Siirry suoraan sisältöön

Kaivossuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL479-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 15.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Opettaja

  • Timo Karppinen

Vastuuhenkilö

Timo Karppinen

Opiskelijaryhmät

  • RA51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
  • R51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija tietää kaivostoimintaa ja kaivossuunnittelua ohjaavat keskeiset ohjeet ja säännökset.

Opiskelija osaa kaivossuunnittelun eri osa-alueet. Opiskelija osaa suunnitelmien laatimisen perustaidot jollakin keskeisellä kaivosalan suunnittelusovelluksella. Opiskelija osaa kaivossuunnitteluun liittyvän geodeettisen laskennan perusteet.

Sisältö

Kaivosalan ohjeet ja määräykset
Kaivossuunnittelun teoria
Surpac- ohjelman käyttö kaivossuunnittelutehtävissä
Geodeettisen laskennan perusteet

Aika ja paikka

08.01.2024-26.4.2024. Etäopetus.

Oppimateriaalit

Moodlessa esitettävä materiaali. Kirjallisuus: Hakapää, Antero. ; Lappalainen, Antero. ; Lappalainen, Pekka. ; Hakapää, Antero, Kaivos- ja louhintatekniikka / [Helsinki] : Kaivannaisteollisuus ; 2011 ISBN 978-952-13-4615-6 (nid.).   Laurila, Pasi. Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet / [Rovaniemi] : Rovaniemen ammattikorkeakoulu, 2012 - (Rovaniemen ammattikorkeakoulun julkaisuja. ISSN 1239-775X ; 3.).  ISBN 978-952-5923-42-1 (nid.

Opetusmenetelmät

Yksilö ja ryhmätyöskentelynä tehtävät harjoitustyöt ja niitä tukevat luennot. Oppimispäiväkirja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hallitsee kaivossuunnitteluun liittyvän teoriaperustan ja käytännön työskentelyn perustaidot siten, että kykenee ratkaisemaan rutiininomaisia ongelmia käyttäen yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hallitsee tiedot kaivossuunnittelun, periaatteista, prosesseista ja yleisistä käsitteistä

Hallitsee kaivossuunnitteluun liittyvän teoriaperustan ja käytännön taidot, joita vaaditaan tehtävien suorittamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi valitsemalla ja soveltamalla perusmenetelmiä, -työkaluja, -materiaaleja ja -informaatiota.

Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kirjalliset tuotokset ja harjoitustehtävien tulokset – analysointi ja raportointi osoittavat tekijän omaavan edistyneet tiedot koneohjauksen hyödyntämisestä ja inframallinnuksesta, joihin liittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen. Hallitsee laaja-alaiset teoreettiset- ja käytännön taidot, joita vaaditaan luovien ratkaisujen tuottamiseksi. Pystyy analysoimaan sujuvasti omaa oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Raportointi on sujuvaa ja analysoivaa ja opintojakson tavoitteissa edellytetty keskeinen anti tiivistyy siinä. Kykenee johtamis- ja valvonta tehtäviin ryhmä- ja harjoitustilanteissa työskenneltäessä. Kykenee tarkastelemaan ja kehittämään omaa ja muiden suorituksia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu harjoitustöiden raportointien ja oppimispäiväkirjan perusteella. Arviointiasteikko (0-5).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hallitsee kaivossuunnitteluun liittyvän teoriaperustan ja käytännön työskentelyn perustaidot siten, että kykenee ratkaisemaan rutiininomaisia ongelmia käyttäen yksinkertaisia sääntöjä ja työkaluja.

ARVOSANA 1 VÄLTTÄVÄ Opintojaksolla edellytetyt kirjalliset tuotokset vastaavat välttävästi niille asetettuja vaatimuksia. Harjoitustehtävien tulosten analysointi ja -raportointi on niukkaa ja luettelomaista. Suoriutuminen opintojakson käytännön harjoituksista onnistuu pää osin avustetusti tai ryhmän tuella.

ARVOSANA 2 TYYDYTTÄVÄ Opintojaksolla edellytetyt kirjalliset tuotokset vastaavat tyydyttävästi niille asetettuja vaatimuksia. Harjoitustehtävien tuloksissa analysoinnissa ja -raportoinnissa on puutteita, eikä raportointi vakuuta siitä, että opintojakson kaikkia keskeisiä sisältöjä olisi ymmärretty. Suoriutuminen opintojakson käytännön harjoituksista onnistuu osittain avustetusti tai ryhmän tuella.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hallitsee tiedot kaivossuunnittelun, periaatteista, prosesseista ja yleisistä käsitteistä

Hallitsee kaivossuunnitteluun liittyvän teoriaperustan ja käytännön taidot, joita vaaditaan tehtävien suorittamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi valitsemalla ja soveltamalla perusmenetelmiä, -työkaluja, -materiaaleja ja -informaatiota.

Osaa mukauttaa omaa toimintaansa ongelmanratkaisun yhteydessä.

ARVOSANA 3 HYVÄ Kirjalliset tuotokset ja raportointi osoittavat, että tekijä osoittaa hallitsevansa opintojakson tehtävissä ja harjoituksissa edellytetyt olennaiset tiedot ja taidot. Raportointi on hyvää. Suoriutuminen opintojakson käytännön harjoituksissa on hyvää ja tekijä pystyy suoriutumaan niistä itsenäisesti. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on aktiivista.

ARVOSANA 4 HYVÄ Kirjalliset tuotokset ja raportointi osoittavat, että tekijä osoittaa hallitsevansa opintojakson tehtävissä ja harjoituksissa edellytetyt olennaiset tiedot ja taidot. Raportointi on sujuvaa ja pohdiskelevaa. Suoriutuminen opintojakson käytännön harjoituksissa on hyvää ja tekijä pystyy suoriutumaan niistä itsenäisesti. Käytännön harjoitusten tulokset on raportoitu huolellisesti harjoitusten tutkimuskysymyksiin täsmällisesti vastaten. Pystyy analysoimaan sujuvasti omaa oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osallistuu ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja kykenee osallistumaan johtamistehtäviin ryhmätilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ARVOSANA 5 KIITETTÄVÄ Kirjalliset tuotokset ja harjoitustehtävien tulokset – analysointi ja raportointi osoittavat tekijän omaavan edistyneet tiedot koneohjauksen hyödyntämisestä ja inframallinnuksesta, joihin liittyy teorioiden ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen. Hallitsee laaja-alaiset teoreettiset- ja käytännön taidot, joita vaaditaan luovien ratkaisujen tuottamiseksi. Pystyy analysoimaan sujuvasti omaa oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Raportointi on sujuvaa ja analysoivaa ja opintojakson tavoitteissa edellytetty keskeinen anti tiivistyy siinä. Kykenee johtamis- ja valvonta tehtäviin ryhmä- ja harjoitustilanteissa työskenneltäessä. Kykenee tarkastelemaan ja kehittämään omaa ja muiden suorituksia.