Siirry suoraan sisältöön

Ympäristökasvatus (1op)

Toteutuksen tunnus: KOVI5OJ-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 30.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.04.2024 - 14.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Opettajat
Minna Tuominen
Vastuuopettaja
Minna Tuominen
Opintojakso
KOVI5OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii ympäristökasvatuksen peruskäsitteistön ja keskeisen sisällön
- osaa tunnistaa ryhmädynamiikan peruskäsitteet ja ryhmän muodostumisen vaiheet
- tunnistaa hyvän ohjaajan ominaisuudet
- tekee havainnointia itsestään ryhmän jäsenenä ja reflektoi toimintaansa ohjaajana
- työskentelee kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja käyttää ympäristökasvatuksen metodeja
- osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön.

Suoritustavat

Verkko-opintojaksolle osallistuminen
Itsenäinen opiskelu
Materiaaliin perehtyminen
Reflektoiva esseeteksti (arviointiasteikko 0-5)
Itsearviointi (hyväksytty-hylätty)

Sisältö

Kestävä elämäntapa
Luonto- ja ympäristökasvatuksen käsitteistö
Ryhmädynamiikka
Ohjaustaidot

Oppimateriaalit

Hannele Cantell, Essi Aarnio-Linnanvuori, Sirpa Tani: Ympäristökasvatus - Kestävän tulevaisuuden käsikirja. PS-Kustannus. Nidottu, suomi, 2020 Moodlessa oleva materiaali


Opetusmenetelmät

Verkko-opetus lukiolaisten korkeakouluviikolla huhtikuussa 2024
1-2 Zoom-luentoa ja pohdiskeleva essee

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa ympäristökasvatuksen käsitteistön keskeisen sisällön ja tietää monimuotoisuuden tasot. Hän tunnistaa tiedontarpeeseen sopivia tietolähteitä ja löytää pääosin tarvittavan tiedon. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Hän osaa soveltaa tietojaan joissakin aiheeseen liittyvissä tyypillisissä tilanteissa. Opiskelijan kyvyssä soveltaa teoriatietoa käytäntöön on kehitettävää. Hän tarttuu toimeen ja osaa käyttää heikosti erilaisia ohjelmia esityksen havainnollistamisessa/visualisoinnissa. Opiskelija kykenee pintapuoliseen osaamisen arviointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ympäristökasvatuksen käsitteistön keskeisen sisällön ja tietää ryhmän kehityksen vaiheet. Hän tunnistaa tiedontarpeeseen sopivat tietolähteet ja löytää tarvittavan tiedon. Hän tunnistaa oppimistehtävän kannalta olennaisen tiedon ja osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa taitoa pääosin asianmukaisesti.Hän testaa sujuvasti taitojaan ja osaa käyttää pääosin itsenäisesti erilaisia ohjelmia esityksen havainnollistamisessa/visualisoinnissa. Opiskelija osaa arvioida osaamistavoitteiden täyttymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee ympäristökasvatuksen käsitteistön keskeisen sisällön. Hän tunnistaa ryhmän kehityksen vaiheet ja reflektoi jatkuvasti toimintaansa ryhmän ohjaajana. Hän tunnistaa tiedontarpeeseen sopivat tietolähteet ja löytää tarvittavan tiedon. Hän tunnistaa oppimistehtävän kannalta olennaisen tiedon ja osoittaa erittäin hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa taitoa hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Hän testaa sujuvasti taitojaan ja osaa käyttää itsenäisesti erilaisia ohjelmia esityksen havainnollistamisessa/visualisoinnissa. Opiskelija osaa arvioida osaamistavoitteiden täyttymistä analysoivasti.

Siirry alkuun