Siirry suoraan sisältöön

Algebra, geometria ja trigonometria (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL456-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 06.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Juha Vehniäinen

Vastuuhenkilö

Juha Vehniäinen

Opiskelijaryhmät

  • R51M24S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija tietää algebran, geometrian ja trigonometrian perusperiaatteet ja -menetelmät. Opiskelija osaa hyödyntää algebran, geometrian ja trigonometrian menetelmiä ammattialaansa liittyvissä ongelmissa.

Sisältö

Lukujen ja lausekkeiden käsittely. Ensimmäinen ja toisen asteen yhtälöiden muodostaminen ja ratkaiseminen. Verrannollisuus ja mittakaavat. Suorakulmaisen ja yleisen kolmion trigonometriaa. Taso- ja avaruusgeometriaa. Ensimmäisen ja toisen asteen polynomifunktiot matemaattisina malleina.

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2024. Lapin AMK, Rantavitikan kampus (Rovaniemi, Jokiväylä 11).

Oppimateriaalit

Tarvittava oppimateriaali on saatavilla Moodle verkko-oppimisympäristössä. Suositeltavaa kirjallisuutta esim. Tuomenlehto, A., Holmlund, E., Huuskonen, M., Makkonen, H., Surakka, J. 2021. INSINÖÖRIN MATEMATIIKKA. Edita Publishing Oy Henttonen, J., Peltomäki, J., Uusitalo, S. 2007 tai uudempi. TEKNIIKAN MATEMATIIKKA 1. Edita Publishing Oy Alestalo, S., Lehtola, P., Nieminen, T., Rantakaulio, A. 2011. TEKNINEN MATEMATIIKKA 1. Amk-Kustannus Oy Tammertekniikka

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta noin 52 h. Oppitunneilla varmistetaan opintojakson aihepiirien perusasioiden hallinta teorian ja esimerkkien avulla. Lisäksi opiskelija saa tunneilla ohjausta tehtävien tekoon.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kokeiden määrä ja ajankohdat sovitaan opintojaksolla. Opintojakson uusintatenttiminen on mahdollista opintojakson toteutusta seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson itsenäinen suorittaminen on mahdollista. Arvioitavat suoritukset tulee olla palautettuna määräaikaan mennessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää käsitteet. Hän osaa ratkaista selkeästi määriteltyjä sovellustehtäviä algebran, geometrian ja trigonometrian menetelmin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää käsitteet. Hän osaa valita erityyppisiin tehtäviin soveltuvia matemaattisia perusmenetelmiä ja ratkaista tehtäviä niiden avulla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää käsitteet. Hän osaa valita uudentyyppisiin tehtäviin soveltuvia matemaattisia perusmenetelmiä. Hän osaa hyödyntää matemaattisia menetelmiä monipuolisesti alaansa liittyvien ongelmien ratkaisussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena ovat ammattialaan liittyvät algebran, geometrian ja trigonometrian perusperiaatteet ja -menetelmät sekä tarvittavat tiedot ja taidot soveltavia opintoja varten.

Osaamisen arviointi perustuu lähtökohtaisesti arvioitaviin kokeisiin ja palautettaviin harjoitustehtäviin. Tarkempi painotus sovitaan opintojakson alussa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osoita arvosanaa 1 varten riittävää osaamista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa ratkaista aihepiireihin liittyviä perustehtäviä mm. murto-, potenssi- ja juurilausekkeita ja yhtälöitä sekä polynomien peruslaskuja. Opiskelija osaa ratkaista ensimmäisen ja toisen asteen yhtälöitä ja hallitsee suorakulmaiseen kolmioon liittyvät trigonometrian ja geometrian peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee aihepiirejä laajemmin ja osaa ratkaista monipuolisesti aihepiireihin liittyviä sovellustehtäviä, kuten esim. 2. asteen funktion ääriarvoja ja kolmiulotteisten kappaleiden geometriaa. Opiskelijan matemaattinen kieli on täsmällistä ja tehtävien ratkaisut loogisia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa aihepiireihin liittyviä menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelijan ratkaisut ja matemaattinen kieli ovat lähes virheettömiä.