Siirry suoraan sisältöön

Korkeakouluopintoihin perehtyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AMKO017-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 19.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 06.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 250
Opettajat
Päivi Saari
Vastuuopettaja
Päivi Saari
Opintojakso
AMKO017

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Tutustut korkeakouluopiskeluun ja otat haltuun tulevissa opinnoissasi tarvittavia työvälineitä ja opiskelun tukipalveluita. Opintojakson aikana tutustut korkeakouluopiskelussa tarvittaviin tietoihin, taitoihin, palveluihin ja järjestelmiin. Osaamistavoitteena on oppia tunnistamaan omia vahvuuksia ja hyödyntämään niitä opiskelussa ja oppijana kehittymisessä.

Aihealueina mm.
1. Opiskeluympäristö
2. Opiskelijapalvelut
3. Opiskeluvalmiuksien kehittäminen
3.1. Minä oppijana
3.2. Tiedonhankinta ja lähdekritiikki
3.3.-3.5. Digitaidot
4. Oppimispäiväkirja

Toteutustavat

* Alkuinfo ja 3-4 ohjauskertaa ZOOM-etäyhteydellä
* Tehtävät ohjeineen ja oppimispäiväkirja Moodlessa

Suoritustavat

Opintojakso suoritetaan tuettuina verkko-opintoina, jotka sisältävät itsenäisesti suoritettavia harjoitus- ja monivalintatehtäviä sekä oppimispäiväkirjan.

Ohjaustunneilla käsitellään ajankohtaiset asiat ja tiedotusasiat sekä pidetään oppimistehtävien tilannekatsaukset, joten niillä suositeltavaa olla mukana.

Sisältö

AIhe 1. Opiskeluympäristö
Tutustut Lapin korkeakouluun ja kampuksiin. sekä muuhun opiskeluympäristöön.

Aihe 2. Opiskelijapalvelut
• Kirjasto ja tiedonhaku
• IT-palvelut
• eOppimispalvelut
• Hyvinvointipalvelut
Osiossa tutustut korkeakoulun kirjastopalveluihin, eOppimis-, IT- ja hyvinvointipalveluihin. Oppimistehtävinä on itsenäisesti suoritettavat harjoitus- ja monivalintatehtävät.

Aihe 3. Opiskeluvalmiuksien kehittäminen
Tässä osiossa pohdit omia vahvuuksiasi ja teet sitä koskevan tehtävän. Osioon kuuluu myös tiedonhankinnan ja lähdekritiikin aiheita sekä alla olevat digitaidot:
• Moodle verkko-oppimisympäristö
• ZOOM
• Microsoft Office 365 ja Google G Suite pilvipalvelut
• Flinga verkkopohjainen valkotaulu
• Padlet interaktiivinen seinä
• Youtube, Skype, Screencast-O-Matic, kuvapankit ym. opiskelussa hyödynnettävät sovellukset ja sivustot

Aihe 4. Oppimispäiväkirja
• Opintojakson aikana pohdintatehtävät oppimispäiväkirjaan. Palauta mielellään kaikki oppimimispäiväkirjatehtävät yhtäaikaa. Aloita opintojakson aikataulun laadinnalla.
* Oppimispäiväkirjassa laadit aikataulun ja pohdit opiskeluasi ja uraasi sekä laadit aikataulun opintojakson suorittamiselle.

Aika ja paikka

Verkkototeutus, syksy 24

Avoimen AMKin järjestämä korkeakouluväylän info 4.9.2024 klo 15-16 Teamsissä

Korkeakouluopintojen perehtymisen ohjauskerrat: klo 15-16: ti 17.9., 29.10. ja 26.11.

Pyri saamaan tehtävät valmiiksi 26.11. mennessä.

Opintojakso päättyy 5.12.

Oppimateriaalit

Moodle-materiaali ja Lapin AMKin verkkosivut (ml. avoimen sivut), esim. opintojen ohjaus ja hyvinvointi, opinto-oppaat, Peppi-ohjeistus


Opetusmenetelmät

Tutustut Moodle-ympäristössä korkeakouluopiskeluun ja otat haltuun tulevissa opinnoissasi tarvittavia työvälineitä ja opiskelun tukipalveluita. Opintojakson aikana tutustut korkeakouluopiskelussa tarvittaviin tietoihin, taitoihin, palveluihin ja järjestelmiin. Osaamistavoitteena on oppia tunnistamaan omia vahvuuksia ja hyödyntämään niitä opiskelussa ja oppijana kehittymisessä.

TERVETULOA!
1 OPISKELUYMPÄRISTÖ
2 OPISKELUA TUKEVAT PALVELUT
3 OPISKELUVALMIUKSIEN KEHITTÄMINEN
3.1. Minä opiskelijana
3.2 Tiedonhankinta ja lähdekritiikki
3.3 Digitaidot I
3.4 Digitaidot II
3.5 Digitaidot III
3 OPISKELUVALMIUKSIEN KEHITTÄMINEN
4 OPPIMISPÄIVÄKIRJA

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, vaan Moodle-tehtävät ja oppimispäiväkirja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi on hylätty, jos opiskelija ei aloittanut opintojaksoa tai ei ole tehnyt vaadittavia tehtäviä aikataulussaan.

Arvosanan 1-2 saadakseen tehtävät on tehty puutteellisesti tai hyvin lyhyesti. Myös lähdemerkinnöissä on puutteita. Opiskelija ei ole myöskään osallistunut ohjaustunneille. Arvioinnissa huomioidaan erityisesti tehtävät Vahvuuksien tarkastelu ja oppimispäiväkirja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät aikataulussaan huolellisesti ja kohtuullisen laajasti. Lähdemerkinnät löytyvät .Opiskelija on osallistunut ainakin muutamalle ohjaustunnille. Arvioinnissa huomioidaan erityisesti tehtävät Vahvuuksinen tarkastelu ja oppimispäiväkirja

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on tehnyt vaaitut tehtävät aikataulussaan ja vastaukset ovat perusteellisia ja laajoja ja lähdemerkinnät ovat asianmukaisesti tehty. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ohjaustunneille. Arvioinnissa huomioidaan erityisesti tehtävät Vahvuuksien tarkastelu ja oppimispäiväkirja.

Siirry alkuun