Siirry suoraan sisältöön

XR-ohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL136-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.09.2023 - 30.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Toni Westerlund
Vastuuopettaja
Toni Westerlund
Opintojakso
R504TL136

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käymme mm. seuraavia asioita.
- AR Sovellukset (Model Viewer, Vuforia)
- Photogrammetry
- Unreal Virtual Studio
- Unity3D - Virtual Reality
- Unity3D 360 Photos

Tavoitteet

Opiskelija osaa ohjelmoida toimivia XR-toteutuksia. Opiskelija osaa valita toteutukseen sopivan pelimoottorin tai työkalun. Opiskelija kykenee toteuttamaan eri tyyppisiä XR-sovelluksia, kuten augmented reality (AR), virtual reality (VR) tai mixed reality (MR) -toteutuksia.

Sisältö

- XR-teknologiat: AR, VR ja MR
- Pelimoottorin tai työkalun valitseminen VR, AR tai MR -toteutukseen
- Tarvittavan laitteiston valitseminen ja ominaisuudet
- VR, AR ja MR -sovelluksen suunnittelu ja toteutus

Aika ja paikka

Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso 1.10-31.12. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti(2h) verkossa noin puolessa välissä opintojaksoa, Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.

Oppimateriaalit

Tuotettu video materiaali


Opetusmenetelmät

Opintojakso on toteutettu moodlessa itsenäisesti suoritettavaksi. Opintojakso koostuu 7-8 erillisestä aiheesta, jotka muodostavat yhdessä opiskelijalle kokonaiskuvan XR-kehityksen mahdollisuuksista. Jokaista aihetta varten on toteutettu erilliset video luennot, joiden avulla opiskelija pääsee tutustumaan aiheeseen, sekä suorittamaan aiheeseen liittyvän harjoitustehtävän.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksella ei ole tenttiä. Harjoitustehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on opintojakson päättymispäivämäärä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu palautettaviin harjoitustehtäviin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäistä opiskelua, opetusvideot , sekä harjoitustyön tekoa 135 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy toteuttamaan ja ohjelmoimaan yksinkertaisen XR-toteutuksen (AR, VR, MR) hyödyntäen tarkoitukseen sopivaa työkalua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ohjelmoida ja toteuttaa XR-toteutuksia. Opiskelija osaa valita sopivan työkalun XR-totetuksen rakentamiseen. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti valitun työkalun mahdollisuuksia toteutuksen rakentamisessa ja ohjelmoinnissa. Opiskelija ymmärtää XR-toteutuksen suunnittelun vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa rakentaa monipuolisia XR-toteutuksia. Opiskelija kykenee suunnittelemaan laadukkaan XR-toteutuksen vaatimuksien mukaisesti. Opiskeilja osaa ohjelmoida XR-toteutuksia tehtävään valitulla työkalulla ja opiskeilja pystyy itsenäisesti valitsemaan parhaan mahdollisen työkalun toteutuksen tekemiseen. Opiskelija pystyy olemaan mukana kaikissa toteutuksen vaiheissa.

Lisätiedot

Hyödynnämme opintojaksolla pelimoottoreita ja peliteknologiaa. Opintojakson suorittaminen edellyttää laitteistoa joka mahdollistaa unreal/unity pelimoottori kehityksen. Opintojakso rakennettu siten että pääsääntöisesti harjoitukset voi tehdä Windows/Mac koneilla, mutta esim photogrammetry osuus vaatii Windows koneen käyttöä.

Siirry alkuun