Saamen kielen perusteet ja kielitietoisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: LAER1239-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2023 - 14.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Erika Sarivaara
- Pigga Keskitalo
- Opintojakso
- LAER1239
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Saamen kielen perusteet ja kielitietoisuus -kurssi on kokonaisuus, jossa opiskelija tutustuu saamen kielen perusteisiin ja kielijärjestelmän merkitykseen opetuksessa didaktiikan ja kielitietoisuuden näkökulmasta. Lisäksi opintojakso sisältää saamen kielen kielijärjestelmän ja sen rakenteiden tarkastelua, kielitietoisen opetuksen perusperiaatteiden merkityksen tarkastelua ja kuinka käytännössä monikielisten ja saamenkielisten oppilaiden kohdalla toimitaan. Opintojakson aikana tutustutaan lasten- ja nuorten kirjallisuuteen ja suulliseen kertomaperinteeseen. Opintojakso antaa opiskelijalle valmiuksia saamen kielellä kommunikointiin sekä syventää tietoutta saamen kielistä ja saamelaisuudesta. Opiskelijan valmiudet tukea erilaisissa kielellisistä lähtökohdista tulevia olevia saamelaislapsia kasvavat. Tuleva opettaja saa valmiudet toimia tilanteissa, joissa saamelaisuus ja saamen kielet ovat läsnä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- pohjoissaamen kielen alkeet
- saamen kielen kieliopillisen järjestelmän perusteet
- tunnistaa saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta
- ymmärtää monikielisyyden arvon ja kuinka tukea oppilaita monikielisessä ympäristössä, jossa saamelaisuus ja saamen kielet ovat läsnä
- soveltaa tietämystään oppilaiden identiteetin tukemiseen, kielellisen tietoisuuden edistämiseen ja kielen rakenteen tietoiseen tarkasteluun
- tunnistaa kieli-ideologioita ja koulutuspoliittisia keskusteluja
- ymmärtää oman roolinsa kielipoliittisena toimijana
- sisällyttää saamelaisia sisältöjä opetukseen.
Toteutustavat
Osallistavat luennot (10 h), kieliopinnot (40 h), itsenäinen ja yhteistoiminallinen työskentely (85 h).
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin sekä annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen tentin lisäksi.
Sisältö
- saamen kielen perusteet
- saamen kielen didaktiikka uhanalaisten kielten kontekstissa
- saamenkielinen lasten ja nuorten kirjallisuus
- suullinen kertomaperinne
- kielitietoisuus ja kielitietoinen opetus
- kieli-ideologiat ja kielipolittiinen keskustelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.