Siirry suoraan sisältöön

Ruotsin aktivointi (3 op)

Toteutuksen tunnus: VV1B-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 18.02.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Opettajat
Päivi Saari
Vastuuopettaja
Päivi Saari
Ryhmät
R61M21S
Agrologikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
RA64M22K
Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
RA61M22S
Agrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
R64M22S
Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022
Opintojakso
VV1B

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija kehittää ja vahvistaa aiemmissa opinnoissa hankkimaansa ruotsin kielen taitoa siten, että hän selviytyy ammattikorkeakoulussa ammattialansa ruotsin opinnoissa. Opiskelija rohkaistuu ja motivoituu käyttämään ruotsin kieltä. Hän kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan ja laajentaa sanavarastoaan niin että selviytyy käytännön viestintätilanteista. Opiskelija pystyy tehokkaasti hyödyntämään sanakirjoja ja kielioppeja sekä muita itsenäiseen kielitaidon kehittämiseen tarkoitettuja lähteitä. Opiskelija kehittää kielenoppimisen opiskeluvalmiuksiaan ja motivoituu arvioimaan kielitaitoaan itse- ja vertaisarvioinnin kautta. Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa vähintään A2-tason eurooppalaisen viitekehyksen 6-portaisella asteikolla.

Suoritustavat

Kurssilla täytyy suorittaa hyväksytysti tentti tai vastaava, suullinen esitelmä ja pieni aine.

Arviointi perustuu valtakunnallisiin ruotsin puhumisen ja kirjoittamisen taitotasokuvauksiin.

Sisältö

Kurssilla kerrataan yleissanastoa ja peruskielioppia (verbit, päälauseen sanajärjestys, substantiivit, adjektiivit, pronominit, lukusanat ja sivulauseen sanajärjestys). Opitaan kertomaan itsestä ja opinnoista. Opitaan jo myös like-elämän /toiminnan alan sanastoa.

Aika ja paikka

Rovaniemi viikot 2-7, Moodle avautuu hieman ennen opintojakson alkamista

Oppimateriaalit

Kirjana Jokisalo-Minni: REFLEX- uppdatera din svenska (2011 painos tai uudempi; saatavana myös Lapin amkin kirjastosta) ja Moodle-materiaali



Oheiskirjalllisuutta / linkkejä:



* Ruotsin peruskielioppi, esim. Harkoma, Jukarainen, Rosenberg-Wolff: Abi ruotsi



* https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/ ruotsin valmentava kielikurssi ruotsin perusteitten kertaamiseen



* http://www3.hamk.fi/bud ruotsia kertaava Internet-oppimisympäristö ammattikorkeakouluopiskelijoille


Opetusmenetelmät

Tavoite: Opiskelija kehittää ja vahvistaa aiemmissa opinnoissa hankkimaansa ruotsin kielen taitoa siten, että hän selviytyy ammattikorkeakoulussa ammattialansa ruotsin opinnoissa. Opiskelija rohkaistuu ja motivoituu käyttämään ruotsin kieltä. Hän kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan ja laajentaa sanavarastoaan niin että selviytyy käytännön viestintätilanteista. Opiskelija pystyy tehokkaasti hyödyntämään sanakirjoja ja kielioppeja sekä muita itsenäiseen kielitaidon kehittämiseen tarkoitettuja lähteitä. Opiskelija kehittää kielenoppimisen opiskeluvalmiuksiaan ja motivoituu arvioimaan kielitaitoaan itse- ja vertaisarvioinnin kautta. Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa vähintään A2-tason eurooppalaisen viitekehyksen 6-portaisella asteikolla.
Sisältö: Opiskelijan taustaan, opiskeluun, palvelutilanteisiin ja työelämään liittyviä aiheita
Suullisia ja kirjallisia harjoituksia, kuullun- ja tekstinymmärtämisen harjoituksia, perusrakenteiden kertausta, opiskelutaitojen harjoittamista, mm. internet-lähteiden käyttöä
Muuta: ZOOMissa n. 7 x 3 h.
1-2 palautettavaa kirjallista ja suullista harjoitustyötä /(kirjalliset palautetaan Moodleen ja suulliset pidetään ZOOMissa)

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

•Aktiivinen ja säännöllinen osallistuminen lähiopetukseen
•Suullisten ja kirjallisten harjoitusten tekeminen hyväksytysti mm. Moodletestit sekä pieni Moodletentti opintojakson lopussa
•Itseopiskelutehtävien tekeminen (pieni kirjoitelma ja suullinen esitelmä) ja lähitunneille valmistautuminen

Siirry alkuun