainen suullinen ja kirjallinen viestintä alan ja opiskelun tilanteissa
Aika ja paikka
Kemi syksy 2024
Oppimateriaalit
Mönkkönen, K., Pekoni, T., Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla, 2019.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Välikoski, T. 2015. Kuuntelemisen taito. Viestijät.fi. https://viestijat.fi/kuuntelemisen-taito/
Opetusmenetelmät
Kampusopetus, itsenäiset tehtävät, ryhmätehtävät.
Moodle-oppimisympäristö
Zoom-etäopetus
opetustallenteet (-videot)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei liity tenttiä. Opintojakson numeraalinen arviointi koostuu itsenäisesti tehtävästä esseetehtävästä, jonka ensimmäinen palautuspäivä on 13.11.2024.
Esseen palauttaminen myöhässä laskee sen arvosanaa.
Mikäli esseetä ei ole palautettu ensimmäisen palautusjakson aikana, merkitään siitä arvosanaksi hylätty (1. hylätty).
Toinen esseen palautusjakso on 14.11 - 28.2.2025. Mikäli esseetä ei ole palautettu toisen palautusjakson aikana, merkitään esseen arvosanaksi hylätty (2. hylätty).
Kolmas esseen palautusjakso on 1.3. - 2.5.2025. Mikäli esseetä ei ole palautettu kolmannen palautusjakson aikana, merkitään esseen arvosanaksi hylätty (3. hylätty) ja koko opintojakso on hylätty ja on suoritettava uudestaan toisessa toteutuksessa.
Lapin AMKin tutkintosäännön mukaisesti opiskelijalla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyt opintojakso, opintojaksoa seuraavan lukukauden aikana. Kun kyseinen opintojakso on syksyllä 2024, on se saatava suoritettua valmiiksi viimeistään kevätlukukaudella 2025: viimeinen esseen palautuspäivä 2.5.2025 (jotta ehditään arvioida ennen opettajien kesävapaata).
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen Pepissä, saa opiskelija Moodle-oppimisympäristön käyttöönsä (erillisiä kirjautumisavaimia ei lähetetä).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tunnistat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Määrittelet asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Tiedät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Tunnistat eettiset toimintatavat myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Nimeät moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteet. Tunnistat viestintäosaamisesi piirteitä. Viestit suullisesti ymmärrettävästi. Tunnistat opiskelun tekstilajeja ja laadit ymmärrettävän kirjallisen oppimistehtävän Lapin AMKin asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden pohjalta.
Hylätty: Et saavuta tasoa 1.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kuvaat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Selität asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Ymmärrät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Sovellat eettisiä toimintatapoja myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Ymmärrät moniammatillisen työn. Arvioit viestintäosaamistasi. Otat suullisessa viestinnässä huomioon kuulijat ja viestintätilanteen. Laadit kirjalliset oppimistehtävät selkeästi ja sovellat tekstilajin ohjeita sekä noudatat Lapin AMKin asiakirja- ja lähdeviittausohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toimit ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat huomioiden eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Käytät ja arvioit asiakaslähtöistä dialogista vuorovaikutusta hoitotyössä. Huomioit kulttuurin merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Toimit eettisten toimintatapojen mukaisesti myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Sovellat moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteita. Kehität viestintäosaamistasi. Viestit suullisesti selkeästi ja asiantuntevasti sekä otat erittäin hyvin huomioon kuulijat ja tilanteen ja käytät monipuolisesti viestinnän keinoja.
Laadit kirjalliset oppimistehtävät sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimisen arviointi:
1. Kontaktiopetukseen osallistuminen (läsnäolo 100%)
2. Opintojakson tehtävien tekeminen hyv. /hyl.
3. Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti
Osaamisen arviointi:
1. Essee (yksilötehtävä), arviointi asteikolla K5 - hylätty. Kirjallinen viestintä (hyv./hyl.)