Ruotsin aktivointi (3 op)
Toteutuksen tunnus: VV1B-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.10.2023 - 07.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2024 - 18.02.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Metsätalousinsinöörikoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Opettajat
- Päivi Saari
- Vastuuopettaja
- Päivi Saari
- Ryhmät
-
R61M21SAgrologikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
-
RA64M22KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
-
RA61M22SAgrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
-
R64M22SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022
- Opintojakso
- VV1B
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija kehittää ja vahvistaa aiemmissa opinnoissa hankkimaansa ruotsin kielen taitoa siten, että hän selviytyy ammattikorkeakoulussa ammattialansa ruotsin opinnoissa. Opiskelija rohkaistuu ja motivoituu käyttämään ruotsin kieltä. Hän kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan ja laajentaa sanavarastoaan niin että selviytyy käytännön viestintätilanteista. Opiskelija pystyy tehokkaasti hyödyntämään sanakirjoja ja kielioppeja sekä muita itsenäiseen kielitaidon kehittämiseen tarkoitettuja lähteitä. Opiskelija kehittää kielenoppimisen opiskeluvalmiuksiaan ja motivoituu arvioimaan kielitaitoaan itse- ja vertaisarvioinnin kautta. Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa vähintään A2-tason eurooppalaisen viitekehyksen 6-portaisella asteikolla.
Suoritustavat
Kurssilla täytyy suorittaa hyväksytysti tentti tai vastaava, suullinen esitelmä ja pieni aine.
Arviointi perustuu valtakunnallisiin ruotsin puhumisen ja kirjoittamisen taitotasokuvauksiin.
Sisältö
Kurssilla kerrataan yleissanastoa ja peruskielioppia (verbit, päälauseen sanajärjestys, substantiivit, adjektiivit, pronominit, lukusanat ja sivulauseen sanajärjestys). Opitaan kertomaan itsestä ja opinnoista. Opitaan jo myös like-elämän /toiminnan alan sanastoa.
Aika ja paikka
Rovaniemi viikot 2-7, Moodle avautuu hieman ennen opintojakson alkamista
Oppimateriaalit
Kirjana Jokisalo-Minni: REFLEX- uppdatera din svenska (2011 painos tai uudempi; saatavana myös Lapin amkin kirjastosta) ja Moodle-materiaali
Oheiskirjalllisuutta / linkkejä:
* Ruotsin peruskielioppi, esim. Harkoma, Jukarainen, Rosenberg-Wolff: Abi ruotsi
* https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/ ruotsin valmentava kielikurssi ruotsin perusteitten kertaamiseen
* http://www3.hamk.fi/bud ruotsia kertaava Internet-oppimisympäristö ammattikorkeakouluopiskelijoille
Opetusmenetelmät
Tavoite: Opiskelija kehittää ja vahvistaa aiemmissa opinnoissa hankkimaansa ruotsin kielen taitoa siten, että hän selviytyy ammattikorkeakoulussa ammattialansa ruotsin opinnoissa. Opiskelija rohkaistuu ja motivoituu käyttämään ruotsin kieltä. Hän kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan ja laajentaa sanavarastoaan niin että selviytyy käytännön viestintätilanteista. Opiskelija pystyy tehokkaasti hyödyntämään sanakirjoja ja kielioppeja sekä muita itsenäiseen kielitaidon kehittämiseen tarkoitettuja lähteitä. Opiskelija kehittää kielenoppimisen opiskeluvalmiuksiaan ja motivoituu arvioimaan kielitaitoaan itse- ja vertaisarvioinnin kautta. Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa vähintään A2-tason eurooppalaisen viitekehyksen 6-portaisella asteikolla.
Sisältö: Opiskelijan taustaan, opiskeluun, palvelutilanteisiin ja työelämään liittyviä aiheita
Suullisia ja kirjallisia harjoituksia, kuullun- ja tekstinymmärtämisen harjoituksia, perusrakenteiden kertausta, opiskelutaitojen harjoittamista, mm. internet-lähteiden käyttöä
Muuta: ZOOMissa n. 7 x 3 h.
1-2 palautettavaa kirjallista ja suullista harjoitustyötä /(kirjalliset palautetaan Moodleen ja suulliset pidetään ZOOMissa)
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
•Aktiivinen ja säännöllinen osallistuminen lähiopetukseen
•Suullisten ja kirjallisten harjoitusten tekeminen hyväksytysti mm. Moodletestit sekä pieni Moodletentti opintojakson lopussa
•Itseopiskelutehtävien tekeminen (pieni kirjoitelma ja suullinen esitelmä) ja lähitunneille valmistautuminen