Svenska för hälso- och sjukvården (5 op)
Toteutuksen tunnus: A72H0010-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 09.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Opettaja
- Pia Rajaniemi
Vastuuhenkilö
Pia Rajaniemi
Tavoitteet
Osaat kommunikoida oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Osaat kertoa sairaanhoitajan opinnoista, ammatista ja työtehtävistä.
Saavutat ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Sisältö
- Vuorovaikutus: haastattelutilanteet, puhelinkeskustelu, kommunikointi asiakkaan/potilaan sekä hänen läheistensä kanssa
- Itsestä, omista SH-opinnoista ja ammatista kertominen
- Työnhaku
- Kommunikointi hoitotyön tilanteissa
- Raportointi asiakkaan/potilaan tilasta
Aika ja paikka
Opetus ja ohjaus tapahtuu Zoomin kautta. Opintojakso alkaa viikolla 35, tarkemmin 27.8. aktivoimisella ja päättyy suullisiin näyttöihin viikolla 41. Kirjallinen tentti on oman aikataulun mukaan loka-marraskuussa Examissa, joka löytyy useimmista Suomen ammattikorkeakouluista ja yliopistoista. Opettaja antaa ohjeet Exam-tenttimiseen opintojakson alkaessa.
Oppimateriaalit
Materiaali Moodlessa. Oheismateriaalina voi käyttää Flexvård Svenska för högskolor sekä Jag är här för dig, Selkokielinen suomi-ruotsi-sanasto hoitotyöhön, joka kannattaa tilata osoitteesta www.folktinget.fi. Lisäapuna voi olla Reflex Uppdatera din svenska -oppikirja + sanakirjat. Opettelemme käyttämään MOT-sanakirjaa opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Toteutus alkaa ruotsin kielen aktivoimisella tiistaina 27.8. Tuolloin kerrataan mm. verbien taivutus ja eri aikamuotojen käyttö, ja 29.8. kertaamme päälauseen muodostamisen. Yhdessä suunnitellaan päivien sisältö. Svenska för hälso- och sjukvården opintojakson oppitunneilla opetusta ja ohjausta sekä parityöskentelyä. Itsenäistä opiskelua mm. kotitehtävät sekä palautettavat tehtävät ekä kirjalliseen tenttiin ja suulliseen näyttöön valmistautuminen. Mitä pidempi aika on ruotsin opinnoista tai et ole suorittanut lukio-opintoja ruotsin kielestä, sitä enemmän suositellaan osallistumaan oppitunneille ja ruotsin aktivointipäiviin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullinen näyttö eli potilastilanne ja keskustelu viikolla 41 Zoomissa. Suulliseen näyttöön varataan itselle ja parille aika (20 minuuttia). Kirjallinen tentti Examissa loka-marraskuun aikana, tarvitatessa lisätään aikaa. Kirjallisen tentin uusinta Examissa ja suullinen sovitaan opettajan kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija, joka kokee omaavansa B1 tason ruotsi taidon ja hallitsee hoitoalalla tarvittavan sanaston, voi antaa suullisen ja kirjallisen näytön opettajalle. Suullinen näyttö esimerkiksi jokin esitys sekä haastattelu ja kirjallinen näyttö valvotuissa olosuhteissa tehty kirjallinen tentti (ei Moodle-tentti). Katso B1 tason kriteerit: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=443055c4-afed-4d5c-b12a-b53ef82a2f42
Lisätietoja opiskelijoille
Jos ruotsin opinnoistasi on kauan tai et ole käynyt lukiota, niin sinulle suositellaan ruotsin kielen aktivoimista ennen Svenska för hälso- och sjukvården -opintojaksoa. Kannattaa siis osallistua 27.8. ja 29.8. aktivointiin.
Voit aktivoida omaa ruotsin kielitaitoasi myös itsenäisesti ennen opintojakson alkua mm. "kaivamalla" vanhat ruotsin oppikirjat (lukion oppikirjat tai mm. lähihoitajille tarkoitettu oppikirja esim. Livets puls!) esille ja kertaamalla sanastoa ja kielioppia. Voit katsoa myös pohjoismaalaisia elokuvia ja sarjoja TV:sta (laita tekstityskin ruotsiksi) Yle Areenasta ja suoratoistopalveluista. Lue iltapäivälehtiä kuten Expressen ja Aftonbladet netistä. Puhu ruotsia perheesi tai kavereidesi kanssa! Puhumalla oppii puhumaan!
Muista oma asenteesi on se tärkein! Ruotsin kieli on oikeasti melko helppo ja kiva kieli!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suullisen ruotsin arvioinnissa käytössä on Ruotsin puhumisen taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille (2006) -malli.
Suullinen osaaminen:
T1: Selviydyt tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyt viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka puheviestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
T2: Selviydyt tyydyttävästi tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyt välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Hylätty: Opiskelija ei suoriudu tavallisimmista ennakoitavista työelämän yleisistä ja alakohtaisista kielenkäyttötilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Opiskelija ei saavuta suullisen ruotsin B1.1-tason taitotasoa (Taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille 2006).
Kirjallisen ruotsin arvioinnissa käytössä on Ruotsin kirjoittamisen taitotasokuvaukset ammattikorkeakouluille (2006) -malli.
Kirjallinen osaaminen:
T1: Selviydyt tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaat kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
T2: Selviydyt tyydyttävästi tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaat kirjoittaa yksinkertaista, pääosin yhtenäistä tekstiä.
Kirjallinen viesti välittyy, vaikka tekstissäsi on virheitä ja tekstin ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Suullinen osaaminen:
H3: Selviydyt kohtalaisesti tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyt välittämään haluamasi viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhettasi ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
H4: Selviydyt hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyt viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppanisi. Puheesi on melko sujuvaa, eikä puheviestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Kirjallinen osaaminen:
H3: Selviydyt kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaat kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin, vaikka ne voivat häiritä tekstin lukurytmiä.
H4: Selviydyt hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaat useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suullinen osaaminen:
5: Selviydyt hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyt viestimään tilanteisiin sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppanisi. Puheesi on sujuvaa ja vaivatonta.
Kirjallinen osaaminen:
5:Selviydyt hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaat kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Saavutat ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alasi työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opintojakso arvioidaan 0-5, suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen (T/H). Opettaja kertoo opintojakson alussa tarkemmat arviointikriteerit.
Arvioitavat tehtävät:
suulliset: työhaastattelu ja potilastilanne & keskustelu; molemmat arviointi hyl-5
kirjalliset: täydennettävä työhakemus hyl-hyv & tentti, arviointi hyl-5
Kurssiarvosana on suullisen ja kirjallisen arvosanan keskiarvo.
Arviointikriteerit:
Hylätty:
Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.
Tyydyttävä 1:
Opiskelija osaa viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa tavallisimman yleiskielen ja omaan alaansa liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Hän tarvitsee tukea viestintään.
Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa viestiä tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen.
Hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein.
Tyydyttävä 3:
Opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa yleiskielen ja omaan alaan liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärtää hyvin toisten viestintää. Hän osaa käyttää kielen perusrakenteita melko virheettömästi.
Hyvä 4:
Opiskelija osaa viestiä hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa. Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen. Opiskelija hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin.
Hyvä 5:
Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti yleisen ja omaan alaan liittyvän sanaston. Hän osaa puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.